English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تیکان تپه: درگیری روستاییان با مسئولان معدن طلای زره شوران/تعطیلی یک روزه معدن

آذوح: درگیری اهالی روستای «یئگین کند» (ینگی کند) در شهرستان تکاب با مسئولان معدن طلای زره شوران آذربایجان به تعطیلی یک روزه معدن انجامید.

به گزارش اویان نیوز، چهارشنبه ۹اردیبهشت۹۴ اهالی روستای «یئگین کند» در شهرستان تکاب (تیکان تپه) اعتراض به نحوه دفع نامناسب و غیر اصولی پسماند این معدن در اراضی کشاورزی و مراتع دامداری، در محل کارخانه طلای زره شوران تجمع نمودند.

روستاییان با حضور در محل کارخانه طلای زره شوران از فعالیت کارکنان آن ممانعت نموده و خواستار تعطیلی کامل کارخانه طلای زره شوران و معدن طلای آن شدند.

روستاییان می گویند، گرد و خاک و مواد سمی باطله کارخانه طلای زره شوران، موجب نابودی اراضی کشاورزی منطقه شده و آلودگی مراتع و مسمومیت دام هایشان را درپی داشته است.

بر اساس این گزارش، پس از تعطیلی یک روزه معدن، احمدی یکی از مدیران کارخانه به روستاییان معترض قول داد ظرف چند روز آینده نسبت به رفع این مشکلات اقدام نماید.

روستاییان هشدار داده اند، اگر در روز آینده نسبت به رفع مشکل پسماندهای سمی کارخانه زره شوران اقدامی صورت نگیرد باره دیگر از ادامه فعالیت معدن جلوگیری خواهند نمود.

 کارخانه طلای زره شوران آذربایجان، بزرگترین کارخانه طلای خاورمیانه محسوب می شود که در ۳۵ کیلومتری شهر تکاب (تیکان تپه) در آذربایجان غربی و در ۱۵ کیلومتری مجموعه باستانی تخت سلیمان قرار دارد.

zereshuran

ذخایر کانسنگ زره شوران، ۲۰ میلیون تن با میانگین عیار ۵٫۵ گرم در هر تن برآورد می شود که یکی از ارزشمندترین معادن شناخته شده کشور به شمار می رود.

با بهره برداری از این معدن طلا ظرفیت تولید شمش طلا در کشور به بیش از دو برابر افزایش یافته و به ۵٫۵ تن می‌رسد.

پیش بینی شده کارخانه طلای زره شوران روزانه ۱۰ کیلوگرم طلای خالص و علاوه بر آن سالانه ۱ تن و ۲۵۰ کیلوگرم نقره و ۵۰۰ کیلوگرم جیوه تولید کند.

خطرات جبران ناپذیر زیست محیطی

در خرداد ۱۳۹۰ مهدی عیسی زاده از بی توجهی مسوولان کارخانه طلای زره شوران نسبت به آلودگی منابع آب و خاک منطقه در اثر نشت شدید سیانور و سایر مواد سمی ناشی از فرآیند استحصال طلا در سایت پایلوت این کارخانه انتقاد کرده و سکوت مسوولان نهادهای بهداشتی و محیط زیستی را سوال بر انگیز خوانده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نماینده مجلس گفته بود: نظارت کافی بر روی استفاده از ماده خطرناکی مانند سیانور در فرآیند استحصال طلا از معدن طلای زره شوران توسط این کارخانه وجود ندارد و این امر سلامت محیط زیست منطقه را به خطر انداخته است.

محمد علی صفری یکی از کارگران شاغل در این کارخانه نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفته بود: نشت سیانور از سد باطله کارخانه طلای زره شوران وجود داشته و اخیراً موجب تلف شدن برخی از ماهی‌ها و موجودات زنده داخل آب‌های جاری و رودخانه‌های اطراف معدن و کارخانه زره شوران شده است.

به گفته کارشناسان، سد باطله این کارخانه با مشکلات اساسی روبه رو بوده و کارشناسان درباره احتمال نشت سیانور به آبهای سطحی و زیرزمینی هشدار داده اند.

کارشناسان مطلع گفته اند درباره حذف آرسنیک و جیوه از محیط کارخانه استحصال معدن طلای زره ‌شوران تدبیری اندیشیده نشده و بهداشت فردی کارگران با خطرات جدی مواجه است.

به گفته ی کارشناسان تبعات احتمالی نشت مواد سمی در معدن طلای زره ‌شوران بسیار نگران کننده خواهد بود  و ممکن است دامنه آن تا رودخانه جیغاتی (زرینه رود) و آب شرب تبریز نیز کشیده شود.

به جز استحصال معدن طلای زره شوران رودخانه ی زره شوران نیز در اختیار پیمانکاران غیر بومی این منطقه قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان محلی، بیش از نیمی از حجم آب این رودخانه برای استحصال طلا به کارخانه منتقل می شود.

این حق آبه بدون توافق با روستاییان به این کارخانه واگذار شده که این موضوع اعتراض روستاییان را درپی داشته است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter