English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کری: اقدامات «بی‌ثبات کننده» ایران در شبه جزیره عربستان را نادیده نمی‌گیریم

آذوح: جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه به مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اطمینان داد که واشنگتن در گفتگوهای اتمی با ایران برای رسیدن به یک توافق نهایی هسته ای، به دنبال یک معامله بزرگ نیست. به گزارش رویترز، منظور آقای کری توافقی است که شامل همکاری های گسترده تر سیاسی و امنیتی باشد.

جان کری این مطلب را روز پنجشنبه در ریاض گفت. او به عربستان سعودی رفته است تا با مقامات کشورهای عربی جنوب ایران درباره تاثیرات توافق احتمالی هسته‌ای با ایران گفتگو کند و نگرانی های آنها را کاهش دهد.

آقای کری روز پنجشنبه پس از دیدارهایش با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان روشن کرد که واشنگتن فعالیت های تهران را نادیده نمی گیرد.

آقای کری گفت در حالی که مذاکرات اتمی با ایران جریان دارد، «ما اقدامات بی ثبات ساز ایران را در مناطقی نظیر سوریه، لبنان، عراق، و شبه جزیره عربستان به ویژه یمن نادیده نمی گیریم.»

سعود الفیصل، که در کنار آقای کری صحبت می کرد، گفت حضور ایران در کنار شبه نظامیان شیعه که همراه نیروهای عراقی برای بازپس گیری شهر تکریت از پیکارجویان داعش تلاش می کنند، «نمونه ای عمده» از مواردی است که باعث نگرانی عربستان سعودی است.

پیشتر، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود نقش ایران در بیرون راندن داعش از تکریت «می‌تواند مثبت» باشد، به شرط آن که بر تنش‌های قومی دامن نزند.

مانند اسرائیل، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز نگران آن هستند که ایران قصد تولید سلاح اتمی را دارد. اما ایران این ادعا را تکذیب می کند.

جان کری پس از سه روز گفتگو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سوئیس، عازم عربستان سعودی شد و اواخر روز چهارشنبه وارد ریاض شد.

ایران و قدرت‌های جهانی سعی دارند تا پیش از پایان ماه جاری میلادی (۱۱ فروردین ۱۳۹۴)، در مورد چارچوب توافق جامع اتمی موافقت کنند؛ تفاهمی که از آن به عنوان «توافق سیاسی» نیز یاد می‌شود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در پایان ماه مارس در مورد این که آیا ادامه یافتن مذاکرات با ایران ارزش دارد یا خیر، تصمیم گیری می‌کند.

در عربستان سعودی، آقای کری سعی دارد که اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را قانع کند که توافق نهایی اتمی با ایران منجر به بی‌ثباتی در منطقه نخواهد شد.

او اوایل روز پنجشنبه با وزیران امور خارجه امارات متحده عربی، عمان، قطر، بحرین، کویت و عربستان سعودی گفتگو کرد. او همچنین با وزیر امورخارجه عمان، به صورت دو جانبه دیدار و گفتگو کرد.

انتظار می‌رود علاوه بر موضوع گفتگوهای هسته‌ای با ایران، جان کری و مقامات کشورهای عربی خلیج فارس در مورد دیگر نگرانی‌های منطقه‌ای از جمله ناآرامی‌ها در یمن، و تلاش‌های ائتلاف بین المللی برای مبارزه با گروه افراطی داعش در عراق و سوریه صحبت کنند.

شیعیان حوثی، در ماه ژانویه کنترل صنعا، پایتخت یمن را به دست گرفتند و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری آن کشور را در حصر خانگی قرار دادند. منصور هادی بعدا از حصر خانگی گریخت و به عدن، در جنوب یمن رفت که تحت کنترل حوثی‌ها قرار ندارد.

عربستان سعودی، ایران را رقیب اصلی خود در منطقه می داند و هر دو کشور عمدتا از نیروهای مخالف در درگیری ها و تنش های سیاسی موجود در منطقه حمایت می کنند.

عربستان نگران است که توافق احتمالی اتمی با ایران باعث جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی نشود. ریاض همچنین نگران آن است که برداشتن فشارهای بین المللی از روی تهران، باعث شود که ایران در مسائل منطقه ای قدرت بیشتری برای دخالت پیدا کند.

وزیر خارجه آمریکا قرار است پس از عربستان، به لندن سفر کند.

روز چهارشنبه در واشنگتن، ماری هارف معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت توافق کردن با تهران امتیاز دادن به ایران نیست و تحریم های مربوط به نقض حقوق بشر، تروریسم، حمایت از حزب الله لبنان و برنامه موشکی بالستیک، و مواردی که بطور مشخص بخشی از برنامه هسته ای ایران نیستند، به قوت خود باقی خواهند ماند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter