English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

یک مسوول محلی: «یک پنجم» کودکان سیستان و بلوچستان دچار سوء تغذیه هستند

آذوح: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد که سیستان و بلوچستان جزو سه استان ایران به لحاظ «شرایط بسیار نا‌امن غذایی» است و حدود یک پنجم کودکان زیر پنج سال دراین استان، دچار مشکلات لاغری، کم وزنی و کوتاهی قد هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مهدی طباطبایی روز سه شنبه اول اردیبهشت تاکید کرد که کمبود روی و آهن در ساکنان این استان دو برابر میانگین کشوری است.

وی از برگزاری نشستی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با حضور استان‌های دارای وضعیت «بحرانی» به لحاظ «ناامنی غذایی» خبر داد و افزود که دانشگاه زاهدان در برنامه‌ای مشترک با کمیته امداد به بیش از شش هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه، «بسته غذایی خاص» داده است.

آقای طباطبایی روز ۲۶ تیرماه ۹۲ نیز گفته‌ بود که «بالای ۲۰ درصد کودکان استان سیستان و بلوچستان دچار سوء تغذیه هستند که این آمار دو برابر میانگین کشوری است».

در همین حال زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ایران، پنجم شهریور ۹۳ گفته بود که اهالی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، و خوزستان با سوء تغذیه و ناامنی غذایی روبه ‌رو هستند.

روزنامه جام جم نیز پنجم اردیبهشت ۹۱ در گزارشی در مورد کودکان زیر شش سال ایرانی نوشته بود که بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد «دست‌کم ۸۰۰ هزار کودک ایرانی از سوء تغذیه رنج می‌برند».

آقای طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که میزان «فقر آهن» در زنان باردار سیستان و بلوچستان دو برابر میانگین کشوری است و بیش از ۴۴ درصد زنان باردار این استان با «فقر آهن» روبه ‌رو هستند.

وی از مرگ ۲۹ زن باردار در سیستان و بلوچستان طی سال گذشته خبر داد و افزود که با وجود انجام هفت درصد زایمان‌های ایران در سیستان و بلوچستان، ۱۲ درصد مرگ و میر زنان باردار کشور در این استان رخ می‌دهد.

وی سوء تغذیه، کم خونی، زایمان‌های مداوم، زایمان‌های سنتی در منزل و زایمان‌های بالای ۳۵ سال و زیر ۱۸ سال را از مهم‌‌ترین علل مرگ و میر زنان باردار در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

به گفته آقای طباطبایی، میزان شاخص باروری عمومی در ایران ۱.۸ درصد است در صورتی که میانگین این رقم در سیستان و بلوچستان ۲.۸ درصد است و در برخی مناطق جنوبی این استان، به ۳/۵ درصد نیز می‌‌رسد.

پیش از این محمد اسماعیل مطلق مدیر کل دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت در مهر ماه ۹۳ گفته بود که حدود ۲۶ درصد مادران ایران کم خون هستند که از این تعداد ۱۶ درصد در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند.

علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، در مهر ماه ۹۳ میزان مرگ زنان باردار در ایران را در هر ۱۰۰هزار «تولد زنده» ۲۹۱ نفر اعلام کرده بود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter