English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کنگره آمریکا: ایران از توافق اتمی سوء استفاده می‌کند

آذوح: مک تورنبری، رئیس کمیته خدمات نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را متهم به سوء استفاده از توافق اتمی کرد.

تورنبری در مصاحبه با شبکه خبری CNN گفت که قواعد درگیری با کشتی‌های ایرانی که به یمن نزدیک می‌شوند پیچیده است و به موقعیت آن بستگی دارد.

تورنبری در این باره اظهار داشت: «چنانچه کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی باشند، قواعد درگیری با آن‌ها پیچیده است و نیازمند نوعی از اقدام‌های قاطع است تا بتوان آن‌ها را متوقف یا مجبور به عقب‌نشینی کرد. اما چنانچه وارد آب‌های یمن شوند می‌توان به طور مثال برای اقدام علیه آن‌ها از دولت عبد ربه منصور هادی اجازه گرفت.»

او افزود: «بدون شک ایران سعی می‌کند حوثی‌ها را آن‌گونه که می‌خواهد حرکت دهد. این مساله‌ای جالب توجه است چرا که مذاکرات اتمی در مرحله حساسی قرار دارد.»

تورنبری ادامه داد: «اقدام های ایران باعث می‌شود به این مساله بیندیشیم که ایرانی‌ها گمان می‌کنند به دلیل نیاز به توافق هسته‌ای، می‌توانند هر کاری بکنند و از مجازات در امان باشند.»

ایران و گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، پس از بیش از یک سال گفتگوهای فشرده، سرانجام حدود سه هفته پیش ر شهر لوزان سوئیس به یک تفاهم سیاسی درباره اجزای اصلی توافق جامع هسته‌ای دست یافتند.

واشنگتن و همپیمانان آن می‌گویند ایران در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای درصدد دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران این اتهام را می‌کند و می‌گوید هدف از برنامه هسته‌ای آن کشور تولید انرژی و کاربردهای علمی آن در زمینه‌های پزشکی و کشاورزی است.

دو طرف تا پایان ماه ژوئن فرصت دارند تا جزئیات توافق جامع را ثبت و آن را امضا کنند. توافقی که در صورت نهایی شدن، محدودیت‌های گسترده‌ای بر فعالیت‌های اتمی ایران اعمال می‌کند و در مقابل، بخشی از تحریم‌ها علیه آن کشور که به دلیل همین فعالیت‌ها اعمال شده است، لغو خواهند شد.

پیش از این اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده آمریکاگفته بود که واشنگتن نگران آن است که کشتی‌های باربری ایرانی حامل اسلحه برای حوثی‌ها در یمن باشد.

جمهوری اسلامی ایران حامی حوثی‌های یمن است. این گروه شبه‌نظامی بخش‌های بزرگی از یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور را تصرف کرده است؛ مساله‌ای که باعث آغاز عملیات توفان قاطعیت به رهبری سعودی برای «دفاع از مشروعیت در یمن» شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter