English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

چند کشته در حمله حزب الله به یک کاروان نظامی اسرائیلی

آذوح: نیروهای حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل در مرز میان دو طرف و به طور دقیق در منطقه مزارع شبعا درگیر هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که یک کاروان گشت ارتش اسرائیل توسط نیروهای حزب الله لبنان هدف قرار گرفت.

منابع شبکه «الحدث» اعلام کردند که در حمله به یک کاروان ارتش اسرائیل در منطقه مزارع شبعا، دستکم ۴ سرباز اسرائیلی کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند. برخی رسانه‌های لبنانی شمار کشته شدگان را بیشتر گزارش داده‌اند. یکی از کشته شدگان اسرائیلی فرمانده یک گردان با درجه گردان است. اما ارتش اسرائیل شمار کشته شدگان خود را دو نفر اعلام کرده است.

شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که ارتش این کشور در حال بررسی احتمال ربوده شدن یک سرباز است. خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد که یک سرباز اسرائیلی به اسارت گرفته شده است. اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع اسرائیلی این خبر را تکذیب کرد.

حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای، مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت. در بیانیه حزب الله آمده است که این حمله در پاسخ به حمله هفته گذشته هوایی اسرائیل به بلندی‌های جولان است که طی آن دستکم ۶ تن از نیروهای حزب الله لبنان به علاوه یک فرمانده سپاه پاسداران ایران کشته شدند.

 ساکنان شمال اسرائیل در پناهگاه‌ها

در تحولی دیگر، ارتش اسرائیل از ساکنان منطقه الجلیل خواست به اماکن امن پناه ببرند. این درخواست به دلیل وجود نگرانی‌های جدی از گسترده شدن عملیات نظامی و احتمال نفوذ نیروهایی از حزب الله به اسرائیل ارائه شده است.

اسرائیل منطقه شمالی را منطقه‌ای نظامی اعلام کرد. به گزارش شبکه دو تلویزیون اسرائیل، فرودگاه‌های منطقه حیفا تعطیل و حرکت هواپیماهای غیر نظامی را متوقف شده است. در آن سوی مرز در لبنان، روستاهای هم مرز با اسرائیل تخلیه شدند.

خبرنگار العربیه می‌گوید که اسرائیل شمار زیادی از نیروهای خود را به سمت مرزهای لبنان اعزام کرده است. روزنامه «‌ها آرتص» نیز در سایت خود گزارش داده که چند خمپاره مور‌تر به سمت روستای «المقسمه» واقع در منطقه مرزی اسرائیل با لبنان شلیک شده است. در همین حال یک منبع لبنانی از شلیک ۲۲ خمپاره اسرائیلی به مناطق جنوب لبنان خبر داده است. خبرگزاری دولتی لبنان از شنیده شدن صدای چند انفجار در منطقه مزارع شبعا خبر می‌دهد.

پس از حمله حزب الله، درگیری‌هایی میان نیروهای این حزب و ارتش اسرائیل در منطقه مزارع شبعا آغاز شد. در پی این درگیری‌ها، حزب الله پایگاه اسرائیلی الرمثا را گلوله باران کرد.

در جریان این درگیری‌ها یک سرباز اسرائیلی عضو نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان کشته شد.

پاسخ حزب الله به حمله قنیطره

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای، مسئولیت حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این حمله توسط «گروه شهدای قنیطره» صورت گرفته است.

بنا بر این بیانیه، این حمله پاسخی بود به حمله هفته گذشته اسرائیل به منطقه قنیطره در بلندی‌های جولان سوریه که به کشته شدن دستکم ۶ تن از نیروهای حزب الله لبنان علاوه بر یک فرمانده سپاه پاسداران ایران انجامید. یکی از کشته شدگان لبنانی، جهاد مغنیه فرزند عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب الله لبنان بود که سال ۲۰۰۷ در انفجاری در دمشق پایتخت سوریه کشته شد.

ناظران معتقدند که اسرائیل به کشته شدن چهار نظامی خود پاسخ خواهد داد؛ مساله‌ای که احتمال وسیع شدن درگیری نظامی را ممکن می‌سازد. از سویی برخی دیگر از ناظران بر این باور هستد که باز کردن جبهه جنگی از سوی اسرائیل علیه لبنان وسوریه در حال حاضر آسان ینست به ویژه اینکه اسرائیل در آستانه انتخابات قرار دارد.

به هر حال پاسخ اسرائیل به نتایج ارزیابی نخست وزیر اسرائیل و فرماندهان نظامی‌اش از اوضاع باز می‌گردد.

پس از حمله حزب الله، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با تاکید بر پاسخ انتقام آمیز گفت: «هر کس توان اسرائیل را دستکم بگیرد باید جنگ اخیر در نوار غزه را به یاد بیاورد.»

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter