English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دولت امسال باید یارانه ۱۶ میلیون نفر را حذف ‌کند

آذوح: علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ی دولت برای حذف یارانه پردرآمدها به صورت تدریجی سخن گفت. هدف تامین ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال جاری است.

علی ربیعی در قم با اشاره به مشکلاتی که پرداخت یارانه نقدی برای کشور ایجاد کرده، این شیوه از کمک به شهروندان را "بدترین راه تامین اجتماعی" دانست.

او پرداخت یارانه نقدی را گامی خطا از سوی دولت پیشین به ریاست محمود احمدی‌نژاد، دانست که اکنون حذف آن وظیفه‌ای سنگین بر دوش دولت حسن روحانی است. او گفت: «این امر باید به تدریج شکل بگیرد چراکه وقتی پولی به مردم می‌دهیم پس گرفتن آن بسیار سخت است.»

میلیون خانوار پردرآمد

بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران، دولت برای جبران کسری نقدینگی قصد دارد در سال جاری ۴ میلیون خانوار، معادل ۱۶ میلیون نفر، را از دریافت یارانه محروم کند. پیش از این محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری و مصاحبه با شبکه خبر، گفته بود که دولت روحانی هنوز آیین‌نامه حذف یارانه شهروندان پردرآمد را به تصویب نرسانده است.

دریافت یارانه، به ویژه برای لایه‌های کم درآمد، جذابیت زیادی دارد و دولت نگران است که با حذف یارانه، ناخشنودی در جامعه شدت یابد.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که تا کنون یارانه تنها ۲۰۰ هزار نفر از افراد پردرآمد حذف شده ‌است. عده بسیار اندکی داوطلبانه از دریافت یارانه چشم پوشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس: «پزشکان، صرافان، اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و شرکت‌های دولتی از گروه‌هایی هستند که حذف شده‌اند و هر تعداد از افراد خانواده که خودروی خارجی به نامشان باشد، یارانه سرپرست حذف می‌شود.»

بنا به گفته خبرگزاری‌ها دولت در حذف یارانه‌ها به کندی پیش می‌رود و به سختی می‌تواند مبلغ مورد نیاز را برای جبران کسری بودجه تأمین کند.

ایرادهای شرعی به دریافت یارانه

دولت برای انجام وظیفه دشوار حذف یارانه، به مراجع مذهبی متوسل شده است. در همین راستا علی ربیعی در قم، با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع بانفوذ دیدار کرده و از حمایت او برخوردار شده است.

در ایران فقیر و غنی دریافت یارانه را حق خود می‌دانند

در ایران فقیر و غنی دریافت یارانه را حق خود می‌دانند

آیت الله مکارم با بیان اینکه "دریافت یارانه اشکال و شبهه شرعی دارد"، افزوده است: «دلیل ندارد که ۷۰ میلیون فقیر و ثروتمند از منابع عمومی بهره‌مند شوند.»

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین گفته است: «معتقدم حداقل ۵۰ درصد مردم به این یارانه نیاز ندارند و منابع حاصل از آن می‌تواند به بودجه عمومی کشور بازگردد.»

به موازات حذف یارانه، دولت برای تأمین بودجه در دو عرصه دیگر نیز با تنگنای مالی روبروست. نخست ارتقای سطح تأمین اجتماعی است. علی ربیعی در این باره گفت: «سازمان تامین اجتماعی ۳۵ میلیون نفر را از نظر درمانی تحت پوشش خودش دارد و روزی که من به این سازمان آمدم ۵ میلیارد تومان کسری بودجه داشت.»

معضل دیگر بیکاری گسترده به ویژه در میان جوانان است که دولت نتوانسته گام‌های ملموسی در جهت ایجاد اشتغال بردارد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی، ضمن انتقاد از نبود "فرهنگ کار" در جامعه گفت: «سال گذشته در کاریابی‌ها ۳۰۰ هزار شغل به جویندگان کار ارائه شد اما ۱۰۰ هزار نفر شغل‌های ارائه شده را نپذیرفتند و دو میلیون شغل هم در کشور داریم که فقط اتباع می‌پذیرند آنها را انجام دهند که اینها نشان‌دهنده‌ی ضعف فرهنگ کار و کارگری در جامعه است.»

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter