English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

۱۵ زن تغییر ساز جهان در سال ۲۰۱۵

آذوح: تعداد زنانی که شرکت‌‌های بزرگ دنیا را مدیریت می‌کنند، به مراتب کمتر از مردان است. زنان یک پنجم کرسی‌ها را در پارلمان‌های دنیا در اختیار دارند و شکاف جنسیتی دست‌کم تا ۸۱ سال‌ آینده برطرف

با این حال تغییرات مثبتی در جهان در حال وقوع است. طبیعت قدرت در حال عوض شدن است؛ قدرت کمتر از بالا به پایین، کمتر سیستماتیک و کمتر قابل پیش‌بینی است.

همه با رهبران سیاسی زن در جهان آشنایی دارند، زنانی مانند آنگلا مرکل، کریستین لگارد و شریل سندبرگ. اما ممکن است کمتر کسی نام زنانی را که در حوزه اقتصاد جهانی فعال هستند، شنیده باشد. این زن‌ها همه جا هستند، از نجوم گرفته تا عرصه فعالیت مدنی برای حقوق گی‌ها در اشتغال، در علم و فن‌آوری و کارآفرینی.

آن‌ها آن‌چه را به شکل کلیشه‌ای از جنسیت‌شان انتظار می‌رود به چالش کشیده‌اند و دنیای اطراف خود را برای تبدیل شدن به جای بهتری برای زندگی، تغییر می‌دهند.

مونا ابوسلیمان، مجری تلویزیونی، از بنیانگذاران Meedan. com

Muna-AbuSulayman-241x300

مونا ابوسلیمان

مونا اهل عربستان سعودی است و بیشتر به خاطر همکاری در تولید و مجری‌گری‌ در برنامه «کلام نوائم» شناخته می‌شود. این برنامه یکی از مشهور‌ترین شوهای تلویزیونی در جهان عرب است؛ یک برنامه یک ساعته با اجرای یک زن.

کلام نوائم به خاطر شکستن مرز‌ها و محدودیت‌های موجود در تلویزیون‌های عربی مشهور است و درباره موضوعات جنجالی نظیر همجنس‌گرایی، برابری جنسی، آزار جنسی و طلاق حرف می‌زند. فعالیت‌های ابوسلیمان تنها به تلویزیون محدود نمی‌شود. در سال ۲۰۰۷ او به عنوان سفیر حسن نیت عربستان در UNDP انتخاب شد.

او اکنون سردبیر و شریک سایت Glowork است؛ وبسایتی برای کاریابی زنان در عربستان. او برای برابری جنسیتی تلاش می‌کند و کمپین‌هایی برای جذب بودجه برای کمک به پناهندگان راه‌اندازی کرده است.

بث بروک مارسینیاک، نایب رییس سیاستگذاری عمومی در EY

Beth-Brooke-Marciniak-236x300

بث بروک مارسینیاک

بث پله‌های ترقی را در حالی پیمود که از متفاوت بودن خود به عنوان زن درون‌گرایی که گرایش جنسی خود را پنهان نگه داشته، آگاه بود. او در سال ۲۰۱۱ گرایش جنسی خود را آشکار کرد و به گفته خودش، با این کار تبدیل به رییس بهتری شد. او در سال‌های گذشته بارها از موقعیت خود برای آگاهی رسانی درباره مساله ال‌جی‌‌بی‌تی‌ها در امر تجارت استفاده کرده است.

بث امسال در مجمع جهانی اقتصاد درباره حقوق گی‌ها در حوزه اشتغال سخن گفت و پنلی را اداره کرد که در آن درباره متحد کردن شبکه‌های ال‌جی‌بی‌تی در سراسر جهان بحث شد. سال گذشته بروک مارسینیاک در میان ۱۰۰ رهبر برجسته‌ ال‌جی‌بی‌تی در جهان بود و مجله فوربس، هفت بار نام او در میان ۱۰۰ زن قدرتمند جهان منتشر کرد.

وینی بیانیما، مدیرعامل اوکسفام

Winnie-Byanyima-197x300

وینی بیانیما

۱۸ ساله بود که برای فرار از رژیم ایدی امین از اوگاندا به بریتانیا رفت. به عنوان مهندس هوانوردی تحصیل کرد و بعد از سقوط امین به اوگاندا بازگشت. انتخابات دموکراتیک این کشور با تقلب همراه شده بود و این موضوع باعث شد که او در تلاش برای آزادی کشورش، به جنبشی به رهبری یووری موسونی، رییس جمهوری فعلی اوگاندا، بپیوندد.

او ۱۱ سال در پارلمان اوگاندا عضو بوده و برای تصویب قوانین برابر و ایجاد دموکراسی چند حزبی تلاش کرده است. او در اتحادیه آفریقا و برنامه توسعه سازمان ملل، مسئول بخش جنسیت و توسعه بوده و ریاست نیروهای سازمان ملل متحد در بخش جنبه‌های جنسیتی اهداف توسعه هزاره و تغییرات آب و هوایی را بر عهده داشته است. وینی اکنون رییس اوکسفام است و به عنوان یک رهبر برحسته در حقوق زنان، حکومت‌های دموکراتیک و صلح شناخته می‌شود و نقشی اساسی در قرار دادن مساله نابرابری در دستور کار فعالیت‌های جهانی داشته است.

کریستا دونالدسون، مدیرعامل شرکت D-Rev

Krista-Donaldson-200x300

کریستا دونالدسون

او از سال ۲۰۰۹ مدیرعامل شرکت D-Rev، شرکتی غیرانتفاعی در سیلیکون‌ولی است و برای مردمی که با درآمدی زیر چهار دلار در روز زندگی می‌کنند، وسائل پزشکی تامین می‌کند. هدف این شرکت طراحی ابزار پزشکی برای کشورهای در حال توسعه است و به شرکت‌هایی که در این کشور‌ها ابزار پزشکی تولید می‌کنند، لیسانس می‌دهد.

شرکت D-Rev تحت مدیریت او یک درمان مقرون به صرفه برای نوزادان مبتلا به زردی فراهم کرده و پروتزی برای زانو طراحی کرده که بیش از پنج هزار و ۵۰۰ معلول از آن استفاده می‌کنند.

شرکت او یکی از ۵۰ شرکت طراحی است که گفته می‌شود دنیای آینده را شکل خواهند داد.

جنیفر دوندا، پروفسور شیمی، مولکول و بیولوژی سلولی در دانشگاه کالیفرنیا

Jennifer-Doudna-199x300

جنیفر دوندا

جنیفر دوندا در هاوایی بزرگ شد و اولین بار قبل از شروع کالج، زمانی که با دوستش در یک آزمایشگاه مشغول تحقیق شدند، مزه فعالیت‌های پژوهشی را چشید. در سال ۲۰۱۲، همراه همکارش امانوئل چارپنتیر، یک تکنولوژی ساده، ارزان و موثر برای اصلاح چینش DNA در داخل سلول ایجاد کرد. این تکنولوژی که CRISPR-Cas۹ نامیده می‌شود، عملکردی شبیه عملکرد ویرایشگر متون دارد و چینش DNA را با سیستم ایمنی تطبیقی باکتریایی خود اصلاح می‌کند.

این تکنولوژی خواهد توانست به عنوان درمان مجموعه‌ای از اختلالات ارثی مانند کم‌خونی داسی شکل، فیبروز سیستیک و بیماری هانتینگتون مورد استفاده قرار بگیرد.

دوندا یکی از شش دانشمندی بود که در سال ۲۰۱۵ جایزه موفقیت در دانش را کسب کرد که به افتخار پیشرفت و ایجاد تحول در درک سیستم‌های زنده و گسترش زندگی بشر داده‌ می‌شود.

آنجلیکا فیوئنتس، مدیر عامل Omnilife

Angélica-Fuentes-300x200

آنجلیکا فیوئنتس

او یکی از برجسته‌ترین زنان آمریکای لاتین در حوزه تجارت است. آنجلیکا مدیرعامل و سهامدار شرکت بین‌المللی «امنی لایف» است. فیوئنتس یک شرکت لوازم آرایشی هم ایجاد کرده که در راستای افزایش استقلال مالی زنان، تنها آن‌ها را استخدام می‌کند. او یکی از دو وکیل پروژه سازمان ملل به نام «گرل آپ» و یکی از روسای گروه ضربت مکزیک در زمینه برابری جنسیتی بوده است.

فیوئنتس یکی از روسای مجمع جهانی اقتصاد در آمریکای لاتین است که می‌ ۲۰۱۵ در مکزیکو برگزار می‌شود.

تری جستر مدیرعامل شرکت سیلیکو متریالز

Terry-Jester-240x300

تری جستر

تری جستر در ۳۵ سالگی و در سال ۲۰۱۰ به شرکت سیلیکو متریالز پیوست و از آن زمان به شکل جدی در این شرکت فعال بوده تا این شرکت به دلیل ایجاد یک روش جدید در تولید سیلیکون‌های خورشیدی مشهور است که هزینه آن نصف هزینه تولید سیلیکون با روش قدیمی است. این شرکت سازگار‌ترین سیلیکون‌های سازگار با محیط زیست را تولید می‌کند که یک سوم شیوه‌های دیگر به انرژی نیاز دارند. جستر که مهندس مکانیک است، پروژه‌های خورشیدی بزرگی را مدیریت کرده و در شرکت‌هایی مانند سولو پاور، سان پاور، سولار ورد، زیمنس، آرکو و شل مدیر بوده است.

او در مجمع جهانی اقتصاد داووس در سال ۲۰۱۵ درباره نوآوری در زمینه تولید انرژی با استفاده از تکنولوژی پایونیر سخنرانی کرد.

کریثی کارانث، دانشمند حفاظت از حیات وحش

krithi-200x300

کریثی کارانث

کریثی کارانث نخستین بار در هشت سالگی کار حفاظت از ببر‌ها را آغاز کرد. پدر او یکی از زیست‌شناسان مشهور هند در زمینه حفاظت از حیات وحش بود و کارانث با خطر انقراض حیات وحش خیلی زود آشنا شد. تا مدت‌ها می‌خواست هر چیزی باشد به جز زیست‌شناس حافظ محیط زیست اما عشق او به طبیعت سرانجام پیروز شد.

او در یکی از تحقیقات خود پی برد که آسیب به حیات وحش اغلب در مناطقی که مردم آن از نظر کشاورزی آسیب دیده‌اند یا اموال و دام‌هایشان از بین رفته رخ می‌دهد. در نتیجه او یک نقشه و مدل از مناطق محل تهدید در هند تهیه کرد.

او اکنون با سازمان حفاظت از محیط زیست همکاری می‌کند و می‌کوشد که از دانش و تکنولوژی برای ایجاد تعادل در تعامل انسان و حیات وحش در هند استفاد کند.

شانون می‌، بنیانگذار آکادمی‌های جهانی بریج

Shannon-May-300x284

شانون می‌

به عنوان یک انسان‌شناس که در روستاهای چین تحقیق می‌کرد از نزدیک دید که چگونه آموزش ابتدایی در خانواده‌های فقیر شکست می‌خورد.

او مدت‌ها در این زمینه تحقیق می‌کرد که چگونه می‌توان به کودکان آموزش‌هایی داد که مهارت‌های لازم برای رشد را در اختیارشان بگذارد. بخشی از تحقیق او درباره این بود که چگونه می‌توان از اطلاعات و تکنولوژی برای ایجاد یک مدل مقرون به صرفه برای آموزش استفاده کرد.

نتیجه کار او ایجاد آکادمی‌های بین‌المللی بریج بود که بزرگ‌ترین مرکز آموزش پیش‌دبستانی و ابتدایی برای خانواده‌هایی است که کمتر از دو دلار در روز درآمد دارند. این موسسه که حدود شش دلار در ماه شهریه می‌گیرد، اولین مدرسه خود را در سال ۲۰۰۹ در نایروبی تاسیس کرد.

موسسه او اکنون در آفریقا بسیار گسترده شده و ۱۰۰ هزار شاگرد دارد و او می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ این آمار را به ۱۰ میلیون دانش‌آموز در جهان برساند.

طلوع اولوبونمی، بنیانگذار Welcome.us

Tolu-250x300

طلوع اولوبونمی

طلوع فعالیت در حوزه سیاست‌های مهاجرتی را زمانی آغاز کرد که خودش با قانون مهاجرت آمریکا درگیر شد. او متولد نیجریه است و در ۱۴ سالگی به آمریکا رفته است.

پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی شیمی، فهمید که نمی‌تواند در رشته مورد نظرش کار کند چرا که وضعیت اقامتی‌اش پیچیده است. او به جای اینکه ناامید شود، به شکل داوطلبانه برای حقوق مهاجران جوان شروع به فعالیت کرد. در مرکز ملی قوانین مهاجرتی به عنوان کارآموز شروع به کار کرد و به سرعت به عنوان فردی نوآور و رهبری قدرتمند در زمینه حقوق مهاجران شناخته شد.

طلوع از بنیانگذاران Welcome.us است. ان‌جی‌اویی که آمریکا را کشوری می‌داند که از سنت‌های ملیت‌های مختلف تغذیه می‌شود.

در جریان اوج بحث‌های کنگره آمریکا درباره مهاجرت، اولوبونمی از سوی اوباما دعوت شد تا در کاخ سفید سخنرانی کند.

راپلانگ رابانا، مدیر عامل موسسه آموزشی رکیندل

Rapelang-Rabana-200x300

راپلانگ رابانا

او که یکی از اولین اپلیکیشن‌های تلفنی ویپ را ایجاد کرده، از سوی فوربس آفریقا به عنوان بهترین کارآفرین جوان آفریقا معرفی شده است. رابانا پیش از ۳۰ سالگی، از شخصیت‌های تغییر ساز در مجمع جهانی اقتصاد بوده و در سال ۲۰۱۳ شرکت آموزشی آنلاین رکیندل را بنیان گذاشته است.

راپلانگ بر نقش زنان در تجارت و استفاده از تکنولوژی‌های موبایل برای ایجاد تجارت‌های جدید، اشتغال و تغییرات اجتماعی- اقتصادی تاکید دارد.

چتنا سینها، بنیانگذار بنیاد «من دشی» در هند

chetna-sinha-200x300

چتنا سینها

او که متولد بمبئی است، زندگی شهری را برای کار در مزارع منطقه ماهاراشتا در غرب هند ترک کرد. در نتیجه این تصمیم از نزدیک با مشکلات زنان در این منطقه آشنا شد؛ از کمبود حمایت‌های مالی تا این موضوع که آن‌ها هرگز به عنوان نیروی مولد و کارآفرین به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

او نخستین بانک هند را بنیان گذاشت که صاحب آن یک زن است. «من دشی ماهیلا»، یک بانک توسعه مشاغل کوچک است که به زنانی که با درآمد اندک کار می‌کنند، وام خوداشتغالی می‌دهد. او برای زنان روستایی یک موسسه آموزش تجارت راه انداخته تا به آن‌ها در زمینه کارآفرینی آمورش دهد. سینها از سال ۱۹۹۶ زنان را در مناطق روستایی ماهاراشتا برای دستیابی به حقوق خود در زمینه مالکیت بر زمین و اموال سازماندهی می‌کند و یک رادیوی محلی هم راه انداخته که محلی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات است. او همچنین یک خط تلفنی درست کرده که به اتاق بازرگانی هند متصل است و به زنان مشاوره می‌دهد.

با همکاری موسسات کارآفرینی و مالی، او توانسته از بیش از یک میلیون زن هندی حمایت کند. او در سال ۲۰۱۳ زن برگزیده کارآفرین در هند معرفی شد و کارآفرین برگزیده موسسه شوآب در سال ۲۰۱۴ هم بوده است.

اسرا الشافعی

esraa-288x300او فعال حقوق مدنی بحرینی و کارآفرین حوزه دیجیتال است. اسرا اینترنت را ابزاری برای تقویت آزادی بیان و ایجاد تغییر می‌داند. در سال ۲۰۰۶ در ۲۰ سالگی فروم آنلاین جوانان خاورمیانه را بنیان گذاشت که هدفش فرصت دادن به جوانان خاورمیانه و شمال آفریقا بود. موسسه او، اپلیکیشن‌های موبایل و وب برای کشورهای زیر فشار می‌سازد.

در وب‌سایت‌ CrowdVoice.org، شاهدان عینی می‌توانند عکس‌ها، ویدئو‌ها و گزارش‌های خود را از تظاهرات و جنبش‌های مدنی در کشورهایی که دسترسی به رسانه آزاد محدود است، برای انتشار بفرستند. فروم جوانان خاورمیانه فروم Ahwaa.org را اداره می‌کند که مرتبط به موضوع ال‌جی‌بی‌تی در جهان عرب است که در آن جوانان می‌توانند درباره مساله هویت و گرایش جنسی خود در جوامعی که همجنسگرایی در آن مجازات مرگ دارد، حرف بزنند.

همچنین، Mideast Tunes، بزرگ‌ترین پلتفرم منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای موسیقی زیرزمینی است و از موسیقی به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات اجتماعی استفاده می‌کند.

الشافعی عضو برنامه ماموریت مجمع جهانی اقتصاد در حوزه شبکه‌های اجتماعی است. او همچنین همکار موسسه «تد» و برنده جایزه دانشگاه هاروارد در زمینه اینترنت و جامعه، به دلیل استفاده برجسته از اینترنت و اثرات آن در جامعه است.

کا‌ترین سالیوان، معاون وزیر بازرگانی آمریکا در حوزه اقیانوس و جو

Kathryn-Sullivan-191x300

کا‌ترین سالیوان

کا‌ترین در سال ۱۹۷۸ به عنوان یکی از منجمان درجه اول ناسا انتخاب شد. او سه شاتل به هوا فرستاد و نخستین زن آمریکایی بود که در فضا راه رفت.

دیدن زمین از آن نقطه، نقطه عطفی در زندگی‌اش بود. او اکنون می‌کوشد به مردم یاد بدهد که کره زمین چقدر پویاست و از اطلاعات خود برای مقاوم‌تر کردن جهان در مقابل تغییرات محیطی و آب و هوایی استفاده می‌کند. او در ۱۹۹۳ کار در ناسا را ترک کرد تا در سطوح بالاتری کار کند.

او نخست در سازمان ملی اقیانوسی و جو به ریاست گروه دانشمندان رسید و اکنون نیز رییس همین موسسه است. او دکترای اقیانوس‌شناسی دارد.

لیلا تاکایاما، محقق ارشد شرکت گوگل

Leila-250x300

لیلا تاکایاما

لیلا که کار‌شناس تعامل انسان‌ها و روبات‌هاست، می‌خواهد روبات‌ها را با دنیای انسانی سازگار‌تر کند تا نقش‌های مفیدتری در خانه و محل‌ کار به عهده بگیرند. به عنوان یک محقق در موسسه روباتیک «ویلوو گاراژ»، او با همکاری یک انیماتور و طراح صدا، در استودیوی پیکسار به ژست‌ها و اصواتی دست یافت که روبات‌ها را برای انسان قابل دسترس‌تر می‌کند.

او اکنون محقق ارشد گوگل x است. یکی از آزمایشگاه‌های گوگل که هدفش نوآوری در حوزه علوم و فن‌آوری است. لیلا یکی از رهبران جوان مجمع جهانی اقتصاد و عضو برنامه ماموریت جهانی در زمینه روبوتیک هم هست.

تاکایاما یکی از ۳۵ دانشمند نوآور زیر ۳۵ سال و یکی از ۱۰۰ فرد خلاق حوزه تجارت بوده که از سوی موسسه «فست» انتخاب شده‌اند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter