English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

هشدار اشتاین‌مایر: ایران از طفره‌رفتن پرهیز کند

آذوح: وزیر خارجه آلمان در دیدار با همتای ایرانی خود در لوکزامبورگ با تأکید بر اینکه رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات اتمی هرگز به این اندازه ممکن نبوده به ایران هشدار داد که در آخرین گام‌ها از "مانور طفره رفتن" استفاده نکند.

فرانک ‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان که همراه با دیگر مقام‌های اروپایی به لوکزامبورگ سفر کرده روز دوشنبه (۱ تیر/ ۲۲ ژوئن) در ملاقات با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود به جمهوری اسلامی هشدار داد. او از ایران خواست که "در آخرین مترها"ی رسیدن به توافق فراگیر و نهایی هسته‌ای از "مانور برای طفره رفتن" استفاده نکند.

اشتاین‌مایر خاطرنشان ساخت که رسیدن به توافق نهایی هرگز مانند اکنون امکان‌پذیر نبوده است.

او تصریح کرد: «من ابراز امیدواری کردم که طرف ایرانی در استراتژی خود در مذاکرات در چارچوب تعیین‌شده در لوزان حرکت کرده و چیزی اضافه نکند و آن چه که در آن‌جا به توافق رسیده را به کناری نیاندازد.»

اشتاین‌مایر احتمال داد که مذاکرات نهایی در هفته آتی انجام شود. او تاریخ دقیقی برای مذاکرات پایانی ارائه نداد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز در دیدار با ظریف طی اظهاراتی محتاطانه گفت: «فرانسه توافق می‌خواهد...اما نه توافق بد.» به گفته او، به مجرد این که ایران توافق را نقض کند تحریم‌ها باید به صورت خودکار دوباره اعمال شود. فابیوس ادامه داد، در صورت لزوم کنترل تأسیسات نظامی هم باید ممکن باشد.

ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در اوایل آوریل در لوزان سوئيس بر سر چارچوب محدود ساختن برنامه اتمی ایران به تفاهم رسیدند. مهلت مقرر برای رسیدن به توافق فراگیر پایانی در ۳۰ ژوئن (۹ تیر) به اتمام می‌رسد.

اظهار خوش‌‌بینی ظریف

محمدجواد ظریف بعد از ملاقات با وزرای خارجه فرانسه، ‌آلمان و بریتانیا و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در مورد امکان رسیدن به توافق نهایی تا ۹ تیر ابراز خوش‌بینی کرد. او گفت: «اگر اراده‌ای سیاسی برای پذیرفتن واقعیت‌ها وجود دارد و بر اساس توافق لوزان مذاکرات را پیش می‌برد بنابراین امکان خوبی وجود دارد و ما می‌توانیم تا مهلت نهایی یا چند روز بعد از آن مسئله را تمام کنیم.»

در حال حاضر مذاکرات هسته‌‌ای با ایران در سطح معاونان وزارت خارجه در وین در جریان است. اما قرار است که وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ هفته آینده به گفت‌وگوها بپیوندند.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران که همراه با مجید تخت روانچی به منظور همراهی با ظریف از وین وارد لوکزامبورگ شد گفته است که وزیر خارجه ایران بعد از پایان یافتن گفت‌وگوها راهی تهران می‌شود. عراقچی و تخت روانچی نیز بعد از پایان گفت‌وگوهای لوکزامبورگ بار دیگر برای ادامه مذاکرات به وین خواهند رفت.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter