English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

داعش کنترل بر منابع نفتی را از دست می‌دهد

آذوح: گروه "دولت اسلامی" با از دست دادن کنترل خود بر چندین حوزه نفتی در عراق، مهمترین منبع تامین مالی خود را از دست داده است. با این‌حال پنتاگون معتقد است این گروه مدتهاست که منابع جدید درآمد برای خود پیدا کرده است.

شکست‌های اخیر گروه تروریستی "دولت اسلامی" در عراق پیامدهایی منفی در تامین مالی این گروه بر جای گذاشته است. آژانس اطلاعاتی آلمان می‌گوید این گروه پس از عقب‌نشینی از تکریت، دست‌کم کنترل سه حوزه نفتی را از دست داده است.

بنابر این گزارش، گروه داعش هم‌اکنون تنها کنترل حوزه نفتی "قیاره" در حومه موصل در دست دارد که ظرفیت تولید آن حدود ۲۰۰۰ بشکه در روز است.

شبه‌نظامیان دولت اسلامی به هنگام عقب‌نشینی از تکریت، دو حوزه نفتی "هیمرین" و "آجیل" را که در شمال این شهر قرار دارند، به آتش کشیده‌اند. گفته می‌شود حتی اگر گروه "دولت اسلامی" موفق شود بار دیگر کنترل این مناطق به دست بیاورد، قادر به بازسازی و بهره‌برداری از این حوزه‌های نفتی نخواهد شد.

حوزه‌های نفتی زیر کنترل داعش در سوریه نیز نمی‌توانند جایگزین منابع نفتی از دست رفته در عراق شود. بنابر ارزیابی آژانس اطلاعاتی آلمان، بخش بزرگ تاسیسات نفتی زیر کنترل داعش در سوریه به دلیل جنگ داخلی طولانی و نگهداری و تعمیرات ناصحیح آنها حداکثر می‌توانند ۱۵ هزار بشکه نفت در روز تولید کنند. علاوه براین، داعش فاقد کارشناسان لازم برای بهره‌برداری از این تاسیسات است.

گزارش آژانس اطلاعاتی آلمان می‌گوید گروه دولت اسلامی اکنون دیگر قادر به فروش نفت نیست و حتی به زحمت می‌تواند نیازهای نفتی قلمرو حکومتی خود را تامین کند.

ثروتمندترین گروه تروریستی

مشکلاتی که داعش با از دست دادن حوزه‌های نفتی پیدا کرده برای ایالات متحده آمریکا تازگی ندارد. وزارت دفاع آمریکا در ماه فوریه سال جاری اعلام کرد که قاچاق مواد نفتی دیگر منبع مهم درآمد نفتی شبه‌نظامیان اسلام‌گرا نیست.

بنابر گزارش پنتاگون حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه مواضع داعش در سوریه، بسیاری از حوزه‌های نفتی زیر کنترل این گروه را نابود کرده است.

گروه دولت اسلامی در اواخر سال میلادی سال گذشته در اوج قدرت خود در سوریه و عراق، روزانه بین یک تا سه میلیون دلار از فروش نفت خام درآمد داشت.

با این‌حال این گروه هنوز هم پولدارترین جریان تروریستی جهان به شمار می‌رود. دولت اسلامی هنگام تصرف شهر مهم موصل در تابستان گذشته بسیاری از بانک‌ها و ادارات این شهر را غارت کرد و صدها میلیون‌ها دلار پول به‌دست آورد.

علاوه براین‌ها، این گروه از طریق کمک‌های مالی مستقیم، سرقت و فروش آثار هنری و باستانی، آدم‌ربایی و اخاذی در ازای آزادی آنها، گرفتن مالیات از تجار مناطق تحت کنترل خود و غارت اموال مردم و فروش آنها در بازارهای سیاه نیازهای مالی خود را تامین می‌کند.

در برخی گزارش‌ها گفته می‌شود بخشی از کمک‌های مالی ثروتمندان و شیوخ عرب به گروه‌ها و انجمن‌های "مروج اسلام"، از طریق کانال‌های مختلف به دست گروه‌هایی چون القاعده و داعش می‌رسد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter