English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تعویق راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به زمانی نامعلوم

آذوح: در حالیکه رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، از راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر و اتصال برق از این نیروگاه به شبکه سراسری تا ۲۰ فروردین ماه سال جاری خبر داده بود، وی امروز اعلام کرد که نمی‌تواند "تاریخی قطعی برای راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر تعیین کند."

به گزارش ایسنا، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، درباره این تأخیر گفته است: "فعالیت‌ها در جهت راه‌اندازی نیروگاه تجربی می‌باشد و امکان دارد که حین انجام کار مشکلاتی برای این نیروگاه ایجاد شود."

آخرین بار قرار بود نیروگاه اتمی بوشهر بیستم فروردین سال جاری - دو ماه پیش- راه‌اندازی شود، اما باز هم روسیه راه‌اندازی آن را  به زمانی نامعلوم معوق کرده است.

گفتنی است پس از آنکه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، فروردین ماه امسال، بحث تحقیق و تفحص از نیروگاه بوشهر را منتفی دانسته و از تشکیل کمیته ویژه ای برای بررسی علل تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر خبر داده بود، مقامات سازمان انرژی اتمی از افتتاح این نیروگاه تا بیستم فروردین ماه خبر داده بودند.

لازم به یادآوری است در اواخر مرداد ماه سال گذشته خورشیدی و با گذشت بیش از سه دهه از آغاز ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، انتقال میله‌های سوخت هسته‌ای به محفظه رآکتور این نیروگاه آغاز شده و در نهایت در آبان ماه همان سال عملیات سوخت‌گذاری این نیروگاه و قرار دادن میله‌های سوخت در درون رآکتور انجام شده بود.

به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره خارج ساختن میله‌های سوخت هسته‌ای از قلب رآکتور بوشهر، برخی از کارشناسان و منابع خبری از احتمال آسیب رساندن بدافزار رایانه‌ای استاکس‌نت به نیروگاه بوشهر سخن گفته بودند.

هر چند مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که کرم رایانه‌ای استاکس‌نت به سامانه‌های اصلی نیروگاه اتمی بوشهر صدمه نزده است، اما دیمیتری روگوزن، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در ماه ژانویه امسال گفته بود، کرم رایانه‌ای استاکس‌نت می‌توانست باعث بروز یک فاجعه هسته‌ای مانند چرنوبیل در بوشهر شود.

در این میان شرکت روسی اتم‌استروی‌اکسپورت در بیانیه خود در باره سوخت‌گذاری دوباره نیروگاه بوشهر اعلام کرده است، این اقدام پس از بازرسی مجدد نیروگاه و شستشوی قطعات مختلف آن صورت گرفته است.

در بیانیه شرکت روسی هیچ اشاره‌ای به زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نشده بود، اما مقامات جمهوری اسلامی هر از چند گاه، وعدۀ راه اندازی نیروگاه را می دهند.

نیروگاه اتمی بوشهر که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران به‌شمار می‌رود و آغاز ساخت آن به پیش از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد، بر پایه قراردادی که در سال ۱۹۹۵ با روسیه امضا شد، قرار بود در ژوئیه ۱۹۹۹ راه‌اندازی شود، اما هر بار به بهانه های مختلف و با وجود دریافت میزان قابل توجهی پول، راه‌اندازی آنرا مرتباً به تعویق انداخته است.

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter