English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اثرات خشکیدن اورموگولو؛ مرکز پژوهش‌های مجلس: دو سوم ایران به بیابان تبدیل شده است

آذوح: مرکز پژوهش‌های مجلس ایران می‌گوید با گسترش خشکسالی، دو سوم این کشور به مناطق بیابانی تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه شهروند، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که بخش زیادی از کاهش ذخایر آبی در ایران در ۲۰ سال گذشته رخ داده است.

بر پایه این گزارش، از ١١٠‌میلیارد مترمکعب کسری آب حدود ٩۵‌ میلیارد متر مکعب کمبود ذخایر مربوط به دو دهه اخیر است.

همچنین شمار دشت‌های ممنوعه ایران برای برداشت آب از ۱۵ دشت در‌سال ۱۳۴۷ خورشیدی به ۳۱۹ دشت ممنوعه در‌ سال ۱۳۹۳ افزایش یافته که به دلیل روند صعودی مصرف آب، تعداد دشت‌های ممنوعه به سرعت در حال افزایش است.

حکومت ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ برای گسترش کشاورزی اجازه داد هزاران چاه در سراسر ایران و از جمله دشت‌های ممنوعه حفر شود که به گفته ناظران حفر گسترده این چاه‌ها و برداشت بی‌رویه آب باعث بحرانی‌شدن ذخایر آبی در کشور شده است.

بر پایه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کاهش شدید ذخایر آبی باعث شده که در حال حاضر آب شرب بیش از شش ‌هزار روستا در کشور از طریق تانکر تأمین شود.

سال بد، سال باد

بحران آب سال‌هاست که ایران را درگیر خود کرده اما مقامات آن‌گونه که عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس می‌گوید «فقط نقش هشداردهنده را برای مردم ایفا می‌کنند و هیچ برنامه‌ای برای عبور از بحران خشکسالی و کم آبی ندارند.»

بر پایه تازه‌ترین گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از ابتدای سال آبی جاری در مهر ۱۳۹۳ تا پایان خرداد ۱۳۹۴ میزان بارندگی در کشور ۱۸ درصد کاهش داشته و وضعیت بارش در ۹ استان کشور هشداردهنده است.

میزان بارش در کل کشور از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پایان خردادماه ۱۸۸.۵ میلیمتر بوده که این میزان در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱۸ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رضا راعی‌عزآبادی، مدیر دفترمطالعات شرکت مدیریت منابع آب ایران خرداد امسال خبر داد که استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، ‌کرمان، ‌کرمانشاه، یزد و ‌کهگیلویه و بویراحمد با «تنش شدید آبی» مواجه هستند.

همچنین چهار استان دیگر با کم‌آبی و ۱۷ استان باقی‌مانده با تنش آبی مواجه هستند.

کم‌آبی یعنی ذخایر آبی به اندازه مصرف نیست. تنش آبی شدید نسبت به کم‌آبی وضعیت وخیم‌تری دارد و مصرف آب بیش از ذخایر آبی است و به این معناست که اگر مشترکان در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند با مشکل مواجه می‌شوند.

جمعیت ۱۰ استانی که با تنش شدید آبی روبه‌رو هستند، در مجموع افزون بر ۱۶ میلیون نفر، چهار استانی که با کمبود آب مواجه هستند در مجموع افزون بر هشت میلیون نفر و ۱۷ استان دیگر که با تنش آبی روبه‌رو هستند ۵۲ میلیون نفر است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter