English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بازار شب عید و رکود بی‌سابقه به روایت کسبه پایتخت

آذوح: بازار خرده‌فروشی کالاها در واپسین روزهای سال رونق آنچنانی ندارد و بازار شلوغ با خریدار اندک همراه است؛ وضعیتی که کسبه از آن با تعبیر رکود بی‌سابقه یاد می‌کنند و منجر به کاهش حجم قابل توجهی از مبادلات پایان سال شده است و اگر هدایت شده باشد، در سال آینده نیز استمرار خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، لحظه‌شماری برای آغاز سال ۱۳۹۴ آغاز شده و اندک زمانی تا پایان سال ۱۳۹۳ مانده؛ اما عرضه و تقاضا در بازار شباهتی با چنین روزهایی ندارد و هرچند پیاده‌روی خیابان‌های اصلی پایتخت در این غروب‌ها به دشواری می‌گراید، بسیاری از خریداران، با دست خالی و یا خرید کمتر از سال گذشته به خانه‌هایشان بازمی‌گردد.

علاوه بر آنکه قدرت خرید مردم کاهش یافته، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند، فعلاً خرید نکنند و چشم انتظار ثبات در بازار ارز باشند، زیرا گمان می‌کنند با کاهش ارزش دلار و یورو، قیمت کالا‌ها کاهش می‌یابد و این دورنما که با تغییرات در حوزه سیاست خارجه و کاهش شدید ارزش دلار، ممکن است قیمت کالا‌ها نیز افت چشمگیری داشته باشد، باعث شد تا مردم دست به عصا‌تر از گذشته خرید کنند.

البته تنها بی ثباتی قیمت ارز در آستانه سال نو، باعث به وجود آمدن این وضعیت نشده و سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته شده در حوزه اقتصاد، سهم پررنگ‌تری ایفا می‌کند؛ در واقع تلاش برای کنترل تورم با رویکردهایی به رکود منجر شده و این رکود در تمامی مشاغل سلسله وار آثارش را به جای گذاشته است.

این واقعیتی است که کسبه پایتخت بر آن تأکید می‌کنند و نشان می‌دهد، حتی خرده فروشان نیز از رویه‌ای که در اقتصاد کلان در دستور کار قرار داده شده و عوارض چنین رویه‌ای، ناآگاه نبوده و البته به‌‌ همان اندازه، از گزند آسیب‌های چنین رویکردهای اقتصادی در امان نیستند.

یکی از کسبه در گفت‌و‌گو با «تابناک»، بازار شب عید امسال را بی‌نظیر خواند و گفت: از سال ۶۹ که در بازار فعالیت داشته، تاکنون با چنین رکودی مواجه نبوده و نسبت به وضعیت پیش آمده ابراز نگرانی کرد. او تورم را به مراتب بهتر از رکود دانست، زیرا در آن وضعیت لااقل تبادل کالا در حال وقوع است، ولی در شرایط کنونی این مبادله به حداقل رسیده است.

یکی دیگر از کسبه با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از آنهایی که در مقابل مغازه‌ها در خیابان بساط حراجی پهن کرده‌اند، صاحبان مغازه‌ها هستند، انگیزه چنین رویه‌ای در ابعادی بدین گستردگی را پرداخت بدهی‌ها و گریز از ورشکستگی تلقی کرد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter