English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ابقای وزیر آموزش و پرورش پس از استیضاح

آذوح: مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه استیضاح، وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم را در مقام خود ابقا کرد. در جلسه استیضاح علی اصغر فانی هم، مانند استیضاح وزیر علوم پیشین، موضوع حضور برخی افراد در پست‌های مدیریتی مطرح شد.

جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم پیش از ظهر چهارشنبه (۲۴ ژوئن/ ۳ تیر) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در نهایت ۱۶۷ نماینده به باقیماندن علی اصغر فانی در مقام خود رأی دادند. از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در جلسه ۷۶ نماینده رأی به برکناری فانی دادند و رأی ۱۳ نماینده هم ممتنع بود.

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش پیش از این با ۴۹ امضا به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده بود. در نبود علی لاریجانی، ریاست جلسه استیضاح را محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس بر عهده داشت. از طرف دولت هم هیئتی به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی شرکت کرده بود.

" دستمزد پایین و مشکلات معیشتی" معلمان از مهمترین دلایل استیضاح عنوان شدند. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس ۹۷ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای معلمان می‌شود.

از سوی دیگر مشکلات آموزش و پرورش جمهوری اسلامی دیرین و ساختاری برشمرده می‌شوند. احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیش از استیضاح گفته بود که این مشکلات در زمان وزیر کنونی ایجاد نشده‌اند و تغییر وزیر هم راه حل آنها نیست.

انتصاب مدیران وزارتخانه با استعلام از وزارت اطلاعات

استیضاح‌کنندگان هم پیش از برگزاری جلسه استیضاح و هم در جلسه روز چهارشنبه مجلس بارها تأکید کردند که استیضاح علی اصغر فانی "سیاسی" نیست و "برای رسیدگی به امور فرهنگیان و دانش‌آموزان" صورت می‌گیرد. با وجود این وزیر آموزش و پرورش در روز استیضاح به صورت تلویحی به "سیاسی‌بازی و گروه‌گرایی" متهم شد.

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیش از برگزاری جلسه استیضاح گفته بود که «امضاکنندگان استیضاح عمدتاً شهرستانی هستند و مشکل اصلی آنها چینش مدیران در شهر خودشان است».

در جلسه استیضاح هم یکی از موافقان استیضاح از حضور "تعداد زیادی از متحصنان سال‌های گذشته در مسند کار" سخن گفت و آن را دلیلی بر وجود "سیاسی‌بازی و گروه‌گرایی" در وزارتخانه آموزش و پرورش خواند. جبار کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس، همچنین به "وجود فساد مالی در صندوق بازنشستگی فرهنگیان" اشاره کرد؛ فسادی که به گفته او البته در گذشته هم در این صندوق وجود داشت.

موضوع حضور برخی افراد در پست‌های مدیریتی وزارت علوم از مواردی بود که در جلسه استیضاح رضا فرجی دانا (مرداد ۱۳۹۳) وزیر برکنارشده کابینه روحانی نیز مطرح شد. در آن جلسه فیلمی از دیدار وزیر علوم وقت با تشکل‌های دانشجویی به نمایش درآمد. خبرگزاری فارس نوشت که در فیلم یادشده محمد رعایایی، سرپرست وقت دانشگاه "شهید چمران اهواز" در تجمع «فتنه‌گران در سال ۸۸ هم مشاهده شده است».

به نوشته پایگاه اینترنتی "فرارو"، وزیر آموزش و پرورش در پایان جلسه استیضاح روز چهارشنبه "قول داد که درباره برخی انتصابات در برخی مناطق با همفکری تجدید نظر کند". علی اصغر فانی در عین حال تصریح کرد که "همه مدیران آموزش و پرورش با استعلام از وزارت اطلاعات منصوب می‌شوند."

علی اصغر فانی و رضا فرجی دانا در روز پنجم آبان ۱۳۹۲ از مجلس رأی اعتماد گرفتند و در صدر دو وزارتخانه‌ای که تا آن زمان بدون وزیر مانده بودند، نشستند. فرجی‌دانا سال گذشته به‌عنوان نخستین وزیر کابینه روحانی استیضاح و از مقام خود برکنار شد.

فانی تا کنون دو کارت زرد از مجلس دریافت کرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter