English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پیدا شدن آثار گاز سارین در مراکز نظامی سوریه

آذوح: منابع دیپلماتیک جمعه هشتم مه، اعلام کردند بازرسان بین‌المللی آثار گاز سارین و دیگر گازهای اعصاب از جمله «وی ایکس» را در یک مرکز تحقیقات نظامی در سوریه پیدا کرده‌اند.

این در حالی است که سوریه تاکنون داشتن گاز سارین را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش نداده است.

به گزارش رویترز، نتایج آزمایش اولیه از نمونه‌های به دست آمده توسط کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در دسامبر و ژانویه سال گذشته مثبت بوده است.

یک منبع دیپلماتیک در این باره گفت: «مدارک ما بسیار قوی است. سوریه درباره استفاده خود از گاز سارین دروغ گفته و هیچ توضیح قانع کننده‌ای در این باره ارائه نکرده است.»

آمریکا در سال ۲۰۱۳ پس از کشته‌شدن صدها نفر با گاز سارین در منطقه «غوطه» در حوالی دمشق که در دست مخالفان دولت قرار داشت، دولت سوریه را تهدید به حمله نظامی کرد.

اما دولت سوریه با پذیرش توافقی که بین آمریکا و روسیه حاصل شد و بر اساس آن دمشق به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی پیوست، موفق شد تا جلوی حمله آمریکا را بگیرد.

دولت سوریه در سال گذشته ۱۳۰۰ تُن از تسلیحات شیمیایی خود را برای امحاء به مأموران مشترک بین سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد.

دمشق استفاده از گاز سارین را بارها تکذیب کرده، با این حال منابع دیپلماتیک گفته‌اند نمونه‌های قابل اعتنایی از سارین و گاز اعصاب «وی ایکس» را در پایگاه‌های سوریه یافته‌اند.

دیپلمات‌ها و بسیاری از مفسران می‌گویند کشف گازهای وی ایکس و سارین، ادعای برخی از دولت‌ها را مبنی بر اینکه دولت اسد بسیاری از منابع شیمیایی خود را حفظ کرده، تصدیق می‌کند.

دولت سوریه در چند هفته اخیر بارها به استفاده از گازهای شیمیایی از قبیل کلر در مناطقی مثل ادلب متهم شده است. سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز استفاده دولت سوریه از گاز کلر را به عنوان سلاح تأیید کرده است.

سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی نیز در بیانیه اخیر خود استفاده «سیستماتیک و مکرر» دولت سوریه از گاز کلر به عنوان سلاح را تأیید کرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter