English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

افزایش کشت پنهانی خشخاش در ایران

آذوح: کشاورزان در برخی از مناطق ایران به کشت خشخاش روی آورده‌اند. به‌گفته مقامات، سطح زیر کشت تریاک در ایران رو به افزایش است.

مقام‌های ارشد کشور هنوز درباره کشت خشخاش در ایران چندان صحبت نکرده‌اند اما هر از چند گاهی وجود این نوع کشت را تأیید کرده‌اند.

مقام‌های ارشد کشور هنوز درباره کشت خشخاش در ایران چندان صحبت نکرده‌اند اما هر از چند گاهی وجود این نوع کشت را تأیید کرده‌اند.

روزنامه شهروند، امروز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه به نقل از یک کشاورز ۵۷ ساله در شهرستان کازرون استان فارس نوشت که «خشکسالی و بی‌فایده بودن کشت‌های سنتی» دو دلیل عمده‌ای است که کشاورزان را به کشت خشخاش ترغیب کرده است.

این کشاورز که نامش فاش نشده، افزوده که خشخاش در لابه‌لای مزارع گندم کشت می‌شود.

بر پایه این گزارش، تریاک «خانی» که در ایران «پرطرفدار» است در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، یزد و کرمان به عمل می‌آید.

یک مقام مسئول که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید: «با وجود شدت مبارزات پلیس و نیروهای امنیتی با کاشت غیرقانونی خشخاش، این نوع کشت در حال افزایش است.»

مقام‌های ارشد کشور هنوز درباره کشت خشخاش در ایران چندان صحبت نکرده‌اند اما هر از چند گاهی وجود این نوع کشت را تأیید کرده‌اند. از جمله بالاترین مقام‌هایی که تاکنون در این‌باره سخن گفته‌اند، می‌توان به فرمانده پیشین پلیس کشور اشاره کرد که چندی قبل از شناسایی تعدادی مزرعه کشت خشخاش به‌وسیله ماهواره خبر داده بود.

کشاورزان محلی به‌طور معمول، کازرون در استان فارس، پیچاب، گچساران و باشت در استان کهگیلویه، نقاطی از دشت‌های خوزستان، مناطق شرقی استان کرمان و بیشتر نقاط یزد را مناطق عمده کشت خشخاش می‌دانند.

بخش عمده‌ای از این مناطق نیز پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ زیر ٣٣ ‌هزار هکتار کشت قانونی تریاک بوده است که همین موضوع بسیاری از کشاورزان این مناطق را با شیوه کاشت، داشت و برداشت خشخاش آشنا کرده است.

بر پایه قوانین ایران کشت خشخاش‌ جرم تلقی می‌شود و خشخاش‌کاران در ایران به این ترتیب برای  بار اول ١٠ تا ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی، بار دوم ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال و ٣٠ تا ٧٠ ضربه شلاق، بار سوم ۱۰۰‌ میلیون تا یک‌ میلیارد ریال و یک تا ٧٠ ضربه شلاق و دو تا پنج‌ سال حبس و بار چهارم، متخلف اعدام می‌شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter