English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ده‌ها زندانی در عراق با حمله داعش از زندان گریختند

آذوح: شبه‌نظامیان تروریست داعش با حمله به زندانی واقع در شهر "خالص" در عراق ده‌ها زندانی و پیکارجو را فراری دادند. شهردار این شهر کوچک در منطقه مرکزی عراق قصور امنیتی را علت موفقیت حمله به زندان و فرار زندانیان دانسته است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اسلام‌گرایان افراطی در نخستین ساعات روز شنبه (۹ مه / ۱۹ اردیبهشت) با انفجار بمبی در یک خودرو به زندان شهرک "خالص" در ۷۵ کیلومتری شمال بغداد حمله کرده‌اند. این خودرو در برابر دروازه و دیوارهای زندان پارک شده بوده است.

به گفته پلیس بغداد، پس از انفجار بمب و ایجاد آشوب درون زندان، زندانیان به زندانبانان حمله بردند و در پی آن تیراندازی درگرفت. بر اثر تبادل آتش ۱۶ مامور امنیتی و ۳۳ تن از زندانیان و وابستگان داعش کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ۳۰ زندانی موفق به فرار از زندان شده‌اند که چند تن از آنان مظنون به شرکت در عملیات تروریستی بوده‌اند. خبرگزاری فرانسه از فرار ۴۲ زندانی خبر داده است.

بر اساس گزارش پلیس بغداد، تمامی سلاح‌های زندان به غارت رفته است. شبه‌نظامیان تروریست داعش در استان "دیاله" اعلام کرده‌اند که عملیات یاد شده توسط آن‌ها صورت گرفته است. اسلام‌گرایان افراطی در توییتر از "موفقیت" خود سخن گفته‌اند.

به گفته محافل امنیتی در بغداد، مقامات مسئول در عراق ۳۰ تن از کارمندان دولت عراق، از جمله ۸ افسر را بازداشت کرده‌اند. گمان می‌رود مهاجمان همدستانی درون زندان داشته‌اند.

"قصور امنیتی علت فرار زندانیان است"

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از شهردار "خالص"، زندان این شهر دارای نقص‌های جدی امنیتی است. همچنین وزارت کشور عراق در اطلاعیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد ضمن اشاره به اینکه تحقیق درباره ماجرای فرار زندانیان از زندان شهر "خالص" آغاز شده، به "نقایص در اداره زندان" اشاره کرده است.

عدی خدران، شهردار "خالص" در گفت‌وگویی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: «فقدان اطلاعات دلیل اصلی فرار زندانیان است. اگر ما اطلاعات می‌داشتیم، این اتفاق رخ نمی‌داد.»

خدران افزود که بمب‌هایی کنار جاده کار گذاشته شده بود و روشن است که حمله به زندان با برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

شهردار "خالص" گفت که زندانیان یک سال پیش از بعقوبه، مرکز استان دیاله، به "خالص" منتقل شده بودند. او افزود که با انتقال این زندانیان مخالفت کرده و گفته بوده که زندان در نزدیکی جاده اصلی واقع شده و می‌تواند هدف آسانی برای حمله باشد. به گفته خدران، اما مقامات امنیتی به حرف او گوش نداده‌اند.

به عقیده شهردار "خالص"، همچنین این واقعیت که نیروهای امنیتی اهمیت لازم را به مناطق باز پس گرفته شده از داعش نمی‌دهند، موجب می‌شود که شبه‌نظامیان بتوانند به برنامه‌های تهاجمی خود عمل کنند.

خدران همچنین ابراز تاسف کرد از اینکه در شهری چون "خالص" که به گفته وی، به عنوان مکانی امن و باثبات شناخته شده نیز احیانا "هسته‌‌های مخفی" شکل گرفته است.

او همچنین حرکت جمعیت و سکنی گزیدن مردم آواره در دیگر مناطق را از عوامل مؤثر در ایجاد ناامنی دانست.

الگوی داعش در حمله به زندان

خبرگزاری آلمان می‌نویسد که شبیخون به زندان شهرک "خالص" یادآور دیگر عملیات "آزادسازی زندانیان" است که پیش از این توسط داعش صورت گرفته است. در گذشته نیز "دولت اسلامی" با حمله‌های به دقت سازمان‌دهی شده و شورش داخل زندان‌ها توانسته صدها تن از اعضای خود را از زندان‌های عراق آزاد کند.

حمله به بزرگ‌ترین زندان عراق "ابو غریب" در نزدیکی بغداد در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ منجر به آزاد شدن پانصد تا هزار تن از "جهادیون" شد که به لحاظ رزمی باتجربه بودند. کارشناسان معتقدند که حمله به "ابو غریب" از حوادث کلیدی در پیدایش داعش بوده است.

داعش در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ کلان‌شهر موصل را تصرف کرد. شبه‌نظامیان تروریست هم اکنون بخش‌های وسیعی از شمال عراق و شمال شرقی سوریه را در کنترل دارند. آمریکا و متحدان آن مواضع داعش در عراق و سوریه را گاه بمباران می‌کنند.

در این اواخر نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان عراقی که بیشترشان شیعه‌مذهب‌اند توانستند کنترل شهر تکریت واقع در شمال عراق را از دست شبه‌نظامیان سنی‌مذهب داعش درآورند. اما دولت عراق هنوز نتوانسته مناطق اشغالی دیگر در استان‌های انبار و دیاله را باز پس گیرد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter