English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تصرف یک شهر استراتژیک در یمن توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران

آذوح: جنگجویان حوثی با تصرف فرودگاه شهر «تعز»، کنترل این شهر مرکزی و استراتژیک را در دست گرفتند.

یمن در حال حاضر دارای دو مرکز اقتدار است، یکی در صنعا و دیگری در عدن.

شبه‌نظامیان شیعه در همن ابتدا بخش‌های جنوبی تعز و سپس فرودگاه این شهر را در اختیار گرفتند. شیعیان حوثی که مورد حمایت ایران‌اند، در حال گسترش قلمرو خود در یمن هستند.

به گزارش الجزیره حوثی‌ها در حال تلاش برای رساندن خود به شهر «عدن» هستند. عدن مقر اقامت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستفعی یمن است که پس از  فرار از حصر خانگی حوثی‌ها دوباره در این شهر تشکیل کابینه داده است.

ده‌ها تانک و نفربر زرهی متعلق به حوثی‌ها در حال پیشروی به عدن است.

شبه‌نظامیان حوثی پس از ساعت‌ها درگیری با نیروهای وفادار به رئیس جمهوری توانستند فرودگاه سومین شهر بزرگ یمن، تعز را در دست بگیرند. احمد آل وفی، یک فعال سیاسی یمنی گفت که حوثی‌ها کنترل کامل پایگاه هوایی تعز را در اختیار گرفته‌اند و به بازرسی در نقاط ورودی شهرستان و خیابان‌ها مشغول‌اند.

همزمان ال مسیره، کانال تلویزیونی منسوب به حوثی‌ها خبر داد که امروز رهبر حوثی‌ها عبد ملک آل حوثی به مناسبت این پیروزی پیام خود را از رسانه‌ها پخش خواهد کرد.

خبرگزاری رویتررز نیز نوشته ضدهوایی‌های عدن یکشنبه ۲۲ مارس بر روی هواپیمای ناشناسی آتش گشودند. این دومین هواپیمای ناشناسی است که به مجتمع کاخ‌ ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی در شهر عدن حمله می‌کند. با وجود شنیده‌ شدن صدای هواپیماها و توپ‌های ضدهوایی، در این حمله آسیبی به کسی وارد نشد.

آخرین اخبار از تحولات یمن را اینجا بخوانید.

شیعیان حوثی‌ که در سپتامبر سال گذشته کنترل صنعا، پاییتخت یمن را در اختیار گرفتند، در حال حاضر کنترل ۹ استان از ۲۱ استان یمن را در اختیار دارند. صنعا پایتخت این کشور پس از سلسله بمب‌گذاری‌های انتحاری و کشته‌شدن دست کم ۱۳۷ تن در مساجد شیعیان اوضاع آشفته‌ای را از سر گذرانده است.

سخنگوی سفارت یمن در واشنگتن می‌گوید «این کشور در آستانه یک جنگ تمام عیار داخلی است.»

در همین حال، نزدیکان و حامیان عبد ربه منصور هادی، خواهان «مداخله فوری» شورای امنیت سازمان ملل متحد در این کشور شدند.

جنگ نیابتی ایران عربستان؟

دو روز پس از شلیک موشک به مقر ریاست جمهوری یمن در ۲۰ ژانویه و تصرف کاخ ریاست جمهوری، عبد ربه منصور هادی، استعفا داد. پیش از او کل کابینه یمن استعفا داده بود.

بعد از این استعفا شورشیان حوثی پارلمان یمن را منحل کردند و از تشکیل یک کمیته رهبری پنج نفره برای اداره امور این کشور خبر دادند. علی الحوثی به عنوان رهبر شورای رهبری این کشور معرفی شد.

یمن در حال حاضر دارای دو مرکز اقتدار است، در صنعا و عدن. پس از ورود شورشیان حوثی به صنعا، پایتخت کشور، و محاصره کاخ ریاست جمهوری، منصور هادی توانست از حصر خانگی بگریزد و در عدن مستقر شود. او خود را نماینده قدرت رسمی کشور می‌داند.

در صنعا قدرت در دست حوثی‌هاست که سال‌هاست برای به دست آوردن حقوق بیشتر برای شیعیان زیدی می‌جنگند و در کشمکش میان قبایل و مذاهب در یمن در مقابل سنی‌های سلفی، وهابی و القاعده یمن قرار گرفته‌اند.

ایران از حوثی‌ها دفاع می‌کند، عربستان و امارات از قبایل سنی. در رسانه‌ها از بحران در یمن به عنوان جنگ نیابتی میان ایران و عربستان نام برده می‌شود.

شیعیان حوثی‌ها به اقلیت زیدی یمن تعلق دارند که حدود ۳۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. حوثی‌ها بیشتر در شمال غربی یمن سکونت داشته‌اند.

یمن فقیرترین عضو خانواده کشورهای عربی محسوب می‌شود و پس از سقوط علی عبدالله صالح در سال ۲۰۱۲، همواره با ناآرامی و بی‌ثباتی رو‌به‌رو بوده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter