English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مغان: غصب زمین های کشاورزی اطراف قلعه اولتان از سوی سپاه

آذوح: اهالی مغان می گویند سپاه پاسداران با همکاری مرزبانی شهرستان پارساباد از مدت ها پیش درصدد تصاحب زمین های مستعد کشاورزی اطراف قلعه تاریخی «اولتان» برای تغییر کاربری و احداث کارخانه می باشد.

به گزارش اویان نیوز، یکشنبه ۶اردیبهشت۹۴ تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران با همراهی مرزبانی شهرستان پارساباد در اطراف قلعه تاریخی «اولتان» حضور یافتند که این مسئله با اعتراض اهالی مواجه شد.

یک شاهد عینی در این باره به اویان نیوز گفت: «طی سال های گذشته زمین داران، به دلیل سنددار نبودن زمین های آباء و اجدادی خود با مشکلات زیادی مواجه شده اند و در نهایت سپاه بواسطه نهاد های نظامی دیگر زمین هایشان را غصب کرده است.»

به گفته وی پیشتر نیز سپاه پاسداران در اقدامی مشابه حدود ۱۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه را «غصب» کرده بوده که در پی اعتراض و درگیری زمین داران با نهاد های نظامی یک نفر کشته و چندین نفر مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل پیشتر از تعیین حریم محوطه تاریخی قلعه «اولتان» شهرستان پارس‌آباد خبر داده بود.

همچنین خبرگزاریهای مختلف از جمله خبرگزاری میراث فرهنگی (CNH) چندین بار خبر داده اند که تخریب مستمر و ساخت و ساز غیر قانونی یک شرکت کشت و صنعت در محدوده حریم و عرصه محوطه باستانی «اولتان قالاسی»، فعالیت های باستان شناسی در این شهر تاریخی را با مشکل مواجه کرده است.

اوایل مهر ماه سال ۱۳۹۳ نیز ساکنان روستای «زینگیر» در اعتراض به ضبط بیش از ۳۰ هکتار از اراضی ییلاقی «ساری بولاق» از سوی هنگ مرزی شهرستان گرمی مغان واقع در استان اردبیل، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پس از این اعتراضات و طرح شکایت به مراجع استانی، بازرسی فرماندهی هنگ مرزی استان اردبیل در ییلاق «ساری بولاق» حضور یافته و پس از بازرسی های لازم دستور بر چیده شدن سیم خاردار و استرداد اراضی ضبط شده را صادر نمود.

وارثان یا اولتان قالاسی  در ۱۲ کیلومتری شهرستان  پارس آباد‌ مغان در استان اردبیل و در حاشیه ی جنوبی رود مرزی ارس (آراز) در کنار روستایی به نام اولتان واقع شده است.

به گفته ی محققان، اولتان قالاسی شامل پادگان شهر دوره اشکانی با ۵۷ هکتار وسعت یک شهر-قلعه بوده و قدمت آن به حدود دو هزار و ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد

اولتان قالاسی یا وارثان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter