English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«کُردها مانع بازگشت آوارگان عرب‌ به خانه‌هایشان می‌شوند»

آذوح: سازمان دیده بان حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد در گزارشی که روز پنجشنبه ۲۶ فروردین منتشر کرده نوشته است که پیشمرگه‌های کُرد مانع از بازگشت برخی عرب‌های آواره در نتیجه خشونت‌های اخیر به خانه و کاشانه‌شان می‌شوند که در مناطق مورد مناقشه اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق واقع است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، نسبت به «مجازات گروهی مجموعه‌های عربی به شکلی کامل» به دلیل خشونت‌های جهادی‌های گروه دولت اسلامی موسوم به داعش که کنترل مناطق وسیعی از شمال عراق را در دست دارند، هشدار داد.

لیتا تایلر کارشناس سازمان دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: «جلوگیری از بازگشت ساکنان عرب به خانه و کاشانه‌شان از یک عملکرد امنیتی معقول فراتر است.»

برپایه این گزارش، نیروهای کُرد از ماه‌ها پیش جلوی بازگشت ساکنان عربی را که پس از حمله داعش به اقلیم کردستان پناهنده شده‌اند، به خانه خود به منازل خود که در مناطق مورد مناقشه واقع است می گیرد.

این گزارش می‌افزاید در مقابل به کُردها اجازه داده شده به همان مناطق بازگردند و در بعضی موارد، در منازل عرب‌های آواره، ساکن شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرده که «سیاست‌های تبعیض آمیزی» در استان‌های نینوا و اربیل (پایتخت اقلیم کردستان) علیه عرب‌ها به ثبت رسانده و مستند کرده است. سفر هیئت دیده‌بان حقوق بشر به عراق که منجر به ثبت این رویدادها شده، در دسامبر و ژانویه بوده است.

پس از آن‌که شبه‌نظامیان داعش ژانویه گذشته به شمال عراق حمله کردند، نیروهای کُرد اقدام به پر کردن خلا حضور نیروهای امنیتی عراقی در برخی مناطق مورد مناقشه کردند. طی این چندماه، نیروهای کُرد مناطق محل حضور خود را به میزان۴۰درصد افزایش دادند که برجسته ترین منطقه، شهر نفت‌خیز کرکوک است.

اقلیم کردستان هم مورد حمله قرار گرفت اما پیش از رسیدن شبه‌نظامیان داعش به اربیل، حملات هوایی ائتلاف بین‌الملل جلوی پیشروی آن‌ها را گرفت. پس از آن پیشمرگه‌های کُرد با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌الملل، دریافت کمک‌های تسلیحاتی و در بعضی مناطق، همکاری نیروهای عراقی، موفق به بازپس گیری بسیاری از مناطق شدند.

بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر، برخی مسئولان کُرد از سیاست‌های تبعیض آمیز حمایت کرده و برای توجیه آن می‌گویند که ساکنان عرب سنی بودند که از جهادی‌ها پشتیبانی کردند و قلمداد می‌کنند که آنها همچنان با گروه داعش همکاری دارند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter