English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

شرکت اسرائیلی محکوم به پرداخت غرامت میلیاردی به ایران شد

آذوح: بنا به حکم دادگاهی در سوئیس یک شرکت اسرائیلی باید بابت قرارداد نفتی میان ایران و اسرائیل در سال‌های قبل از انقلاب بیش از یک میلیارد دلار غرامت پرداخت کند. وزارت اقتصاد اسرائیل اعلام کرده این غرامت را پرداخت نخواهد کرد.

چهارشنبه (۳۰ اردیبهشت/۲۰ مه) خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که بنا به حکم صادره از سوی دادگاهی در سوئیس، یک شرکت اسرائیلی باید ۱/۱ میلیارد دلار غرامت به ایران پرداخت کند.

شرکت اسرائیلی "تائو" که در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی ایران با "شرکت ملی نفت ایران" همکاری‌های اقتصادی داشت، بنا به قراردادی که طرفین امضا کرده بودند، به "نقض قرارداد" محکوم شده است.

همکاری این شرکت اسرائیلی و شرکت ملی نفت ایران بر سر پروژه‌ی خط لوله "ایلات اشکلان" بود و قرارداد در سال ۱۹۶۸ به امضای طرفین رسیده بود. ایران و اسرائیل در آن زمان برآن بودند که نفت ایران را از طریق دریای سرخ به اسرائیل انتقال دهند. در آن زمان کانال سوئز به دلیل رویارویی نظامی اسرائیل و مصر بسته و امکان انتقال نفت از طریق سوئز ناممکن شده بود.

برای اجرایی کردن این پروژه مقامات وقت ایران شرکتی را در لیختن‌اشتاین تاسیس کردند و دولت اسرائیل نیز شرکت "تائو" را در پاناما تاسیس کرد تا دو شرکت با همکاری هم پروژه را اجرایی کنند. دو کشور شرکتی را هم در سوئیس ثبت کردند تا امور مالی مربوط به پروژه را پیگیری کند. شکایت قضائی مربوط به همین شرکت است.

در هنگام وقوع انقلاب اسلامی ایران این خط لوله ۲۴۲ کیلومتری حاوی بیش از ۸۰۰ هزار تن از مخازن نفت خام ایران بود و روزنامه‌ی "هآرتص" ارزش وقت این مخازن را به نقل از کارشناسان بیش از ۱۲۰ میلیون دلار تخمین زده بود.

ایران در سال ۱۹۸۹ علیه اسرائیل در دادگاه سوئیس اقامه‌ی دعوی و اسرائیل را به نقض مفاد قرارداد متهم کرد و مدعی شد که شرکت "فیمارگو" که دولت‌های وقت دو کشور به طور مشترک در سوئیس ثبت کردند، سهم مالی ایران را پرداخت نکرده است.

شرکت اسرائیلی "تائو" نیز چندی بعد علیه ایران اقامه‌ی دعوی کرد و ایران را به زیر پاگذاشتن مفاد قرارداد و لغو یک‌جانبه‌ی توافق به دلیل وقوع انقلاب و تغییر مناسبات سیاسی‌اش با اسرائیل متهم کرد.

حکم اولیه دادگاه سوئیسی برای این دعوی حقوقی یک سال و نیم پیش صادر شد. به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حکم علنی نشد و به دلیل مسائل امنیتی در دسته‌ی محرمانه طبقه‌بندی شد. با این‌حال خبر حکم به رسانه‌ها درز کرد و از جمله روزنامه‌ی منتقد "هآرتص" خبر حکم اولیه دادگاه سوئیسی را منعکس کرد.

حکم تازه که به گزارش ایرنا در اوایل ماه مه جاری صادر شده است، حکم قطعی دادگاه است و مقامات قضائی سوئیس شرکت اسرائیلی را در این دعوی حقوقی مقصر تشخیص دادند. بنا به حکم دادگاه، شرکت اسرائیلی "تائو" باید مبلغی نزدیک به ۷ میلیون دلار نیز برای مخارج دادگاه و این دعوی حقوقی چندین ساله پرداخت کند.

"اسرائیل این غرامت را پرداخت نخواهد کرد"

با اعلام خبر حکم قطعی دادگاه سوئیسی، روزنامه‌ی اسرائیلی "هآرتص" به نقل از وزارت اقتصاد اسرائیل گزارش داد که اسرائیل این غرامت را به ایران پرداخت نخواهد کرد.

در بیانیه‌ای که وزارت دارایی اسرائیل منتشر کرده تاکید شده که بنا به قوانین اسرائیل هرگونه مبادله‌ی مالی با "کشور دشمن" ممنوع است و انتقال این پول به حساب‌های بانکی ایران نیز مشمول این قاعده و منتفی است.

به گزارش این روزنامه، مقامات ایران همزمان درباره‌ی همین پرونده علیه شرکت اسرائیلی در دادگاهی در فرانسه و دادگاه دیگری در پاناما نیز اقامه‌ی دعوی کرده بود که دادگاه فرانسوی و پانامایی هنوز حکمی برای این دعوی حقوقی درازمدت صادر نکرده‌اند.

یک مقام دولتی در دفتر ریاست‌جمهوری ایران که نام او ذکر نشده به خبرگزاری ایرنا گفت که رای دادگاه پاناما نیز احتمالا به زودی صادر خواهد شد.

تمامی اسناد مربوط به این قرارداد نفتی بین ایران و اسرائیل و دعوی حقوقی در زمره‌ی اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه‌ی اسرائیل محسوب می‌شود و انتشار جزئیات آن مشمول سانسور است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter