English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بازداشت ده‌ها نفر از هواداران فتح‌الله گولن در ترکیه

آذوح: در ترکیه شماری دیگر از هواداران فتح‌الله گولن، اسلام‌گرای مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور بازداشت شده‌اند. شماری از دادستان‌ها و روسای دادگاه‌ها نیز از کار برکنار شده‌اند.

یک سال و نیم پس از جنجال فساد در دولت رجب طیب اردوغان، رسانه‌های ترکیه از بازداشت دست‌کم ۴۳ نفر از هواداران فتح‌الله گولن، رهبر جنبش اسلام‌گرای "خدمت" خبر داده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری رسمی "آنادولو" این بازداشت‌ها در روز جمعه (۲۲ مه/ اول خرداد) در شهر "قونیه" واقع در مرکز ترکیه انجام گرفته است.

بازداشت‌شدگان افراد پلیس و کارکنان مراکز آموزشی هستند. رئیس دانشگاه "مولانا" در قونیه نیز در شمار بازداشت‌شدگان است. گفته می‌شود که ۵۰ حکم بازداشت صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری "آنادولو"، یک قاضی و چهار دادستان نیز از کار برکنار شده‌اند. این افراد کسانی بودند که در تحقیقات علیه فساد در دولت اردوغان در سال ۲۰۱۳ فعالیت داشته‌اند. "شورای عالی قضات" این پنج نفر را متهم کرده که ارزش‌های حرفه‌ا‌ی خود را تضعیف کرده و به وجهه جایگاه قضایی خود در افکار عمومی لطمه زده‌اند.

بازداشت‌شدگان اعضا و فعالان جنبش اسلام‌گرای "خدمت" هستند که رهبری آن را "فتح‌الله گولن" واعظ، نویسنده و مدرس علوم دینی بر عهده دارد.

فتح‌الله گولن اردوغان را متهم کرده که در حال تبدیل کردن ترکیه به کشوری با حاکمیت فردی است

فتح‌الله گولن اردوغان را متهم کرده که در حال تبدیل کردن ترکیه به کشوری با "حاکمیت فردی" است

جنبش "خدمت" از دهه ۷۰ میلادی در ترکیه و در حوزه‌هایی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات فنی-‌حرفه‌ای و نیز رسانه‌های صوتی و تصویری و چاپی فعالیت خود را گسترش داد. خود فتح‌الله گولن در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند.

گولن مبلغ نوعی اسلام محافظه‌کار‌ میانه‌رو و مخالف خشونت و تروریسم است. او معتقد به مدارا و تسامح است، رابطه بسیار خوبی با غرب دارد و هرگونه تروریسم را به شدت محکوم می‌کند. اما در برخورد با پوشش زنان از "حجاب" حمایت می‌کند.

دوستان دیروز، دشمنان امروز

در دوره برآمد حزب محافظه‌کار و اسلام‌گرای "عدالت و توسعه" به رهبری رجب طیب اردوغان، گولن و جنبش او پشتیبان مهم اردوغان بودند. اما از یک سال و نیم پیش و پس از جنجال فساد در دولت اردوغان مناسبات آنها رو به تیرگی گذاشت. در این جنجال دست‌کم ۵۰ مقام دولتی و مدیر شرکت، هم‌چنین فرزند یکی از وزیران دولت اردوغان به اتهام فساد بازداشت شدند.

اردوغان که در آن زمان نخست‌وزیر ترکیه بود، این بازداشت‌ها را "توطئه‌ای" از سوی جنبش فتح‌الله گولن علیه دولت خود خواند. او گولن را متهم کرد که با نفوذ در پلیس و دستگاه قضایی، دولت موازی در ترکیه ایجاد کرده است.

در یک سال و نیم گذشته صدها پلیس و قاضی دادگاه به ظن هواداری از فتح‌الله گلن از کار خود اخراج و یا جابجا شده‌اند. سه ماه پیش نیز دولت ترکیه کنترل بانکی را بر عهده گرفت که گفته می‌شود به جنبش خدمت تعلق داشت. دولت ترکیه ادعا کرده "بانک آسیا" بخشی از "امپراتوری گولن" بوده است.

فتح‌الله گولن نیز اردوغان را متهم کرده که در حال تبدیل کردن ترکیه به کشوری با "حاکمیت فردی" است. گولن گفته است، پس از رهایی ترکیه از یوغ نظامیان، حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان، "یوغ حزبی" در ترکیه ایجاد کرده است.

بازداشت گسترده اعضا و وابستگان جنبش "خدمت" در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه در آستانه انتخابات مهم پارلمانی قرار دارد. این انتخابات روز هفتم ماه ژوئن برگزار می‌شود. اردوغان قصد دارد با به‌دست آوردن اکثریت قوی پارلمانی، نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به سیستم ریاستی تغییر دهد. مخالفان می‌گویند اردوغان می‌خواهد تحت لوای نظام ریاست‌جمهوری، یک نظام دیکتاتوری ایجاد کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter