English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اهر تا تبریز؛ جاده‌ای به نام مرگ

آذوح: صدرا محقق – روزنامه شرق

جاده اهر-تبریز در سال٩١ به دلیل وقوع زمین‌لرزه معروف شد، جاده‌ای که بیشتر روستاهای آسیب‌دیده در حاشیه یا ادامه آن بودند. پس از آن اما نام این جاده به‌دلیل دیگری هر چندروز یک‌بار تیتر رسانه‌ها می‌شود، جاده‌ای که مردم و رسانه‌های استان آذربایجان‌غربی آن را با عنوان جاده مرگ می‌شناسند و هرازگاه با وقوع تصادفاتی مرگبار تعدادی از هم‌وطنان را به کام مرگ می‌فرستد. آخرین تصادف دلخراش این جاده نهم بهمن‌ماه رخ داد، در آن تصادف پنج معلم اهری به نام‌های «شهین‌ پورشیخ» «بیوک‌خانم قربان‌وحید»، «معصومه ابراهیمی»، «یمن حیدری» و «علیرضا فضلی» که برای شرکت در دوره‌های آموزشی تربیت‌مدرس سوار بر خودروی سواری روآ بودند در برخورد با یک‌دستگاه تریلی درجا کشته شدند.

«مردم و مسوولان سراسر کشور برای وقوع زمین‌لرزه با ما همدردی کردند اما این جاده هرسال بیشتر از تلفات زمین‌لرزه همشهری‌های ما را به کشتن می‌دهد.» این پیام و مشابه آن را بسیاری از اهالی شهرستان اهر در شبکه‌های اجتماعی، در بخش نظرات اخبار مرتبط با این جاده و در پیام‌های درخواست کمک و همراهی که برای خبرنگاران می‌فرستند بارها ذکر کرده‌اند. تابستان امسال که از طرف «شرق» برای نوشتن گزارش در سالگرد زلزله اهر راهی این شهرستان شدم، چندین‌بار پیام‌هایی از این دست به دستم رسید از شهروندانی که با روزنامه تماس گرفته یا در شبکه‌های اجتماعی هرازگاه خبر از مرگ تعدادی انسان در این جاده می‌دادند. تصور ابتدایی من این بود که این جاده هم مثل بقیه جاده‌های کشور هرازگاه تصادفاتی دارد و نه بیشتر. اما پیگیری اخبار این جاده و تعدد تصادفات و قربانیان آن خبر از حکایتی دیگر داشت. طبق اعلام مسوولان در این مسیر روزانه ۲۵ تا ۳۰هزار دستگاه ماشین میان شهرهای اردبیل، تبریز، اهر، هریس، ورزقان، کلیبر، هوراند و مشکین‌شهر تردد می‌کنند. فاصله اهر تا تبریز تنها ٩٠ کیلومتر است، که ۴۵کیلومتر از این مسیر، دوبانده و امن است اما ۴۵کیلومتر دیگر به گواه خبرهای منتشرشده در رسانه‌های استانی و ملی، تاکنون انسان‌های زیادی را به کام تلخ مرگ کشانده است. آنطور که عباس فلاح‌باباجانی، نماینده شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس به باشگاه خبرنگاران گفته است، تنها در یک ماه گذشته ۱۲نفر جان خود را در تصادفات این محور از دست داده‌اند. طبق گفته این نماینده عضو کمیسیون عمران مجلس: «در بودجه ۹۴ حدود ۲۶میلیاردتومان برای تکمیل این جاده در نظر گرفته شده، این مقدار بیشترین هزینه‌ای است که به پروژه بزرگراه‌های کشور در سال آینده اختصاص می‌یابد اما برای تکمیل این بزرگراه به مبلغ بسیار بالاتری نیاز داریم که امیدواریم با توجه به مرگ‌ومیر بالا در این جاده شاهد شتاب‌بخشی در اجرای آن باشیم. مبلغ کل مورد نیاز برای تکمیل آن ۳۰ تا ۴۰میلیاردتومان دیگر است.» وی همچنین افزود: «در سال۹۳ دوبار از وزیر راه و شهرسازی دعوت کردیم تا از منطقه بازدید کند و آقای آخوندی از نزدیک وضعیت محور اهر-تبریز را مشاهده کرده است. هزینه‌ای که صرف درمان، بیمه و دیه مصدومان سانحه رانندگی در این مسیر می‌شود به‌مراتب بیشتر از هزینه تکمیل این پروژه است.»این فقط نماینده اهر در مجلس نیست که به تصادفات و تلفات این جاده واکنش نشان داده است، استاندار آذربایجان شرقی، مدیرکل راه و شهرسازی این استان، معاون عمرانی استاندار، نماینده ولی‌فقیه در این استان و تعداد دیگری از این مسوولان نیز تاکنون بارها در این رابطه سخنرانی کرده و موضع گرفته‌اند.

اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی هم در روزهای اخیر در این رابطه گفت: «متاسفانه در زمانی که اعتبارات کافی وجود داشت به این جاده توجهی نشده است، اما سامان‌دهی این جاده امروز جزو اولویت‌های عمرانی استان است، چراکه با جان انسان‌ها سروکار دارد.» وی ضمن دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه، از نیروی انتظامی استان نیز خواست با افزایش نیروهای خود در این مسیر و تشدید برخورد با متخلفان جلوی بخشی از تصادفات رانندگی را بگیرد. محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این‌باره با اشاره به بازدید وزیر راه و شهرسازی از این بزرگراه به مهر گفت: «وزیر راه و شهرسازی مصوبه‌ای به مجلس تحویل خواهد داد تا طبق آن بتوان در بزرگراه‌ها نیز اخذ عوارض کرد زیرا تا قبل از این، اخذ عوارض تنها در آزادراه‌ها ممکن بوده است که در صورت تصویب مجلس می‌توان از راه اخذ عوارض در بزرگراه‌ها کسب درآمد کرده و برای تکمیل این طرح از آن بهره جست. تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا این پروژه را در اسرع وقت به اتمام برسانیم زیرا تصادفاتی که در این جاده روی می‌دهد برای تمامی مسوولان غم‌انگیز است.»توحید اخلاقی، مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز درخصوص آخرین وضعیت ساخت بزرگراه تبریز- اهر این‌گونه گفت: «وزارت راه و شهرسازی با تمام وجود پیگیر تامین منابع مالی برای تکمیل این بزرگراه بوده و در طول یک سال تمامی فعالیت‌هایی که برای باند دو این جاده انجام شده نشان‌دهنده این تلاش است. با وجود اینکه ملزم شده‌ایم تا تمامی پروژه‌ها را به شکل پیمانی انجام دهیم ولی برای تسریع در اتمام باند دوم بزرگراه اهر- تبریز امکانات داخلی را به کار بسته‌ایم.» اخلاقی با بیان اینکه اگر تمامی امور طبق برنامه‌ریزی پیش بروند، تا پایان سال۹۴ شاهد اتمام این پروژه خواهیم بود، گفت: «به دلیل اهمیت بالای این پروژه تمامی مسوولان به دنبال تکمیل هرچه‌سریع‌تر طرح هستند.»آن‌گونه که اهالی شهرستان اهر و هریس می‌گویند، مسوولان سال‌هاست در رابطه با تکمیل این جاده وعده می‌دهند، با این همه معلوم نیست چند تصادف دیگر و جان چند انسان دیگر باید در این جاده که نزد اهالی به جاده مرگ و قتلگاه مشهور است، گرفته شود تا سرانجامش به ساخت جاده‌ای استاندارد منتهی شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter