English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بنیاد فرهنگ و… آذری افتتاح شد / خبری از فرهنگستان زبان ترکی نیست!

آذوح: بعد از گذشت نزدیک به دو سال از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و آغاز به کار دولت تدبیر و امید، امروز شاهد آن هستیم که با تحریفی آشکار در اصل وعده های دکتر روحانی، نه تنها خبری از اجرای اصل 15 قانون اساسی و تحصیل به زبان مادری در مدارس و دانشگاه های منطقه آذربایجان نیست، بلکه نهادی مجهول‌الهویه با عنوان بنیاد فرهنگ و هنر زبان من درآوردی آذری با مدیریت مسئولین دولتی (!)، به جای فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی افتتاح و از این اقدام با عنوان (تحقق وعده رئیس جمهور به مردم استان) یاد میشود!

به گزارش دورنانیوز، همزمان با سفر استانی ریاست محترم جمهوری به آذربایجان شرقی، خبرگزاری های دولتی از افتتاح بنیادی با عنوان «فرهنگ و هنر زبان آذری» در راستای عمل به وعده های انتخاباتی دکتر روحانی به مردم استان آذربایجان شرقی خبر دادند!

خبرگزاری ایرنا در این رابطه نوشت: «دکتر حسن روحانی عصر روز چهارشنبه در آیین افتتاح این نهاد فرهنگی گفت: با افتتاح بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان وعده ای که در سفر استان به مردم داده شده بود، جامه عمل پوشید.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین اعلام کرد: تبریز و آذربایجان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ ایران زمین، منظومه ای از شخصیت های برجسته فرهنگی را در آسمان علم و ادب و فرهنگ کشور پرورانده است. علی جنتی افزود: راه اندازی بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در راستای عمل به وعده ای که به مردم استان داده بودیم، صورت می گیرد. وی گفت: بنیاد در راستای تقویت زبان آذری فعالیت خواهد کرد.  وزیر فرهنگ و ارشد اسلامی یادآوری کرد: درخواست هموطنان آذری زبان منجر به تاسیس این بنیاد پس از مشورت با شخصیت های فرهنگی و ادبی استان شد. وی گفت: بنیاد علاوه بر پرداختن به زبان آذری خواهد توانست در سایر زمینه های فرهنگی، هنری و ادبی نیز فعالیت کند. جنتی افزود: بر این اساس خانه پروین اعتصامی از سوی سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برای تاسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان اختصاص یافت.  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آیین اعلام کرد ریاست عالیه بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان بر عهده وزیر فرهنگ و ارشد اسلامی، نایب رییسی آن به عهده استاندار آذربایجان شرقی است و شهردار تبریز به همراه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از بزرگان استان عضو هیات امنای آن هستند. علی اکبر صفی پور افزود: با تاسیس این بنیاد، حرکت در مسیر فعالیت های مربوط به فرهنگ، هنر و زبان و ادب منطقه انجام می گیرد. تاسیس بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان از جمله وعده های فرهنگی دولت تدبیر و امید به مردم آذری زبان منطقه بوده که با راه اندازی آن جامه عمل به خود پوشید.»

این در حالی است که برخلاف اظهارات خبرگزاری ایرنا، دکتر روحانی و سایر مسئولین در مطلب فوق، رئیس جمهور در جریان سفر انتخاباتی خود به شهرهای اورمیه و تبریز، نه وعده تاسیس «بنیاد فرهنگ و هنر زبان آذری»، بلکه قول تاسیس «فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی» را نه به مردم استان آذربایجان شرقی، بلکه به کل مردم آذربایجان داده و علاوه بر آن از اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی و در نتیجه تحصیل به زبان ترکی در شهرهای آذربایجانی در صورت انتخاب به عنوان یازدهمین رئیس جمهور ایران خبر داد و با تکیه بر همین وعده های انتخاباتی توانست اعتماد اکثریت مردم آذربایجان را نسبت به خود جلب و با رای بالای میلیون ها ترک تبار ایرانی راهی پاستور شود.

حال آنکه بعد از گذشت نزدیک به دو سال از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و آغاز به کار دولت تدبیر و امید، امروز شاهد آن هستیم که با تحریفی آشکار در اصل وعده های دکتر روحانی، نه تنها خبری از اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و تحصیل به زبان مادری در مدارس و دانشگاه های منطقه آذربایجان نیست، بلکه نهادی مجهول‌الهویه با عنوان بنیاد فرهنگ و هنر زبان من درآوردی آذری با مدیریت مسئولین دولتی (!)، به جای فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی افتتاح و از این اقدام با عنوان (تحقق وعده رئیس جمهور به مردم استان) یاد میشود! بنیادی که به نظر میرسد هیچ اثر و نشانه ای از حفظ و صیانت از زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی در میان اهداف و وظایف آن مشاهده نشده و به قول معروف تنها اقدامی است در جهت رفع تکلیف و کاهش فشار مطالبه گری مردم آذربایجان از روی شانه دولت.

حال باید از شخص دکتر روحانی پرسید، مگر شما در اورمیه و تبریز و در نزد هزاران آذربایجانی، وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی را ندادید؟ پس چرا بعد از گذشت دو سال از این سخنان، امروز بر خلاف وعده های خود عمل کرده و اقدام به تاسیس نهادی نامربوط به جای فرهنگستان میکنید؟ چرا نشانی از مقوله مهم و حیاتی «زبان» در نام «بنیاد فرهنگ و هنر آذری» به چشم نمیخورد؟ مگر نه اینکه مردم آذربایجان خواستار تاسیس فرهنگستان در راستای صیانت، حفاظت و ترویج زبان مادری خود یعنی ترکی بودند، پس چرا علاوه بر استفاده از واژه مجهول آذری به جای نام حقیقی زبان مردم آذربایجان یعنی ترکی، هیچ اشاره مستقیمی به مقوله زبان در ساختار این بنیاد نشده است؟ مگر مطالبه تاسیس فرهنگستان محدود به مردم استان آذربایجان شرقی است که علاوه بر استقرار بنیاد تازه تاسیس مورد اشاره در تبریز، تمامی مسئولین آن نیز از میان اهالی این شهر انتخاب شده اند؟ پس تکلیف سایر استان های ترک نشین نظیر آذربایجان غربی، همدان، اردبیل، قزوین، زنجان، البرز و … در این میان چه خواهد بود؟ سهم مردم استان های ذکر شده از بنیاد افتتاح شده چیست؟ این بنیاد توسط چه کسانی اداره خواهد شد و آیا اساتید و فعالین حوزه زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی نقشی در ساختار آن خواهند داشت؟

لازم است تا ریاست محترم جمهوری و سایر مسئولین توجه داشته باشند که فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی تشکیلاتی مشخص با اهداف معین بوده و مطالبه ایجاد چنین نهادی از سوی مردم آذربایجان، صرفا به دلیل در خطر بودن حیات زبان ترکی در ایران و تلاش در راستای حفظ و ترویج آن به عنوان یکی از زبان های کهن، رایج و قدرتمند ایران میباشد، و تشکیل نهادی دیگر با اهداف و وظایف مجهول و تعریف نشده به جای آن، هیچ دلیل قانع کننده و منطقی نمیتواند داشته باشد.

ظاهراً زور دولت به برخی ها نمی رسد که اگر می رسید امروز میبایست به جای افتتاح بنیاد فرهنگ و… آذری، شاهد آغاز به کار فرهنگستان زبان ترکی می‌بودیم. به نظر میرسد مردم آذربایجان سخنان مشاور امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی رئیس جمهور در خصوص تاسیس فرهنگستان زبان ترکی را که چندی پیش مطرح شد را جدی نگرفتند! چرا که علی یونسی در سفر اخیر خود به تبریز پاسخ های تامل بر انگیزی به سوالات روزنامه عصر آزادی داده و اظهار داشت: «مطرح شدن تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی را از همان اول درست نمی داند و می گوید: «طرح تاسیس فرهنگستان زبان آذری از اول درست نبود، باید به شکل دیگری موضوع را مطرح می کردند. تا جایی که من اطلاع دارم قرار است در قالب یک بنیاد فرهنگی این کار را انجام دهند و گویا اساسنامه آن تدوین شده است. احتمال می دهم یکی از چهره های سیاسی فرهنگی کشور که مخالف تاسیس فرهنگستان زبان آذری است با سفر به تبریز در این خصوص رایزنی هایی کرده است.»

در پایان لازم به ذکر است، مطالبه جدی مردم آذربایجان از دولت تدبیر و امید در خصوص تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی (نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر) همچنان به قوت پیشین خود باقی است و تاسیس بنیاد فرهنگ و هنر زبان آذری اقدامی نیست که بتواند به این خواسته قانونی و برحق پاسخ داده و دردی را دوا کند!

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter