English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سیاست جدید یونان: مقابله با اتحادیه اروپا و نزدیکی به روسیه

آذوح: آلکسیس سیپراس، نخست وزیر جدید یونان سیاست دولت خود را مشخص کرد: دوری از اتحادیه اروپا و نزدیکی به روسیه. وی ساعاتی پس از ادای سوگند با سفیر روسیه در آتن دیدار کرد.

سیپراس تنها چند ساعت پس از پیروزی تاریخی جبهه چپ‌گرای خود "سیریزا" روز دوشنبه (۲۶ ژانویه / ۶ بهمن) به عنوان رئیس دولت جدید یونان ادای سوگند کرد. رای‌دهندگان یونانی با انتخاب خود آشکارا اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند "شربت تلخ" اتحادیه اروپا، صندوق جهانی پول و بانک مرکزی اروپا را بنوشند. این شربت قرار بوده یونان را از دام قرض نجات دهد، اما در عین حال حدود یک چهارم جمعیت یونان بر اثر آن دچار فقر شده‌اند.

اما دولت جدید آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان چگونه می‌خواهد کشورش را از این وضعیت نجات دهد؟

نسخه سیپراس برای درد مشکلات کشورش سیاست نزدیکی به روسیه است و او این سیاست را اکنون آغاز کرده است. دیدار با سفیر روسیه در آتن آن هم درست پس از چند ساعت ادای سوگند نشانه‌ای از سیاست جدید دولت چپ‌گرای یونان است.

گرچه رسما گفته می‌شود که سفیر روسیه پیام تبریک رئیس جمهور روسیه را به نخست وزیر یونان آورده، اما آنچه اکنون مشخص شده این دیدار فراتر از یک "تشریفات دیپلماتیک" بوده و بیشترگرایش و تمایل دولت یونان را نشان می‌دهد که قصد دارد در داخل اتحادیه اروپا به کشور مورد علاقه روسیه تبدیل شود.

سیاست جدید دولت یونان خودداری از تحریم روسیه

اکنون آتن به فکر این است که در اجلاسیه بعدی اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را وتو کند. نخست وزیر جدید یونان در گفتگو با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا صریحا مخالفت خود را با بیانیه این اتحادیه در قبال روسیه و تحریم‌های جدید اعلام کرد.

وزیر امور خارجه جدید یونان هم مخالف سیاست تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه است. وی می‌گوید بیانیه جدید اتحادیه اروپا نشان دهنده سیاست آتن نیست و این مسئله را در اجلاس وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا که قرار است روز پنجشنبه(۲۹ ژانویه/۹بهمن) برگزار شود، مطرح خواهد کرد.

به نوشته تارنمای اشپیگل آنلاین روسیه هم اکنون قصد دارد کالاهای یونانی را از فهرست تحریم کالاهای اتحادیه اروپا حذف کند. یونان در سال ۲۰۱۳ به میزان ۴۰۰ میلیون یورو به روسیه کالا صادر کرده است.

مضاف برآن یونان به گاز ارزان قیمت روسیه نیز چشم دوخته و امیدوار است روسیه نرخ گاز خود را کاهش دهد. در این راستا وزیر جدید انرژی یونان به رای دهندگانش وعده داد که مانع خصوصی شدن شرکت برق این کشور شود و بر آن است تا نیاز انرژی خانواده‌های یونانی را با گاز ارزان قمیت تامین کند.

"یونان به غرب تعلق دارد"

دولتمردان جدید یونان نقش کشورشان را اکنون به عنوان پلی میان روسیه و اتحادیه اروپا تعریف می‌کنند.

زمانی که سیپراس در سال ۲۰۱۴ از مسکو دیدار کرد به شدت سیاست "ضد روسیه" دولت وقت یونان و بویژه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را مورد انتقاد قرار داد. وی بر این عقیده است که امنیت اروپا بدون روسیه هرگز تامین نخواهد شد. این سیاست‌مدار ۴۰ ساله همچنین در این فکر است در زمینه ساخت خط لوله گاز روسیه به اروپا و تامین انرژی گاز اروپا، یونان را به کشوری مهم و استراژیک تبدیل کند.

اما سیاست‌های ضد غربی دولت جدید به نظر دیمیتری کریدیس پرفسور روابط بین‌الملل در دانشگاه آتن برای یونان فاجعه بار خواهد بود.

کنستانتینوس کارامانلیس سیاست‌مدار یونانی که کشورش را در سال ۱۹۸۱ عضو اتحادیه اروپا کرد نیز بر این باور است که یونان به غرب تعلق دارد و دولت جدید یونان ظاهرا این امر را زیر سئوال می‌برد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter