English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

۳۶۷ نماينده کنگره: محدودیت‌های برنامه اتمی ایران باید دهه‌ها ادامه پیدا کند

آذوح: ۳۶۷ نماينده کنگره آمريکا در نامه‌ای به باراک اوباما، رييس جمهوری ايالات متحده، نوشته‌اند که هرگونه توافق اتمی با ايران و لغو احتمالی تحريم‌ها بايد به تاييد کنگره برسد.

در اين نامه که روز سوم فروردين ماه در وب‌سايت کنگره آمريکا منتشر شده، آمده است: «هرگونه لغو احتمالی تحريم‌هايی که مصوب کنگره است، نياز به مجوز و تاييد دوباره کنگره دارد».

اين نامه خطاب به رييس جمهوری آمريکا می‌گويد: «کنگره بايد متقاعد شود که راه دستيابی ايران به بمب اتمی مسدود شده و فقط در آن صورت است که لغو دائمی تحريم‌ها را اجازه خواهد داد».

در این نامه آمده است: «سوابق پنهان‌کاری ایران باعث می‌شود اعتماد به آن‌ها بسیار دشوار باشد. همان‌طور که یک دیپلمات مذاکره کننده وزارت خارجه آمریکا گفت: فریبکاری بخشی از رفتار وراثتی -دی‌ان‌ای – ایران است».

امضا کنندگان این نامه خطاب به رییس جمهوری آمریکا گفته‌اند: «با توجه به چند دهه فریبکاری از سوی ایران، هرگونه مذاکرات باید با حداکثر شفافیت از سوی ایران همراه باشد. هر گونه بازدید و رژیم راستی آزمایی بایستی امکان دسترسی سرزده به محل‌های مشکوک احتمالی را فراهم کند، و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران باید دهه‌ها ادامه پیدا کند».

در این نامه آمده است: «هرچند مذاکرات فعلی روی مسئله اتمی متمرکز شده، اما به نظر ما مهم است نقش برهم زننده ایران در منطقه را در نظر داشت. ایران از اسد در سوریه حمایت می‌کند. از عوامل فرقه‌ای در عراق و از حزب‌الله (لبنان) هم حمایت کرده و اسرائیل را تهدید می‌کند. ضمن این که ماه پیش یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، دولت حاکم یمن را سرنگون کرد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین خواستار گسترش برنامه‌ موشکی بالستیک شده که زاویه دیگری از خطر احتمالی از سوی ایران است. سوابق ایران در ایجاد ناآرامی در منطقه – فارغ از سرکوب نگران کننده درون کشور – نشان از ریسک مذاکره با شریکی است که نباید مورد اعتماد قرار گیرد».

نامه نمايندگان کنگره آمريکا در حالی نوشته شده که مهلت مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران در حال سرآمدن است. دو طرف گفته‌اند که «پيشرفت‌هايی» داشته‌اند اما هنوز بايد «تصميم‌های دشوار» گرفته شود.

پيش از این، ۴۷ سناتور جهوری‌خواه در نامه‌ای به رهبران ايران، گفته بودند هرگونه توافقی با دولت آمريکا و بدون تاييد کنگره، سنديت ندارد و رييس جمهوری آينده آمريکا توان آن را دارد که آن را کنار بگذارد.

نامه نمايندگان کنگره به امضای نمايندگانی چون «اد رويس» نماينده جمهوريخواه ايالت کاليفرنيا و «اليوت انجل» نماينده دمکرات نيويورک رسيده است.

تصویر بخشی از نامه ارسال شده به باراک اوباماتصویر بخشی از نامه ارسال شده به باراک اوباما

سناتور باب کورکر، رييس کميته روابط خارجی مجلس سنا پيشتر گفته بود احتمال دارد طرحی را به رای‌گيری بگذارد که بر اساس آن دولت ملزم می‌شود هرگونه توافق احتمالی با ايران را به تاييد کنگره برساند.

باراک اوباما پيشتر گفته بود اگر در مقطع فعلی و در جريان مذاکرات با ايران، طرحی در کنگره به تصويب برسد، آن را وتو خواهد کرد.

مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران در حالی دنبال می‌شود که آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ايران در سخنرانی اول فروردين خود و در پی پيام نوروزی باراک اوباما گفته بود که رفع تحريم‌ها بايد «جزء موضوع مذاکره» اتمی ايران با کشورهای گروه ۵+۱ و بدون هيچ فاصله‌ای با توافق باشد و نه نتيجه آن.

او افزوده است: «اينکه آمريکايی‌ها تکرار می‌کنند ما با ايران قرارداد می‌بنديم بعد نگاه می‌کنيم اگر عمل کردند تحريم‌ها را بر می‌داريم ما اين را قبول نداريم.... اين خدعه آمريکايی‌است».

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به نامه‌ای که سناتورهای جمهوری‌خواه به ایران فرستادند، گفته بود: «پیام (این نامه) این است که اگر هر اعتمادی می‌خواهید در روابط خود با آمریکا داشته باشید، باید با ۵۳۵ نماینده کنگره گفت‌وگو کنید. فرستادن چنین پیامی هم نادرست و هم پیشنهاد بسیار نامناسبی است».

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter