English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

همسر سعید نعیمی: تنها خبرمان این است که سعید در اطلاعات تبریز است

آذوح: بعد از آغاز فعالیت وب سایت کمیته پیگیری آزادی سعید نعیمی، همسر ایشان خانم سعیده اسلامی با ارسالی پیامی تشکر خود را از چنین اقدامی بیان کرده بودند. ما نیز ضمن آرزوی آزادی هر چه سریعتر سعید و سایر دوستان زندانی مان فرصت را غنیمت شمرده و با ارسال ایملی مصاحبه کوتاهی را با ایشان ترتیب دادیم که تقدیم حضورتان خوانندگان محترم می گردد.

1.        قبل از هرچیز، می خواهیم بدانیم سعید نیعمی کیست؟ شما به عنوان همسر ایشان، از دیدگاه‌ها و فعالیت‌های او بگویید. سعید یک آذربایجانی است که به حقوق انسانی ملت خود اعتقاد داشته و در قالب فعالیتهای  سیاسی- اجتماعی مرسوم در کشور فعالیت می کند. از طرفی سعید طرفدار جامعه دمکرات و فضای باز سیاسی است که در  آن محیط هر کسی بتواند افکار و عقاید خود را در یک فضای آزاد و با روشهای مسالمت آمیز مطرح نماید تا از تقابل و هم افزایی این افکار به فضای سیاسی مترقی برسیم.

2.        درباره دیدگاه‌ها و فعالیت‌های سعید در حوزه آذربایجان، صحبت کنید. سعید مانند هر آذربایجانی از وضع موجود در جامعه آذربایجانی رنج می برد، سعید بیشتر دغدغه های سیاسی اجتماعی و اقتصادی آذربایجان را دارد. او از دوران دانشجویی با انتشار نشریه "سس" خواستار احقاق حقوق انسانی آذربایجانیان شد، سپس با تاسیس آسمک (کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان) با همکاری چند تن از دوستان خود گامی در جهت رساندن صدای حقوق بشر به گوش دیگران نمود. در این حوزه قلم می زد و نوشته های وی در قالب وبلاگ "دوغرو یول" و یا از طریق نشریات مختلف به چاپ می رسید.

3. به نظر شما چرا سعید دستگیر می‌شود؟ جواب این سوال را بهتر است از دستگیر کنندگان بگیریم، سعید آدم آرامی است، نزدیکترین دوستان وی کتابهایش است. او مخالف هرگونه خشونت و تندی بوده و دموکراسی خواهی اصلی ترین خصیصه او است. حالا چرا همسرم را دستگیر می کنند برای خود من هم جای سئوال داست؟!

4. شما تنها کسی بودید که ناظر بر دستگیری سعید بودید، از نحوه دستگیری سعید بگویید؟ صحنه ی دستگیری سعید بیشتر به دستگیری یک قاتل و تروریست شبیه بود. 7 نفر مامور قبل از طلوع آفتاب بدون زدن زنگ خانه و ارائه مجوز ورود به منزل، درب ورودی واحد را با کلید خاصی باز کردند و  وارد خانه ما شدند. ورود غیر منتظره و بی­ هنگام آنها موجب شد که ما هراسان از خواب بیدار شدیم. آنها با کشفهای کثیفشان داخل خانه شدند و در جواب سئوال سعید که شما کی هستید؟ چی میخواهید؟ اگه مامورید حکم بازداشت و ورود به منزلتان را بدهید، سه نفری بشدت وی را به باد کت گرفتند و با الفاظ رکیک وی را مورد آماج اهانتهای خود قرار دادند. در یک جمله نحوه  دستگیری سعید توسط ماموران خارج از حقوق و اخلاق انسانی و بسیار فجیع و زننده بود.

5. یعنی سعید را موقع دستگیری مورد ضرب و شتم قرار دادند؟ بله. همانطور که اشاره کردم آنها به شدت به سعید حمله کرده و سه نفره سعید را به شدت کتک زده و به او فحاشی کردند.

6. رفتا ماموران با  شما چگونه بود؟ از وضعیت دستگیری سعید مشخص است که آنها با ما چگونه رفتار کردند. آنها با فحاشی به من و سعید اهانت کرده و سعی در ایجاد ترس و رعب در ما نمودند. رفتار آنها بسیار زشت و خارج از ادب بود. آنها بمدت 6 ساعت منزل را گشته و همه چیز را در خانه بهم زدند. همچنین با اقدام کودکانه مانند پاره کردن کابلهای تلویزیون و برهم زدن گلها و وسائل تزئینی خانه، سعی در تخریب روحیه ما داشتند. مأموران فیلمهای عروسی و عکسهای خانوادگی ما، لب تاپ سعید، گوشیهای تلفن همراه هر دوی ما به علاوه کتابها و نوشته های سعید را با خود بردند. آنها حتی مدارک پزشکی متعلق به من و قراردادهای کاری همسرم را با خود بردند.

7. آنها چند نفر بودند؟ 7 نفرشان را که وارد منزل شده بودند، ما مشاهده کردیم. بعد از 6 ساعت تفتیش خانه و برهم زدن وسائل خانه، سعید را با خود به محل کارش برده و آنجا را هم تفتیش نموده و مدارک کاری سعید را با خود برده بودند. حتی با بی شرمی نگهبان کارگاه را نیز مورد ضرب و شتم قرار داده بودند.

8. چه چیزی درباره علت دستگیری سعید گفتند؟ چیز خاصی نمی گفتند، همان اتهامات کلیشه ای همیشگی مانند اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت ضد نظام و ده ها اتهامات بی اساس.

9. موقع بردن سعید چه چیزی به شما گفتند؟ آنها فقط تهدید می کردند که کاری نکرده و به کسی اطلاع ندهم.

10. بیش از یک ماه از دستگیری سعید می گذرد، آیا شما یا دیگر افراد خانواده، در این مدت با او تماس داشتید؟ تنها ارتباط ما یکی دو تا تماس کوتاه از طرف سعید و در حد احوال پرسی ساده بود. درحالیکه طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران که متهم باید ظرف 24 ساعت تفهیم اتهام شده و بر ای خود می تواند وکیل اختیار کند، سعید نه تنها از چنین قوانینی بی بهره بوده بلکه ما حتی از محل نگهداری دقیق وی اطلاعی نداریم و نسبت به سلامت ایشان نگران هستیم.

11. وکیل گرفته اید؟ بعد از 40 روز هنوز نتوانسته ایم اطلاعاتی از علت دستگیری و اتهامات ایشان از مراجع ذی­ربط به دست آوریم. حتی اعضای درجه یک خانواده نیز نتوانسته اند با او ملاقات کنند و تنها خبرمان این است که سعید در اطلاعات تبریز است. البته من مدارک سعید را به کانون حقوق بشر وکلای آذربایجان شرقی ارسال کرد­ه­ام. از طرف کانون نیز جهت پیگیری پرونده به دادسرا مراجعه کردند اما فعلا به خاطر اینکه پرونده در مرحله بازجویی است اجازه مطالعه پرونده به وی داده نشد.

12. در این سی روز رفتار رسانه ها چگونه بود؟ آیا از پوشش خبر دستگیری سعید راضی هستید؟ سعید در پوشش اخبار زندانیان سیاسی همیشه فعال بود، و بدون در نظر گرفتن خط فکریشان به دفاع از ایشان می پرداخت. از رسانه هایی که در این مدت پیگیر قضایا بودند تشکر می کنم ولی فکر می کنم می توانستند بیشتر از این در امر خبر رسانی ما را یاری کنند.

13. بیشتر کدام رسانه ها به این مساله پرداخته اند؟ رسانه های حقوق بشری و رسانه های آذربایجانی بیشترین توجه را داشتند. ولی متاسفانه بعضی رسانه ها این مسئله را بایکوت کرده اند. ولی به طور کلی فعالان آذربایجانی رسانه های زیادی در اختیار ندارند، آنها در حد توان خود اقدام به پیگیری وضعیت سعید در فضای مجازی کرد ه اند که نهایت تشکر را دارم.

14. و سخن آخر؟ امیدوارم اخبار سعید را آنگونه که اتفاق می افتد بدون کم و زیاد در اختیار افکار عمومی قرار دهید. همچنین از شما بخاطر زحمات تان در ترتیب این مصاحبه و پیگیری وضعیت سعید تشکر می کنم.

http://saidnaimi.net

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter