English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

شورای نگهبان مصوبه مجلس در مورد 'استمرار صلاحیت نمایندگان' را رد کرد

آذوح: نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این شورا مصوبه نمایندگان مجلس مبنی بر "استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی برای ثبت‌نام در انتخابات دور بعد" را مغایر قانون اساسی تشخیص داده است.

آقای ابراهیمیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت که تصمیم شورای نگهبان، یک روز بعد از رای نمایندگان مجلس به این مصوبه و در جلسه امروز چهارشنبه ۹ اردیبهشت شورا گرفته شده است. وی افزود دلیل رد مصوبه، بخشی از آن بوده که نمایندگان مجلس را "تابع یک سازوکار ویژه" می‌کرده است.

نمایندگان مجلس ایران روز پیش با ۱۲۵ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع، پیشنهادی را تصویب کردند که به موجب آن، در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس برای دوره بعد، صلاحیت آنها برای نمایندگی مجلس "استمرار" می‌یافت.

در صورت تصویب نهایی "طرح دو فوریتی الحاق یک جزء به ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس"، رد صلاحیت نمایندگان برای انتخابات بعدی تنها در شرایطی ممکن می شد که "شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا ۱۵ روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام کند".

در مصوبه نمایندگان، در عین حال آمده بود که شورای نگهبان، همچنان امکان ابطال صلاحیت نمایندگان نامزد نمایندگی مجلس بعد به خاطر تخلفات انتخاباتی را دارد.

    سخنگوی شورای نگهبان گفت دلیل رد مصوبه مجلس، بخشی از آن بوده که بررسی صلاحیت نمایندگان را 'تابع یک سازوکار ویژه' می‌کرده است

طبق قانون انتخابات موجود ایران، صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس ابتدا از سوی هیئت های اجرایی (زیر نظر وزارت کشور)، در مرحله بعد به وسیله هیئت های نظارت (زیر نظر شورای نگهبان) و سپس توسط شورای نگهبان بررسی می شود.

در بخشی از مصوبه دیروز تصریح شده بود: "سایر عوامل اجرایی یا نظارتی حق اظهارنظر در خصوص صلاحیت افراد مذکور [نمایندگان داوطلب نمایندگی برای مجلس بعد] را ندارند."

به این ترتیب، مصوبه مجلس در صورت تصویب نهایی، علاوه بر محدود کردن امکان نظارت شورای نگهبان، حق اظهار نظر در مورد صلاحیت نمایندگان را از هیئت های اجرایی و نظارت می گرفت.

شورای نگهبان از زمان تاسیس خود، همواره با پیشنهادات محدود کننده اختیارات نظاراتی خود مخالفت کرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter