English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آغاز کنفرانس یمن با چشم‌اندازی نه چندان امیدبخش

آذوح: طرف‌های درگیر در بحران یمن برای نخستین بار سر میز مذاکره نشسته‌اند. سازمان ملل که گردانندگی گفت‌وگوها را برعهده دارد، پیشاپیش اعلام کرده که نباید انتظار زیادی از این مذاکرات داشت.

روز دوشنبه (۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد) طرف‌های درگیر در بحران یمن در ژنو مذاکرات خود را با یک روز تأخیر آغاز کردند. نمایندگان برخی از گروه‌های تشکیل‌دهنده‌ی ائتلاف شورشیان در یمن تحت نظارت سازمان ملل در ژنو با نمایندگان عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن که در عربستان در تبعید به سرمی‌برد، به گفت‌وگو نشسته‌اند.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در این کنفرانس که به احتمال دو یا سه روز طول خواهد کشید، حضور دارد. وی روز یکشنبه (۱۴ ژوئن) وارد ژنو شد.

یک روز مانده به نشست صلح یمن در ژنو، شهر الحزم، مرکز استان الجوف در مرز عربستان به دست نیروهای حوثی افتاد. گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان عبد ربه منصور هادی و نمایندگان حوثی‌ها از دوشنبه ۱۵ ژوئن جریان می‌یابد.

البته شماری از کسانی که قرار بود شورشیان حوثی در این مذاکرات را نمایندگی کنند، نتوانستند خود را به ژنو برسانند.

اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در آستانه برگزاری این کنفرانس هشدار داد که از این نشست نباید بیش از حد انتظار داشت.

وی گفت، در وهله نخست هدف آن است که پایه‌ای مناسب برای مذاکرات بعدی نهاده شود و طرفین درباره آتش‌بسی تازه بحث و گفت‌وگو کنند.

ناظران سیاسی نیز این گفت‌وگوها را دشوار ارزیابی کرده و از نبود چشم‌اندازی معین سخن گفته‌اند.

پافشاری بر قطعنامه ۲۲۱۶

عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن و دولت وی که از ماه مارس سال جاری به این سو در عربستان در تبعید هستند، مذاکرت ژنو را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند.

آنان بر اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت اصرار می‌ورزند. این قطعنامه از حوثی‌ها می‌خواهد که از شهرهای اشغالی عقب‌نشینی کنند و هادی را به عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت بشناسند.

شورشیان حوثی که از شمال یمن می‌آیند، سال‌هاست که با دولت مرکزی این کشور درگیر هستند. آنان در ماه ژانویه سال جاری میلادی کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست گرفتند و به پیشروی‌های خود به سمت مناطق جنوبی این کشور ادامه دادند.

در پی نزدیک شدن آنان به عدن بود که عربستان سعودی در ماه مارس به همراه شماری دیگر از کشورهای عربی حملات هوایی خود به مواضع حوثی‌ها را آغاز کرد تا جلوی پیشروی‌های شورشیان را بگیرد.

حوثی‌ها که مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی قرار دارند، حاضر نیستند دستاوردهای خود را که در نبرد زمینی به دست آمده، به رغم بمباران ‌و حملات هوایی نیروهای ائتلافی به فرماندهی عربستان بازپس دهند.

از پایان ماه مارس (آغاز حملات هوایی) تا کنون ۲۳۰۰ نفر در جنگ و درگیری‌های یمن جان خود را از دست داده و دست‌کم نیم میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

یمن فقیرترین کشور عربی محسوب می‌شود و شرایط زندگی مردم آن در پی بروز جنگ داخلی بدتر از پیش شده است. طبق اعلام سازمان‌های امدادی هشتاد درصد مردم این کشور از جنگ داخلی آسیب دیده‌اند و از گرسنگی، بی‌سرپناهی و کمبودهای دارویی و درمانی رنج می‌برند.

علیرغم برگزاری کنفرانس صلح یمن در ژنو، زدوخور میان طرف‌های درگیر همچنان ادامه دارد. خبرگزاری رویترز روز یکشنبه (۱۴ ژوئن) گزارش داد که کمی پیش از شروع مذاکرات یکی از استان‌های مهم یمن به تصرف حوثی‌ها در آمده است.

به نوشته رویترز، حوثی‌ها موفق شدند شهر الحزم، مرکز استان الجوف در نزدیکی مرز عربستان را به کنترل خود در آورند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter