English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

"بازرسی مدیریت‌شده از مراکز نظامی ایران پذیرفته شده است"

آذوح: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و عباس عراقچی‌، معاون وی برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان درباره مذاکرات هسته‌ای در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافتند. گفته می‌شود این جلسه "آرام"، اما با حاشیه همراه بوده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در جلسه‌ای غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سئوالات نمایندگان در مورد مذاکرات هسته‌ای بود. در این جلسه که روز یکشنبه (۳ خرداد/ ۲۴ مه) برگزار شد عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایرانی با گروه ۱+۵ نیز شرکت داشت.

بهروز نعمتی‌، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ایران، گفته است که وزیر خارجه در این جلسه "مهمترین مسائل طرح شده در بیانیه لوزان" را برای نمایندگان تشریح کرده است.

آقای نعمتی در ادامه اضافه کرده که "۴ نفر از نمایندگان نیز سئوالاتی را در خصوص نحوه لغو تحریم‌ها، بازرسی از فردو و مجموعه تأسیسات هسته‌ای" مطرح کرده‌اند که وزیر خارجه به این پرسش‌ها نیز پاسخ داده است.

از آنجایی که این جلسه غیرعلنی بوده، جزئیاتی از موضوعات مطرح شده در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است.

به گزارش سایت "انتخاب" سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تنها در پاسخ به پرسش‌های برخی از خبرنگاران در مورد اینکه آیا کاهش تعداد سانتریفیوژها در فردو به ۳۵۰ عدد صحت دارد یا خیر، این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: «سانتریفیوژ‌های فردو به همان تعداد ۱۰۴۴ عدد باقی خواهد ماند.»

کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس، در گفتگویی با ایرنا اظهار داشته، وزیر خارجه و معاون وی در گفتگو با نمایندگان تأکید کرده‌اند که ایران در مذاکرات هسته‌ای با ۵+۱ "زیر بار بازرسی از تأسیسات نظامی نمی‌رود ولی اگر بخواهند تأسیسات هسته‌ای را بر اساس آنچه در معاهده ان‌پی‌تی و قواعد بین‌المللی آمده، بررسی کنند، ایران همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد".

وی سخنان وزیر خارجه را "قاطع و در عین حال قانع‌کننده" خوانده است.

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به نقل از کریمی قدوسی، نماینده مشهد نوشته است که عباس عراقچی در این جلسه به نمایندگان گفته است، "بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی پذیرفته شده اما این بازرسی مدیریت شده است و مدیریت آن با جدیت انجام می‌شود".

رهبر جمهوری اسلامی اخیرا در یک سخنرانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی گفته بود: «اجازه نمی‌دهیم از هیچیک از مراکز نظامی ایران هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان صورت بگیرد.»

آقای عراقچی در آخرین دور مذاکرات بر سر تهیه متن پیش‌نویس توافق جامع که روز ۱۵ مه (۲۵ اردیبشهت) در وین آغاز شد، دسترسی بازرسان انرژی اتمی به مراکز غیرهسته‌ای را که شامل مراکز نظامی نیز می‌شود، ممکن دانسته بود. وی اذعان داشته بود که در چارچوب پروتکل الحاقی دسترسی‌هایی به آژانس داده خواهد شد که بیشتر "بازرسی میدانی" خواهد بود.

جلسه‌ای "آرام" همراه با حاشیه

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس، پس از پایان نشست غیرعلنی روز یکشنبه نمایندگان با وزیر خارجه و معاون وی، توضیحات ارائه شده از سوی آنان درمورد نحوه مذاکرات را کافی دانسته و گفت: «نمایندگان هم نقطه نظرات خود را مطرح کردند.»

با اینکه سخنگوی هیئت رئیسه مجلس جو جلسه غیرعلنی نمایندگان با محمدجواد ظریف را "آرام و صمیمانه" توصیف کرده، اما با این همه به نظر نمی‌رسد این جلسه چندان بدون تنش نیز به پایان رسیده باشد.

رسانه‌های داخلی نوشته‌اند نخستین صحنه‌ای که خبرنگاران به محض ورود به صحن مجلس شاهد آن بوده‌اند، مشاجره تند حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده با محمد جواد ظریف بوده است.

در این گزارش‌ها آمده خبرنگاران در حالی مهدی کوچک‌زاده را مشاهده کرده‌اند که وی مقابل ظریف و روبروی جایگاه ناطقان ایستاده و بر سر وزیر خارجه فریاد می‌کشیده است.

به نوشته فرارو خبرنگاران سپس شاهد آن بوده‌اند که نماینده آستانه، محمدجواد ظریف را پیش از بالاگرفتن درگیری لفظی به بیرون از صحن مجلس هدایت کرده است. طبق گزارش‌ها آقای ظریف به هنگام شرکت در جلسه غیرعلنی به دور گردنش چفیه انداخته بوده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter