English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«قهرمان هسته‌ای ایران» به ۱۰ سال زندان و ۵ سال تبعید محکوم شد

آذوح: شهرام امیری، فردی که مقام‌های ایرانی پیش‌تر از او به عنوان «قهرمان» یاد می‌کردند، به ۱۰ سال زندان و ۵ سال تبعید محکووم شد.

به گزارش سایت «صبح امروز» شهرام امیری پژوهشگر و متخصص رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی دانشگاه صنعتی مالک اش‌تر (وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) که به اتهام «تماس و برقراری ارتباط محرمانه با کشورهای متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی و در اختیار گذاردن اطلاعات طبقه بندی شده به دشمن» بیش از ۲۰ ماه است که از سوی دادسرای نظامی تهران در بازداشت به سر می‌برد در هفته گذشته با حکم شعبه هفتم دادگاه نظامی تهران به ده سال زندان و پنج سال تبعید به شهرستان خاش محکوم شده است.

شهرام امیری، فردی است که گفته می‌شد دانشمند اتمی ایرانی است و به شکل ابهام آمیزی از ایالات متحده سر در آورده بود. مقام‌های ایرانی در آن هنگام ادعا می‌کردند که او توسط سازمان اطلاعات آمریکا ربوده شده است. امیری ۱۵-۷-۲۰۱۰ به ایران بازگشت و همچون قهرمانان مورد استقبال مقام‌های ایرانی قرار گرفت.

ژوئن ۲۰۰۹، امیری که برای انجام فریضه حج به پادشاهی سعودی رفته بود، در این کشور ناپدید شد. پس از آن جمهوری اسلامی مدعی شد که او را سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا ربوده است، اتهامی که هیچ‌گاه توسط مقام‌های آمریکایی پذیرفته نشد.

امیری پس از انتقال به سفارت پاکستان در واشنگتن، از راه یک کشور ثالث به ایران بازگشت اما ابهام‌ها درباره ماجرای او همچنان حل نشده باقی ماند به خصوص اینکه او در مصاحبه خبری خود پس از بازگشت گفت که دانشمند اتمی نیست.

در روزهای حضور امیری در آمریکا، فیلم‌هایی ویدویی مختلفی از او پخش شد. در یکی از آن‌ها شخصی که خود را شهرام امیری معرفی کرد، ادعا می‌کند که ربوده شده و در معرض شکنجه قرار گرفته است، اما در دیگری می‌گوید که برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمده است.در سومین فیلم ویدویی این شخص مدعی می‌شود که از دست مأموران آمریکایی گریخته است و از گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌خواهد به او برای بازگشت به ایران کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا: «شهرام امیری با رد ادعاهاّی مطرح شده از طرف برخی رسانه‌های غربی مبنی بر همکاری اطلاعاتی وی با سازمان‌های اطلاعات و امنیت آمریکا گفت: «بحث ربایش من موضوعی تبلیغاتی و روانی بود. من یک پژوهشگر ساده هستم و در یک مجتمع دانشگاهی که در آن به روی همه باز است فعالیت می‌کنم و در این مرکز دانشگاهی کار محرمانه‌ای انجام نمی‌دهیم که من صاحب اطلاعات محرمانه باشم و دولت آمریکا بخواهد از آن استفاده کند.»

این در حالی است که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی نوشت شهرام امیری،» دانشمند هسته‌ای «ایران، با دریافت بیش از پنج میلیون دلار» اطلاعات مفیدی «در اختیار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، قرار داده است.

به نوشته این روزنامه، شهرام امیری اجباری برای بازگرداندن این پول ندارد، ولی به دلیل تحریم‌های مالی‌ که علیه ایران اعمال شده است امکان دسترسی به این پول را نخواهد داشت. هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت دولت آمریکا نیز گفت که امیری می‌ه‌مان آمریکا بوده است و بنا بر خواست خودش به آمریکا رفته و از آمریکا هم خارج شده.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter