English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

فرار از مالیات در ایران به 'یک چهارم تولید ناخالص ملی می‌رسد'

آذوح: علی عسکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی ایران می‌گوید که برای ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی مالیات قانونی پرداخت نمی‌شود که بالغ بر "۲۵۰ هزار میلیارد تومان" می‌شود.

به گفته آقای عسکری، با امکانات موجود می‌توان ۶۰ تا ۷۰ درصد فرار مالیاتی را کنترل کرد.

او گفت که فرار مالیاتی چه از نوع قاچاق و فعالیت های غیرقانونی و چه از نوع فعالیت قانونی که کتمان می‌شود، بالغ بر "۲۵۰ هزار میلیارد تومان" است هر چند "براساس واقعیت‌ها حجم فرار مالیاتی بیش از این رقم‌ها است."

آقای عسکری همچنین گفت "۹۶ درصد از مجموع ۵۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده در یازده ماه اول امسال محقق شده است".

او پیش بینی کرد که سال آینده درآمدهای مالیاتی حدود ۲۸ درصد نسبت به امسال افزایش یابد و به حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برسد.

یکی از مشکلات مالیات در ایران کمبود اطلاعات درباره فعالیت‌های اقتصادی است، برای مثال ۳ درصد از جامعه پزشکان هیچ گونه اطلاعات مالیاتی ندارند.

به گفته آقای عسکری جمع آوری اطلاعات برای تشخیص مالیات از دو سال پیش آغاز شده و نظام مالیاتی هم اکنون به بخشی از این اطلاعات دسترسی دارد ولی این اطلاعات باید "نظام مند" شوند.

به گفته معاون اجتماعی قوه قضائیه مقررات مالیاتی در ایران شفاف نیست

در همین رابطه محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم امروز گفت که مشکل مالیات در ایران کمبود قانون نیست بلکه "جدی نگرفتن مالیات و محور قرار ندادن اقتصاد کشور از محل درآمدهای مالیاتی است."

آقای الفت با انتقاد از عدم دقت دست اندرکاران مالیاتی در ۳۵ سال گذشته گفت: "اگر مالیات دهنده اعتقادی به پرداخت مالیات نداشته باشد، تمام تلاش ها برای پرداخت مالیات با نتایج منفی روبرو می شود."

"تا زمانی که مردم آمادگی ارایه مدارک فعالیت های تجاری خود را نداشته باشند، پیدا کردن مدارک آنان بسیار سخت است و هر چه فشار در این زمینه بیشتر شود، مودیان (مالیات دهندگان) بیشتر به دنبال قانونی کردن فعالیت خود برای فرار از مالیات خواهند بود."

تولید ناخالص ملی ایران بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دو ماه پیش از همه دستگاه‌ها خواسته بود تا فعالیت اقتصادی خود را شفاف اعلام کنند: "اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا اقتصاد محض، نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی کند و مالیات ندهد اما متأسفانه تا می‌گوییم فلان نهاد هم باید مالیات بدهد می‌بینید که چه بساطی درست می‌کنند."

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter