English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

۶۰۰ نفر به اتهام روزه‌خواری در شیراز و همدان بازداشت شدند

آذوح: مقام‌های امنیتی و قضایی دو شهر شیراز و همدان اعلام کرده‌اند که از آغاز ماه رمضان تاکنون ۶۰۰ نفر در این دو شهر به اتهام روزه‌خواری بازداشت شده‌اند.

علی کشاورز، معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز روز سه‌شنبه ۹ تیرماه گفت از ابتدای ماه رمضان تاکنون با ۵۰۰ نفر به اتهام روزه‌خواری در این شهر توسط بسیج و نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند.

به‌گفته علی کشاورز طرح «مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری» از ۲۸ خرداد به مدت یک ماه در دستور کار قرار گرفته و برای ۲۰ دستگاه دولتی و غیردولتی در اجرای این طرح، وظایفی تعیین شده که پس از ابلاغ آن به دستگاه‌های مربوطه مقرر شد به صورت هفتگی گزارش‌های خود را به دادستانی یا حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اعلام کنند.

با این حال معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شیراز از این‌که تاکنون هیچ‌یک از اداره‌ها گزارشی مبنی بر عملکردشان در ماه رمضان ارسال نکرده‌اند، ابراز تأسف کرد.

همچنین رسول مرادی، فرمانده انتظامی همدان گفت که از ابتدای ماه رمضان تاکنون ۱۰۰ نفر از «تظاهرکنندگان به روزه‌خواری» در این شهر بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.

مرادی به خبرگزاری فارس گفته به  ۴۰۰ نفر دیگر هم به دلیل روزه‌خواری تذکر داده شده است.

این مقام پلیس می‌گوید ۱۰۰ نفری که بازداشت شده بودند پس از «اخذ تعهد و اظهار پشیمانی» آزاد شده‌اند.

چند روز پیش نیز رستوران هفت‌خوان شیراز با دستور دادستان و به دلیل روزه‌خواری در آن پلمپ شد.

هفته گذشته هم پلیس اعلام کرد ۹۲ دختر و پسر را که در کافی‌شاپ هتل شهریار تبریز «در حال روزه‌خواری بودند»، بازداشت کرده است.

در قانون مجازات اسلامی، روزه‌خواری به‌عنوان جرم تعریف نشده و مجازات مشخصی ندارد اما قضات با استناد به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، روزه‌خواران را مجازات می‌کنند.

ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.»

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سال گذشته نیز طی یک ماه رمضان، ۲۰۷ شهروند ایرانی به گفته مقامات قضایی به جرم «روزه‌خواری در ملاء عام» به مجازات حکم شلاق محکوم شدند و احکام آن‌ها نیز اجرا شد. حتی برخی از آن‌ها حکم‌های‌شان در برابر دیدگان مردم اجرا شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter