English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ادعاهای دیپلمات‌های عربستان در اسناد ویکی‌لیکس: ایران تجهزات اتمی به سودان فرستاده است

آذوح: اسنادی که ویکی‌لیکس به تازگی افشا کرده است، نشان می‌دهد دیپلمات‌های عربستان سعودی در خارطوم سودان معتقدند که ایران در سال ۲۰۱۲ تجهیزات پیشرفته اتمی از جمله سانتریفیوژ به این کشور فرستاده است.

گزارش خبرگزاری رویترز در روز سه‌شنبه، دوم تیر، به یکی از این اسناد می‌پردازد که تاریخ فوریه ۲۰۱۲ را بر خود دارد و با عنوان «خیلی محرمانه» طبقه‌بندی شده است.

در این سند آمده است: «منابع سفارت [عربستان سعودی در سودان] به اطلاع رسانده‌اند کانتینرهای ایران که این هفته به فرودگاه خارطوم رسیده‌اند حامل تجهیزات فنی حساس و سانتریفوژهای پرسرعت برای غنی‌سازی اورانیوم است».این سند همچنین می‌گوید که «انتظار می‌رود محموله بعدی نیز همین هفته از راه برسد».

همچنین وبسایت ویکی‌لیکس روز جمعه می‌خواهد بیش از ۵۰۰ هزار سند دیپلماتیک عربستان سعودی را منتشر کند.این وبسایت در گام نخست نیز بیش از ۶۱ هزار سند منتشر کرد که برخی از آنها رقابت میان عربستان سعودی با ایران را نشان می‌دهد از جمله سندی از مکاتبه سفارت عربستان سعودی در تهران با ریاض که در آن نسبت به گفت‌وگوهای اتمی آمریکا با جمهوری اسلامی ابراز بدبینی شده بود.

وزارت خارجه عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده که اسناد ویکی‌لیکس ممکن است «جعلی» باشند و به شهروندان این کشور نسبت به انتشار آنها هشدار داده است.

اعتبار سند مکاتبه دیپلمات‌های عربستانی در خارطوم با ریاض نیز هنوز به تایید مقامات ایران، سودان یا عربستان نرسیده است.

رویترز می‌نویسد که اگر این سند معتبر باشد، فاقد جزییات یا اطلاعات بیشتر درباره چنین محموله‌ای است. ضمن آن که پیش از این نیز گزارشی با این مضمون که ایران تجهیزات اتمی به سودان ارسال کرده، منتشر نشده است.

یکی از کارخانجات مهمات‌سازی سودان اکتبر ۲۰۱۲ در اثر انفجار ویران شد که دولت سودان آن را به اسرائیل نسبت داد، اما تاکنون نشانه‌ای مبتنی بر وجود تجهیزات اتمی در این کارخانه به دست نیامده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter