English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نبرد در یمن تا پیروزی طی شطرنجی حساب شده؛ البته با پایبندی به تمامی اصول انسانی و اسلامی- دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هیئت علمی دانشگاه آبردین با رتبه پروفسوری

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

کار کشورهای عربی در صفحه یمن -تا این لحظه عالی بود؛ چه در بعد سیاسی و پیشبرد مشروع حرکات و تأمین نظر قدرت های جهانی و به خصوص مجامع بین المللی تا قبل از حمله نظامی و چه نحوه طرح ریزی و اجرای عملیات جنگی تا این زمان. دقت حملات تان حکایت از هماهنگی های لازم با آمریکا دارد که نیاز است تا باقی عملیات تان را نیز "مرحله به مرحله" با کمک و مشاوره ارتش و سیاستمداران آمریکا پیش برید؛ طی شطرنجی حساب شده.

حملات قاطع هوایی با دقت بالا و آن میزان غافلگیرانه که نیروی هوایی حوثی ها و دیکتاتور سابق یمن تقریباً نابود شدند و فرصت هر گونه واکنش ولو محدود از طریق نیروی هوایی و موشکی تا این لحظه از آنان گرفته شد، حکایت از پختگی برنامه ریزی های تان داشت که با طرح "تشکیل ارتش عربی" برای واکنش سریع نسبت به هر گونه بحران ناگهانی در منطقه که قادر به ایفای نقش باشد، تکمیل اش کردید. با این همه، برای راندن تا پیروزی نهایی در یمن نیاز به "ملاحظات" دیگری نیز هست که در آن صورت است که نه فقط نبرد که جنگ در یمن را نیز خواهید برد.

نخست حملات در یمن را با حملات در دیگر نقاط خاورمیانه بر علیه مزدوران ایران همزمان نسازید. اگر ترکیه و عربستان قصد دخالت زمینی در شمال سوریه را دارند، آن را تا زمان ساقط کردن انصارالله در یمن عقب بیاندازید. هر نوع بی احتیاطی در این زمینه می تواند موجب بروز جنگی منطقه ای یا حتی جهانی شود و منطقه به یکباره گُر بگیرد. برای مبارزه با دشمنان، یک به یک و به نوبت به سراغ شان بروید تا امکان اتحاد با یکدیگر نداشته باشند و زمانی به دشمن ضربه بزنید که انتظار آن را ندارد. این ها را می توانید از فرماندهان نظامی تان نیز بپرسید. شاهزادگان جوان عربستان باید برای هر تصمیمی به خصوص ورود به هر فاز نظامی جدید با سیاستمداران سعودی باتجربه مشورت کنند و هیچ تصمیمی به شکل انفرادی گرفته نشود و حتماً آمریکا را از آن مطلع کنید. سیاستمداران و استراتژیست های آمریکایی افقی را می بینند که کمتر کسی در جهان امکان آن را دارد و خطوط قرمزشان را جدّی بگیرید و در هر تصمیم تان با آنان مشورت و هماهنگی کنید؛ وگرنه پشیمانی سودی نخواهد داشت و اگر منطقه وارد جنگی گسترده شود، شما مسئول خواهید بود.

اعلام تمامی استان صعده به عنوان منطقه نظامی، نه درست است، نه انسانی است و نه تأثیری عملی بر صحنه نبرد دارد، مگر این که تلفات غیرنظامیان را بالا می برد، افکار عمومی را بر علیه تان می سازد و از مشروعیت پاسخ هایتان به انصارالله خواهد کاست و در مجامع بین المللی نیز شما را دست بسته خواهد ساخت. اگر انصارالله یا هر دشمنی دیگر به اصول انسانی و اسلامی پایبند نبود و غیرنظامیان را هدف قرار داد، ما نباید همچون آنان رفتار کنیم و در نقطه مقابل باید به تمامی آن اصول اخلاقی پایبند بمانیم و غیرنظامیان را هدف قرار ندهیم؛ "به هیچ وجه و به هیچ عنوان". حملات تان چون گذشته باید دقیق، موثر و معطوف به مناطق نظامی باشد. ضرب الاجلی را که برای سه شنبه آتی جهت آتش بس مشروط اعلام کردید، اقدامی بسیار درست بود و انعطاف هایی را که نسبت به درخواست های آمریکا و جامعه جهانی صورت دادید، کاملاً به جا بود که باید از این دست هماهنگی ها پیرامون هر تصمیم جدیدی که می گیرید، تداوم داشته باشد. همچنان که تصمیم رئیس جمهور قانونی یمن برای دادن آخرین فرصت صلح به حوثی ها بسیار سنجیده و به جا بود. آماده باشید تا در صورتی که انصارالله چون گذشته ملتزم به آتش بس نشان نداد و به حملات به مناطق جنوبی یمن و عدن و تعز ادامه داد، حملات تان باید به سرعت وارد فاز "حملات زمینی" شود. به وضوح یمن وارد جنگ داخلی شده و ضرب الاجل سه شنبه آخرین فرصت است و گرنه باید نیروهای زمینی عربی برای جلوگیری از جنگ داخلی یمن وارد میدان شوند و آن تنها راهکار برای عدم تبدیل یمن به سوریه ای دیگر است. ارتش عربستان از شمال شروع به پیشروی کند و واحدهای زبده و همین طور نیروهای زمینی و تفنگداران دریایی ارتش های مصر، عربستان و سودان (و احیاناً برخی از کشورهای عربی دیگر) از جنوب و غرب و همینطور دریا و هوا بر مناطق استراتژیک و حساس حمله برده (حتی اگر ترکیه مایل بود می تواند علاوه بر هلیکوپترهای آپاچی که ارتش خودتان در اختیار دارد، هلیکوپترهای آپاچی خودش را نیز در اختیار ائتلاف عربی قرار دهد) و مسلط شوند؛ بنادر و به خصوص بندر عدن و تنگه باب المندب در اولویت قرار داشته شوند. نیروهای ویژه عربی باید به سرعت از دریا و هوا در مناطق حساس عدن و باب المندب مستقر شوند و نیروهای زمینی کلیه مناطق پیش روی آنان را پوشش دهند و در خط مقدم نبرد زمینی بر علیه انصارالله و باقیمانده های دیکتاتور سابق یمن قرار گیرند. بندر حدیده را نیز نباید از نظر دور دارید. باید هر نوع فعالیت بندری در آن کاملاً متوقف شود و حتی امکان قاچاق سلاح از آن طریق وجود نداشته باشد. برای فلج ساختن شبه نظامیان و نیروی زمینی دیکتاتور مخلوع یمن، بیش از هواپیما به هلیکوپترهای آپاچی نیاز دارید تا طی جابجایی های شان در جاده ها و خطوط مواصلاتی، آنان را به راحتی تار و مار کنید. نیروی دریایی مصر و عربستان نیز باید آتش تهیه مناطق ساحلی را تأمین کنند. در مناطق کوهستانی به حملات هوایی و موشکی بسنده کنید و برای مواضع استراتژیک کوهستانی به حملات هوایی یا حداکثر به عملیات نیروهای ویژه اکتفا نمایید. چون با فروپاشی شیراژه آنان، و تداوم حملات هوایی باقیمانده شان یا فرار خواهند کرد یا تسلیم خواهند شد. پناهگاه های کوهستانی حوثی ها را -که رهبران انصارالله چون موش در آن پنهان شده اند، با کوبیدن ورودی های پناهگاه ها و ریزش صخره ها و سنگ ها می توانید به زندانی برایشان بدل سازید و نیروی های زمینی نیز آن مناطق را تصرف و محاصره کنند.

پس از اتمام عملیات زمینی در تصرف مناطق حیاتی و شهرها و بنادر، جنگ در قالب "نامتقارن" پیش خواهد رفت که در آن تنها با حوثی ها طرف نخواهید بود و نیروهای القاعده -که بازماندگان دیکتاتور سابق روابط پنهانی با آنان دارند و تروریست های داعش و انصار الشریعه نیز می توانند مشکل ساز شوند. برای مقابله با آنان، در فاز بعدی باید ائتلاف عربی تان را از صورت نظری، به شکلی عملی در جغرافیایی یمن وارد سازید؛ از نیروهای سپر خلیج گرفته تا حتی نیروی زمینی سایر کشورهای عربی –اگر مایل باشند، تا حضور گسترده نیروها امکان تحرک را از اقدامات تروریستی و انتحاری سلب کند و تصمیمات تان در یمن به نام یک کشور نوشته نشود و حاصل اجماع عربی با هماهنگی های جهانی باشد و انواعی از هزینه های احتمالی آن نیز بر سر یک یا دو کشور سنگینی نکند و بین کشورهای مختلف تقسیم شود تا برای هیچ کس مشکل ساز نگردد. سپس در فاز بعدی باید ارتش و دولت قانونی یمن را بازسازی کنید. ارتش و همین طور نظام اداری پس از تسویه عمال دیکتاتور سابق باید در پایتخت و شهرهای اصلی به سرعت کنترل اوضاع را در دست گیرند و "نیروهای عربی به نقش پشتیبان" تغییر موضع دهند. مزدوران دیکتاتور سابق یمن و گروه انصارالله هیچ یک دیگر نمی توانند در آینده یمن نقشی داشته باشد و با "فرصت طلبی و کودتایی" که راه انداختند و آخرین فرصت های صلح را نیز عملاً بر باد دادند، آینده سیاسی خود را نابود کردند (بروند با همان روضه خوان ها و پاسداران ایران گفتگو کنند، ببینند آنان می توانند نجات شان دهند!). تنها طیف های دیگر حوثی ها و همین طور شخصیت های مستقل حوثی (فراموش نکنید که انصارالله تنها گروه بسیار کوچکی از حوثی ها را تشکیل می دهند که مزدور ملاهای ایران هستند) باید حتماً در دولت و یمن آینده نقش ایفاء کنند. توصیه ها را جدّی بگیرید تا به مشکلی برنخورید. موفق باشید.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter