English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مغان: اعتراض شهروندان به بی توجهی مسؤولان در حفاظت از محوطه باستانی «اولتان قالاسی»

آذوح: جمعی از شهروندان پارس‌آباد ‌مغان در اعتراض به بی توجهی مسؤولان به آثار باستانی این منطقه در محوطه باستانی «اولتان قالاسی» (وارثان) تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش اویان نیوز، چهارشنبه ۵فروردین۹۳ جمعی از شهروندان پارس‌آباد ‌مغان در اعتراض به بی توجهی مسؤولان به آثار باستانی این منطقه در محوطه باستانی «اولتان قالاسی»  گرد هم آمده و خواستار جلوگیری از تخریب این محوطه باستانی شدند.

این تجمع به دعوت برخی فعالان اجتماعی شهرستان پارس آباد صورت گرفت.

در این تجمع تعدادی از فعالان اجتماعی، فرهنگی و دوستداران میراث فرهنگی  شرکت داشته با در دست داشتن پلاکاردهایی به زبان فارسی و تورکی  با مضامین «اولتان قالاسی قورونسون»، «زینت-ی ملک-ی موغان اولتانی گؤزلر گؤزلریم»،«محوطه باستانی اولتان قالاسی محافظت شود» مراتب اعتراض خود را نسبت به بی توجهی و تخریب «اولتان قالاسی» نشان دادند.

شرکت کنندگان در این مراسم با ابراز نگرانی از روند تخریب چندین ساله ی این مکان، فعالیت یک کارخانه شن‌سازی در محوطه «اولتان قالاسی»، نابودی دیوار ضلع شمالی محوطه به بهانه ایجاد جاده مرزی مخصوص مرزبانان، عدم محافظت و مشخص نکردن دقیق محوطه «اولتان قالاسی» را از عوامل اصلی تخریب این میراث فرهنگی می دانند.

خبرگزاریهای مختلف از جمله خبرگزاری میراث فرهنگی (CNH)چندین بار خبر داده اند که تخریب مستمر و ساخت و ساز غیر قانونی یک شرکت کشت و صنعت در محدوده حریم و عرصه محوطه باستانی «اولتان قالاسی»، فعالیت های باستان شناسی در این شهر تاریخی را با مشکل مواجه کرده است.

به ادعای مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری اردبیل، مالکین کارخانه کشت و صنعت سپهری با استفاده از روش های غیر قانونی توانسته اند محوطه ی وسیعی از عرصه و حریم شهر تاریخی «اولتان» را تصرف کنند و به مرور به گستره تصرفات خود بیفزایند.

بنا به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی یحیی نقی زاده مسئول وقت یگان پاسداران میراث فرهنگی اردبیل با بیان اینکه “مالکین کارخانه از سال ۷۴  به صورت غیرمجاز در عرصه اولتان قالاسی ساخت و ساز می کنند” گفته:« با وجود آنکه در سال های گذشته بارها تلاش کردیم با اقدام قضایی از ادامه تخریب این محوطه باستانی جلوگیری کنیم.

در سال ۱۳۸۵ کریم علیزاده سرپرست وقت هیات کاوش در محوطه باستانی اولتان نیز با انتقاد از بی توجهی ها به تخریب مستمر یکی از منحصر به فرد ترین محوطه های باستانی شمال غرب ایران به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته بود: «متاسفانه در دوره ای که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توجه شایانی به آثار باستانی کشور نداشتند مالکان این کارخانه موفق شدند بخش عمده ای از اولتان قالاسی را تصرف کنند.»

علیزاده با وخیم خواندن وضعیت بخش بزرگی از محوطه باستانی اولتان گفت:« بخش اصلی کارخانه دقیقا روی عرصه مصوب و قانونی محوطه باستانی قرار گرفته و به طور مداوم در آن ساخت و ساز می شود.»

به گفته ی وی :« فاضلاب این کارخانه درست روی خندق باستانی شهر واقع شده و دیوار کشی کارخانه بخش مهمی از محوطه را از بین برده است.»

وارثان یا اولتان قالاسی  در ۱۲ کیلومتری شهرستان  پارس آباد‌ مغان در استان اردبیل و در حاشیه ی جنوبی رود مرزی ارس (آراز) در کنار روستایی به نام اولتان واقع شده است.

به گفته ی محققان، اولتان قالاسی با ۵۰ هکتار وسعت یک شهر-قلعه بوده و قدمت آن به حدود دو هزار و ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

این محوطه باستانی همچنین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آثار متعددی از قبیل تنور، اطاق‌های متعدد، بخاری و چهار طبقه طاقچه‌ نیز در فضاهای معماری قلعه کشف شده که با استفاده از اندود گچ تزئین شده بودند.

تاکنون لایه‌برداری ها انجام گرفته دوباره در خاک مدفون گردیده و هیچ یک از کاوش‌های باستانشناسی قابل رویت نمی باشد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter