English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«احتمال ورود قاسم سلیمانی به عرصه سیاست داخلی ایران»

آذوح: تبلیغات نیروهای طرفدار حکومت ایران برای مطرح کردن چهره قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، در ماه‌های اخیر شدت بی‌سابقه‌ای یافته است. اکنون نیروهایی او را شایسته مقام‌های بالاتری در هرم قدرت می‌دانند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خبر داده که افزایش انتشار عکس‌های حضور قاسم سلیمانی در عراق احتمالاً با ورود او به عرصه سیاست داخلی ایران ارتباط دارد.

ایران می‌گوید که سپاه قدس نقش مستشاری نظامی در سوریه و عراق دارد اما آنچه که در تصاویر مربوط به قاسم سلیمانی در نقاط مختلف عراق دیده می‌شود به گفته ایسنا «فراتر از حضور مستشاری سپاه قدس، آن هم به فرماندهی سردار سرلشکر قاسم سلیمانی است.»

یک منبع نزدیک به این فرمانده نظامی که نامش فاش نشده، به ایسنا گفته است که سلیمانی یکی از «ارکان تقویت موضع اقتدار جمهوری اسلامی» در منطقه و عرصه سیاست خارجی و راهبردی کشور است، به شکلی که «قدرت سردار و اقداماتش پشتوانه مذاکرات ایران و ۱+۵ است و عامل مقاومت ملت ایران و قدرت‌نمایی‌اش در منطقه است.»

او در پاسخ به این‌که «برخی معتقدند سلیمانی وزیر خارجه ایران در تحولات منطقه و خاورمیانه است»، به گفتن این جمله اکتفا کرد که «شأن سلیمانی از وزارت خارجه هم بالاتر است.»

در حالی که انتشار عکس‌های حضور قاسم سلیمانی در عراق در ماه‌های اخیر افزایش یافته، رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران ایران می‌گوید سلیمانی از انتشار عکس‌هایش در رسانه‌ها راضی نیست اما ایسنا بدون اشاره مستقیم به این سخنان رمضان شریف، آن را رد کرده است.

ایسنا می‌نویسد تصاویر منتشر شده از سلیمانی، اغلب با تلفن همراه و گاه با دوربین‌های آماتور گرفته شده و در هیچ‌یک از تصاویر «نشانه‌ای از اجبار یا ممانعت جدی دیده نمی‌شود.»

منبع نزدیک به قاسم سلیمانی می‌گوید او تنها یک فرمانده نظامی نیست بلکه «روحیه و تفکر فرهنگی» هم دارد و  در «مواجهه با دشمن» صرفاً سعی بر« منکوب کردنش» ندارد و «در مقاطعی سعی کرده با پیدا کردن ریشه‌های دشمنی با ایران و اسلام، به اصلاح دیدگاه‌ها و ذهنیت‌ها به طور نرم‌افزاری بپردازد و در این کار نیز موفق بوده است.»

به‌گفته وی، قاسم سلیمانی، فرماندهی است که در نقاط مختلف بالکان، خاورمیانه و شرق ایران بوده است.

احتمال ورود قاسم سلیمانی به عرصه سیاست داخلی دور از انتظار نیست. عکس‌های این فرمانده نظامی در سال‌های اخیر به عنوان کسی که علیه گروه دولت اسلامی (داعش) مبارزه می‌کند، از سوی نیروهای طرفدار حکومت ایران بیش از هر زمانی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و تبلیغات گسترده‌ای در پیرامون او صورت گرفت و گروهی را نیز همراه خود کرد؛ هر چند کسانی که قاسم سلیمانی را به‌عنوان «فرمانده محبوب» می‌شناسند، مشخص نیست درباره حضور او در سیاست داخلی کشور چه نگاهی داشته باشند.

به‌تازگی خبرگزاری مهر در یک نظرسنجی اعلام کرد که قاسم سلیمانی با ۴۷ درصد آرا چهره سال این خبرگزاری شده است. در این نظرسنجی نفر دوم مرتضی پاشایی، خواننده فقید موسیقی پاپ با ۲۵ درصد و نفر سوم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با ۱۷ درصد آرا قرار داشتند.

قاسم سلیمانی که در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در شهر رابر از توابع کرمان به دنیا آمد، در نوجوانی به کار بنایی مشغول بود اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به سپاه پاسداران پیوست. وی پیش از پیوستن به سپاه برای مدتی در سازمان آب کرمان نیز کار کرده است.

سلیمانی که در زمان جنگ ایران و عراق، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود، پس از پایان جنگ نیز این سمت را برای چندین سال حفظ کرد.

او در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد.

قاسم سلیمانی از سوی برخی مطبوعات عربی و تحلیلگران آمریکایی به «ژنرال بدون سایه» ملقب شده است.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، نام قاسم سلیمانی در فهرست تحریم‌ها قرار دارد

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter