English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ایران از نیروهای ائتلافی عرب به شورای امنیت شکایت کرد

آذوح: ایران از نیروهای ائتلافی به رهبری عربستان سعودی که "مانع رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی به یمن می‌شوند" به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد. ایران همچنین با بازرسی کشتی باری اعزامی خود مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده ایران در سازمان ملل متحد طی نامه‌ای از نیروهای ائتلافی به رهبری عربستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و گفته که این نیروها مانع کمک‌رسانی انسان‌دوستانه ایران به مردم یمن می‌شوند.

نیروهای ائتلافی کشورهای عربی به رهبری عربستان از ۲۶ مارس (۶ فروردین) در حال بمباران مواضع شورشیان شیعی حوثی در یمن هستند که بخش‌های وسیعی از این کشور را در کنترل خود دارند. نیروی دریایی این ائتلاف نظامی همچنین همه کشتی‌هایی را که می‌کوشند به بنادر یمن نزدیک شوند بازرسی می‌کند تا چنانچه تسلیحاتی برای حوثی‌ها ارسال شده را مصادره کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه (۲۳ اردیبهشت / ۱۳ مه) اعلام کرد ایران به نیروهای دریایی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی اجازه نخواهد داد که کشتی باری "ایران شاهد" را بازرسی کنند.

مرضیه افخم گفت به کشورهایی که در کشمکش یمن سهیم هستند اجازه بازرسی کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه از ایران داده نخواهد شد.

نیروی دریایی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه (۲۲ اردیبهشت) از اعزام یک کشتی باری حامل کمک‌های انسان‌دوستانه "ایران شاهد" به مقصد بندر الحدیده در یمن خبر داده و اعلام کرده بود که ناوگان ۳۴ جمهوری اسلامی از آن حفاظت خواهد کرد.

بندر الحدیده در کنترل شورشیان حوثی (انصارالله) است.

غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، شامگاه سه‌شنبه در نامه‌ای که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسیده، خطاب به شورای امنیت سازمان ملل نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده به هر وسیله‌ای از آلام مردم یمن بکاهد، اما اغلب تلاش‌هایش به وسیله نیروهای ائتلافی خنثی شده است.»

خوشرو در ادامه نوشته است: «در واقع نابودی زیرساخت حمل و نقل یمن به دست نیروهای ائتلافی به شدت به کمک‌رسانی انسان‌دوستانه آسیب وارد آورده است.»

آتش‌بس پنج‌روزه‌ای که از سه‌شنبه (۱۲ مه) آغاز شده امکان کمک‌رسانی به مردم یمن را می‌دهد. سازمان ملل متحد اعلام کرده که ۱۲ میلیون نفر در یمن از جنگ داخلی آسیب دیده و نیاز به کمک دارند.

سازمان ملل خواستار تغییر مسیر کشتی باری ایرانی به سمت جیبوتی شده است. کمک‌هایی که قرار است به یمن برسد در جیبوتی توسط سازمان ملل سازمان‌دهی می‌شود.

خوشرو در نامه به شورای امنیت همچنین خواستار پاسخگویی آن‌هایی شده که "قوانین بین‌الملل را زیر پا می‌گذارند".

عربستان سعودی و متحدان این کشور معتقدند که حوثی‌ها به نفوذ رقیب منطقه‌ای آن‌ها، یعنی جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که سه‌شنبه منتشر کرد خواهان احترام تمامی طرف‌های درگیر در کشمکش یمن به آتش‌بس پنج‌روزه شد تا بتوان به مردم این کشور بحران‌زده کمک کرد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter