English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

معناهای سیاسی فیلتر سایت جماران

آذوح: حتی در شکل نمادین هم این موضوع مهم است که پایگاه اینترنتی « جماران » وابسته به سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی از سوی دستگاه قضایی فیلتر شود.

دلیل فیلتر این سایت که چهارشنبه ( ۷ بهمن ) صورت گرفته است هنوز از سوی دستگاه قضایی اعلام نشده اما خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران گفته که این اقدام به واسطه پوشش گسترده عکس‌ها و اخبار سید محمد خاتمی رییس جمهوری اسبق ایران و مصاحبه با « چهره‌های رادیکال اصلاح‌طلب » بوده است. سایت بهار نیوز هم که یک ارگان اینترنتی نزدیک به اصلاح‌طلبان است همزمان با سایت جماران از سوی دستگاه قضایی فیلتر شده است.

حمایت تلویحی رهبری از ممنوعیت رسانه‌‌ای خاتمی

ممنوعیت رسانه‌ای محمد خاتمی روز ۲۷ بهمن ماه از سوی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه به طور علنی اعلام شد. او در کنفرانسی خبری گفت که رسانه‌ها «حق ندارند» تصویر یا مطلبی از محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق ایران، منعکس کنند و همچنین تهدید کرد که با رسانه‌های به گفته او «متخلف» برخورد خواهد شد. استناد قوه قضاییه در اعلام این ممنوعیت به مصوبه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی بود. مصوبه‌ای که حتی مشخص نیست آیا مربوط به دوران ریاست جمهوری حسن روحانی است یا یک مصوبه به جا مانده از دولت سابق با این حال واضح است که رییس‌جمهوری کنونی ایران با این مصوبه موافقتی ندارد. روحانی که ریاست شورای عالی امنیت ملی را هم به عهده دارد٬ بعد از درگذشت خواهر محمدخاتمی در روز دوم اسفند برای وی پیام تسلیتی فرستاد و خبر این پیام در خبرگزاری‌ دولتی ایرنا و سایت رسمی ریاست‌جمهوری انعکاس یافت.علی شمخانی دبیر شواری عالی امنیت ملی نیز پیامی به خاتمی فرستاد تا معلوم شود که مهم‌ترین چهره‌های این شورا با حصر رسانه‌ای خاتمی موافق نیستند. پیام آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اما از جنسی دیگر بود. او پیام تسلیت خود را خطاب به مادر محمد خاتمی نوشته بود. اقدامی معنی دار که اختلاف‌های وی با رییس‌جمهوری اسبق ایران را برملا می‌کرد و به نقش حمایت‌گرانه وی در اعلام ممنوعیت رسانه‌ای خاتمی مهر تایید می‌زد. آقای خامنه‌ای بعد از درگذشت مادر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری سابق ایران پیام تسلیتی خطاب به خود وی نوشته بود.

زهرچشم از رسانه‌ها

درگذشت صادق طباطبایی دایی سید حسن خمینی بار دیگر نام محمدخاتمی را هم به میانه خبرها آورد. طباطبایی از همراهان آیت الله خمینی در پرواز ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ بود و اجرای رفراندوم ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ را نیز به عهده داشت. او وصیت کرده بود که نماز میت را خاتمی بر پیکرش بخواند و همین وصیت نیز به اجرا درآمد. عکس‌ها و خبرهای مربوط به این موضوع علاوه بر پایگاه اینترنتی جماران در برخی رسانه‌های رسمی از جمله خبرگزاری ایرنا هم منتشر شد.

حالا پس از فیلتر سایت جماران این عکس‌ها از خبرگزاری ایرنا حذف شده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد رسانه‌ها ناگزیرند ممنوعیت رسانه‌ای خاتمی را جدی‌تر بگیرند و پایبندی بیشتری به آن نشان دهند. حامیان خاتمی در شبکه‌های اجتماعی دو هفته پیش کمپینی با عنوان « رسانه خاتمی می‌شویم » راه انداخته‌اند که هدف آن مقابله با سانسور خاتمی در رسانه‌های رسمی حکومتی است. صفحه فیس‌بوک این کمپین تاکنون بیش از ۴۱ هزار لایک گرفته است و از دید حامیان آن٬ به معنای بی‌اثر بودن سانسورهای رسمی علیه خاتمی است.

مهندسی پیش از انتخابات

میان تحلیلگران تقریبا این اتفاق نظر‌ وجود دارد که ممنوعیت رسانه‌ای خاتمی در حال حاضر ناشی از نگرانی نسبت به نقشی است که وی می‌تواند در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی بازی کند. خاتمی با تشکیل شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به ایجاد اجماع میان آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته کمک موثری کرد و اصلاح‌طلبان نقش وی را در روی کار آمدن حسن روحانی تعیین کننده ارزیابی کردند. حالا انتظار می‌رود که او نقشی مشابه برای ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه آینده مجلس بازی کند. بنابراین سانسور رسانه‌ای خاتمی توسط قوه‌قضاییه از این زاویه قابل درک است.

مجموعه اصولگرایان به شدت نگران از دست دادن کرسی‌های خود در مجلس هستند و در تلاشند تا به هر طریقی توان رقیب را تضعیف کنند. حصر رسانه‌ای خاتمی را می‌توان در زمره تاکتیک‌های مهندسی انتخابات ارزیابی کرد. کشیدن خط قرمز دور نام او باعث می‌شود که کاندیداهای انتخابات مجلس خود را به وی نزدیک نکنند چرا که در این صورت شانس تایید صلاحیت‌شدن‌شان توسط شورای نگهبان از بین می‌رود. کنار ماندن خاتمی از انتخابات به طور کلی شانس اصلاح‌طلبان برای ائتلاف در انتخابات مجلس را نیز پایین خواهد آورد. نتیجه آن انتخابات برای دولت حسن روحانی نیز به شدت تعیین کننده است.

\روحانی برای اجرای برنامه‌هایش به نیازمند وجود مجلسی است که افرادی همسوتر روی کرسی آن نشسته باشند نه تندروهای اصولگرایی که قصدی جز ناکام گذاشتن برنامه‌های دولت ندارند. فعالیت خاتمی در انتخابات می‌تواند روحانی را هدف‌اش برای رسیدن به مجلسی همسوتر یاری دهد اما سوال مهم این است که آیا روحانی برای براورده شدن این هدف حاضر است گامی در جهت رفع ممنوعیت رسانه‌ای خاتمی بردارد و مقابل تهدیدهای قوه قضاییه بایستند یا نه؟

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter