English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

یوکیو آمانو: پیشرفت در بازرسی هسته‌ای ایران محدود بوده است

آذوح: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه سوم فروردین گفت تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیشرفت محدودی داشته با این حال ایران در راستای اجرای توافق موقت با قدرت‌های بزرگ جهان با آژانس همکاری کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مدت‌ها پیش در مورد احتمال آزمایش‌های انفجاری و فعالیت‌های دیگر ایران که ممکن است برای ساخت بمب اتمی مورد استفاده قرار گرفته باشد تحقیق می‌کند.

این بازرسی به موازات گفت‌وگوهای ایران با شش قدرت بزرگ جهانی برای محدود کردن برنامه‌ هسته‌ایش در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی انجام می‌شود. این در حالی است که دیپلمات‌ها در مورد پیشرفت محدود در این مذاکرات تا پیش از توافق نهایی ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس توافق موقت بین ایران و شش قدرت بزرگ جهان موسوم به «برنامه عمل مشترک» که در سال ۲۰۱۳ به دست آمد، بعضی از تحریم‌های اقتصادی در ازای توقف بخشی از برنامه‌های هسته‌ای ایران لغو می‌شود.

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نشست بنیاد صلح کارنگی در واشینگتن گفت: «در مورد اجرای موافقتنامه بازرسی جامع با ایران همکاری‌های خوبی داشته‌ایم. همچنین در حال اجرای برنامه عمل مشترک هستیم و می‌توانیم بگوییم اجرای آن به خوبی پیش می‌رود. اما در مورد روشن کردن احتمال وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پیشرفت محدود است و ایران در این زمینه باید بیشتر همکاری کند».

آقای آمانو گفت آژانس هنوز نمی‌تواند نتیجه گیری کند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارای مقاصد صلح آمیز بوده است.

وی افزود: «ما تحقیقات در مورد غیرقابل تغییر بودن مواد هسته‌ای ایران را ادامه می‌دهیم اما هنوز در موقعیتی نیستیم که نتیجه گیری کنیم تمام برنامه‌ها و مصالح هسته‌ای ایران مصارف صلح آمیز دارند».

بخشی از تحقیقات آژانس معطوف به روشن کردن این نکته است که آیا مواد هسته‌ای از قبیل اورانیوم، به جای مصارف صلح‌آمیز در بخش‌های نظامی به کار گرفته شده که هدف آن ساخت بمب اتمی است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter