English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اوباما قانون بررسی توافقنامه هسته‌ای ایران توسط کنگره را امضا کرد

آذوح: باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا لایحه لزوم بررسی هر توافق هسته‌ای با ایران توسط قانون‌گذاران کنگره این کشور را که پیش‌تر در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تصویب رسیده بود، امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما که این مصوبه را عصر روز جمعه ۲۲ مه در کاخ سفید و بدون برگزاری مراسم خاصی امضا کرد، گفته است از بررسی دقیق گفتگوهای هسته‌ای با ایران استقبال می‌کند.

با امضای رئیس جمهوری، این مصوبه اکنون به قانون تبدیل شده است و از این رو نمایندگان کنگره حق نظارت و بررسی، و حتی تصویب یا رد هر توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور را خواهند داشت.

این در حالی است که هیئت‌های مذاکره کننده ایران و شش قدرت جهانی گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، در حال مذاکره برای نگارش متن نهایی توافق جامع اتمی هستند. دو طرف ماه مارس گذشته به یک تفاهم سیاسی درباره توافق جامع رسیدند و تا پایان ژوئن فرصت دارند آن را نهایی کنند.

طرح این قانون ابتدا در روز ۷ مه جاری ماه با رأی مثبت ۹۸ سناتور در مجلس ۱۰۰ نفره سنا تصویب شد و یک هفته بعد در مجلس نمایندگان، با ۴۰۰ رأی موافق در برابر ۲۵ رأی مخالف به تصویب رسید.

دولت آمریکا در ابتدا با هر طرحی که مذاکرات جاری اتمی با ایران را به خطر اندازد مخالفت کرده بود و باراک اوباما حتی تهدید کرده بود در صورت تصویب آن را وتو می‌کند. اما با اعمال اصلاحاتی در نسخه اولیه پیش‌نویس طرح، کاخ سفید اعلام کرد که این طرح را خواهد پذیرفت.

با وجود آنکه بیش از دو سوم نمایندگان به این لایحه رأی مثبت دادند و امکان وتوی آن را از رئیس جمهوری گرفتند، با این حال در صورتی که نمایندگان کنگره توافق احتمالی اتمی ایران و شش قدرت جهانی گروه ۱+۵ را نپذیرند و با اجرای آن مخالفت کنند، رئیس جمهوری همچنان می‌تواند از حق وتو استفاده کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter