English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ویکی‌پدیا علیه آژانس امنیت‌ ملی آمریکا شکایت می‌کند

آذوح: بنیاد ویکی‌پدیا "آژانس امنیت ملی آمریکا" را متهم کرده است آنچه که کاربران این دانشنامه مجازی می‌‌خوانند یا می‌نویسند را کنترل می‌کند. جیمی والز، رئیس این بنیاد، تصمیم دارد علیه آژانس امنیت ‌ملی شکایت کند.

بنیادی که دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا را در شبکه جهانی اینترنت راه‌اندازی کرده، تصمیم به طرح دعوای حقوقی علیه "آژانس امنیت‌ ملی آمریکا" گرفته است. جیمی ویلز، بنیان‌گذار ویکی‌پدیا طی مقاله‌ای در نیویورک تایمز این تصمیم را اعلام کرده است.

به‌نوشته جیمی ویلز، آژانس امنیت‌ ملی آمریکا از مدت‌ها پیش کاربران ویکی‌پدیا را تحت کنترل قرار داده و آنچه را که آن‌ها در این دائره‌المعارف اینترنتی می‌خوانند یا می‌نویسند، دنبال می‌کند. این آژانس به این‌ترتیب حقوق استفاده‌کنندگان از دائرةالمعارف را نقض کرده است.

کنترل اطلاعات با برنامه آپ‌استریم

به‌گزارش تارنمای اینترنتی هفته‌نامه اشپیگل آلمان، آژانس امنیت‌ ملی آمریکا برای دنبال کردن آنچه کاربران ویکی‌پدیا می‌‌خوانند یا می‌نویسند و یا درباره آن بحث می‌کنند، از برنامه‌ای به نام Apstream استفاده می‌کند.

مقاله نیویورک‌تایمز با امضای مشترک جیمی ویلز، بنیان‌گذار ویکی‌پدیا و لیلا ترتیکوف رئیس "بنیاد ویکی‌مدیا" منتشر شده است. این دو می‌نویسند: «فعالیت‌های کاربران کاملا حساس و خصوصی است. این فعالیت‌ها تمام باورهای سیاسی و مذهبی، گرایش‌های جنسی و بیماری‌های آن‌ها را لو می‌دهد.»

شکایت علیه آژانس امنیت ملی آمریکا به وسیله ویکی‌مدیا و گروه‌های مدافع حقوق‌بشر تنظیم شده است. در این کار سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق‌بشر نیز مشارکت دارند.

وکالت شاکیان را نیز سازمان حقوق‌بشر آمریکا برعهده دارد. شاکیان خواستار آن هستند که به کنترل وسیع آژانس امنیت‌ ملی آمریکا بر اینترنت پایان داده شود. در متن شکایت آمده که کنترل اینترنت بدون مناسبت مشخص برخلاف قانون اساسی آمریکا است.

همکاری سرویس‌های جاسوسی علیه کاربران اینترنت

در مقاله نیویورک تایمز به قلم بنیادگذار ویکی‌پدیا و رئیس ویکی‌مدیا ابراز نگرانی شده است که همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا با سرویس‌های امنیتی سایر کشورها می‌تواند امنیت کاربران اینترنتی را که موضعی انتقادی نسبت به دولت‌های خود دارند تهدید کند. در حالی که نویسندگان باید بتوانند بدون ترس از کنترل، دیدگاه‌های خود را در ویکی‌پدیا منتشر کنند.

در حال حاضر دادگاه‌های آمریکا شکایت‌های زیادی را علیه آژانس امنیت ‌ملی در دست بررسی دارند. پیش از همه مدافعان حقوق ‌بشر می‌خواهند به‌ کنترل این آژانس بر اینترنت پایان دهند. مشکل اما آنجا است که شاکیان باید بتوانند ثابت کنند که تحت کنترل قرار گرفته‌اند.

اطلاعات ویکی‌پدیا و ویکی‌مدیا بر اسنادی متکی است که ادوارد اسنودن از پرونده‌های آژانس امنیت ‌ملی آمریکا بیرون کشیده است. این اسناد نشان داده‌اند که آژانس می‌تواند تمامی فعالیت‌های اینترنتی کاربران اینترنت را کنترل کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter