English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

به رسمیت شاختن فلسطین از سوی واتیکان

آذوح: در آستانه دیدار پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، واتیکان اعلام کرد که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. اسرائیل این گام را "ناامیدکننده" خواند.

واتیکان نیز به جمع کشورهایی پیوسته است که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. این خبر را واتیکان روز چهارشنبه (۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت) اعلام کرد.

قرارداد میان طرفین در این راستا هنوز به امضا نرسیده است. در این قرارداد وضعیت کلیسای کاتولیک در مناطق تحت کنترل و اداره‌ی فلسطینیان مشخص گردید و از فلسطین نیز به تأکید به عنوان کشوری مستقل یاد شده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، قرار است روز شنبه (۱۶ مه/ ۲۶ اردیبهشت) به منظور دیدار و گفت‌وگو با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، راهی واتیکان خواهد شد.

خانم حنان عشراوی، سیاستمدار فلسطینی و عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین، تصریح کرد که اقدام واتیکان "نقشی موثر در راه رسیدن به صلح و عدالت خواهد داشت".

تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت خود را با دولت جدید اسرائیل اعلام کرد. رهبر اپوزیسیون اسرائیل نیز ایجاد ائتلاف جدید را "بی‌مسئولیتی" خواند. یک روز پس از تشکیل این ائتلاف مجوز ساخت ۹۰۰ آپارتمان در شرق اورشلیم صادر شد.

این گام واتیکان که استقبال مقام‌های فلسطینی را در پی داشته با انتقاد اسرائیل روبه‌رو شده است. وزارت امور خارجه اسرائیل به رسمیت شناختن فلسطین از سوی واتیکان را "ناامیدکننده" خوانده است.

خبرگزاری آلمان به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نوشت که این اقدام واتیکان "گامی مفید در راه بازگرداندن فلسطینیان به میز مذاکرات مستقیم و دوجانبه برای رسیدن به صلح نخواهد بود".

وزارت خارجه اسرائیل همچنین اعلام کرده است که قرارداد میان واتیکان و تشکیلات خودگردان فلسطینی را بررسی کرده و گام‌های لازم را پس از انجام این کار بر خواهد داشت.

ناظران سیاسی بر این باورند که موضع واتیکان سبب خواهد شد که مشروعیت جهانی تلاش‌های دولت محمود عباس برای به رسمیت شناخته شدن فلسطین افزایش یابد.

در حال حاضر حدود ۱۳۵ کشور در سراسر جهان فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته‌اند. افزایش شمار این کشورها نگرانی و انتقاد مقامات اسرائیلی را به دنبال داشته است.

آمریکا و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، تا کنون از به رسمیت شناختن فلسطین خودداری کرده و برداشتن چنین گامی را مشروط به برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter