English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اعتراف بیسابقه ی ظریف: در هشت سال گذشته مواد کافی برای هشت بمب را داشتیم

آذوح: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، چهارشنبه شب، ۹ اردیبهشت، در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی آمریکا گفت که ایران در هشت سال گذشته «مواد کافی برای تولید هشت بمب» اتمی معادل هشت هزار کیلوگرم اورانیوم را داشته، اما «هرگز» این کار را نکرده است.

آقای ظریف در مصاحبه‌ای با چارلی رز، مجری مشهور شبکه پی‌بی‌اس آمریکا، که برگردان آن روز پنج‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، در خبرگزاری صداوسیما منتشر شد به توانایی ایران برای این کار اشاره کرده است.

به گفته آقای ظریف، ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد یعنی مدت هشت سال «تمام تحریم‌ها را تحمل کرد»، در حالی که اورانیوم غنی‌شده کافی برای «ساخت هشت بمب» را در اختیار داشت.

اما او در عین حال در این مصاحبه تاکید کرد که «آماده‌ایم فضای اعتماد ایجادکنیم و این کار با اقدامات خاصی که پذیرفته‌ایم شدنی است».

گفته‌های آقای ظریف در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی همواره اتهام‌ها درباره تلاش برای دستیابی به دانش ساخت بمب اتمی را رد کرده و هدف از برنامه اتمی ایران را استفاده صرفا صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و تولید برق عنوان کرده‌اند.

اما درباره توان ایران برای دستیابی به بمب اتمی تاکنون نظرات مختلفی از سوی مقام‌های غربی و همچنین اسرائیل مطرح شده است.

از جمله آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه، هفتم بهمن ۹۳، گفته بود که ایران تنها ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان نیاز دارد تا به سلاح هسته‌‌ای دست پیدا کند.

بر اساس گزاره‌‌برگ وزارت خارجه آمریکا از تفاهم اتمی لوزان، زمان خروج ایران، یعنی زمانی که ایران نیاز خواهد داشت تا به مقدار کافی ماده شکافنده برای ساخت جنگ‌‌افزار هسته‌ای تولید کند، هم اینک دو تا سه ماه برآورد می‌‌شود.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، بر اساس تفاهم لوزان، این زمان برای مدت دست‌کم ۱۰ سال به حداقل یک سال افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تفاهم اتمی لوزان را «مسیر آزاد برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» خوانده است.

در همین حال محمدجواد ظریف در مصاحبه خود با شبکه پی‌بی‌اس به اسرائیل هشدار داد: «نتانیاهو که روی دویست کلاهک هسته‌ای غیرقانونی نشسته است، حق ندارد بخشی از گروه منع تکثیر در جهان باشد.»

وی همچنین خطاب به مقامات آمریکایی‌ تاکید کرد: «اگر نگران تسلیحات هسته‌ای هستید، چرا برای خاورمیانهٔ عاری از سلاح هسته‌ای، به اسرائیل فشار نمی‌آورید؟»

آقای ظریف روز دوشنبه، هفتم اردیبهشت، نیز با تشریح مواضع جنبش عدم تعهد در کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌‌ای، بر پیوستن اسرائیل به این معاهده تاکید کرده بود.

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه همچنین گفت که شکست مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ «فاجعه نخواهد بود»، اما در عین حال «به معنای از دست دادن یک فرصت بسیار مهم خواهد بود، زیرا این فرصتی بسیار منحصر به فرد است».

وی اضافه کرد: «مردم ایران یک سال و نیم قبل... رئیس جمهوری را انتخاب کردند که خواهان تعامل بر اساس احترام متقابل است. اکنون این فرصت توسط مردم ایران هم برای ما به عنوان دولت ایران و همچنین برای جامعه جهانی ایجاد شده است.»

آقای ظریف درباره دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفت: «ما پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم.»

به گفته آقای ظریف، آمریکا از ایده اولیه خود مبنی بر مخالفت با «هر نوع غنی‌سازی» در ایران عقب‌نشینی کرده و پذیرفته است که ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را دارد.

وی اضافه کرد: «ده سال پیش چنین مسائلی مطرح نبود. ده سال قبل هم ما این پیشنهادات را مطرح کرده‌ایم، اما دولت بوش این پیشنهادات را نپذیرفت. در آن زمان بوش و بولتون تصمیم گرفتند توافق ما را با اروپایی‌ها نپذیرند.»

وزرای خارجه ایران و آمریکا عصر روز دوشنبه در اقامتگاه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل دیدار کردند.

در همین حال به گفته مقامات وزارت خارجه ایران، نگارش متن توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ از روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، در وین آغاز شده و نخستین موضوع این متن چگونگی برداشتن تحریم‌های ایران است که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، آن را «پیچیده» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ایران و اروپا از روز پنج‌شنبه مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع را از سر خواهند گرفت.

به گفته این خبرگزاری، این دور از مذاکرات با حضور عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران، و هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انجام خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter