English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دولت چین؛ خون ترک‌های مسلمان را در شیشه کرد

آذوح: مسلمانان ترک اویغور که قصد داشتند این ممنوعیت‌ها را مورد اعتراض قرار دهند با سرکوب شدید نیروهای دولتی مواجه شده‌اند و تاکنون خبر کشته‌شدن دهها ترک اویغور منتشر شده است.

به گزارش دورنانیوز، وب‌سایت‌های رسمی در چین در شروع ماه رمضان نشان دادند که دولت این کشور روزه گرفتن در طول ماه رمضان را در منطقه عمدتاً مسلمان‌نشین ترکستان شرقی در غرب دور این کشور برای کارمندان دولت؛ دانشجویان و معلمان ممنوع کرده است.

حزب حاکم کمونیست چین سال‌هاست که روزه گرفتن را در ترکستان شرقی که محل سکونت اقلیت عمدتاً مسلمان اویغور است، محدود کرده است.

اعلامیه‌ای که روی وب‌سایت اداره غذا و داروی چین در شهرستان جینگه در سین‌جیانگ ارسال‌شده بود، می‌گوید: «مکان‌های شغلی عرضه‌کننده خدمات غذایی در طول رمضان در ساعات عادی کار خواهند کرد.»

به مقامات در شهرستان بوله در این منطقه بر اساس گزارشی از یک اجلاس در این هفته که بر روی وب‌سایت دولت محلی قرار داده‌شده، گفته‌شده است: «در طول ماه رمضان در روزه‌داری، شب‌زنده‌داری و سایر فعالیت‌های مذهبی شرکت نکنند.»

گروه‌های حامی اویغورها می‌گویند محدودیت‌های چین بر روی مراسم اسلامی در سین‌جیانگ به تنش‌های قومی در این منطقه که در سال‌های اخیر به مرگ صدها نفر انجامیده، افزوده است.

چین می‌گوید با تهدید تروریستی در این سین‌جیانگ مواجه است و مقامات دولتی «افراطی‌گری مذهبی» در خشونت فزاینده مقصر می‌دانند.

دیلکسات رکسیت، سخنگوی کنگره در تبعید اویغورها دراین‌باره گفت: «هدف چین از ممنوع کردن روزه‌داری این است که به زور اویغورها را در ماه رمضان از فرهنگ اسلامی‌شان دور کند.»

سیاست‌های ممنوع کردن روزه‌داری یک اقدام تحریک‌کننده است و فقط به ناپایداری و تعارض منجر خواهد شد.

بر اساس اعلامیه‌ای که بر روی وب‌سایت «رسانه‌های قانونی چین» فرستاده‌شده است، با گامی فراتر رفتن از بازداشتن صرف کارمندان دولت از روزه گرفتن، به پلیس و مقامات قضایی شهرستان آوات دستور داده‌شده است تا «در آموزش اعضای خانواده‌شان برای روزه نگرفتن پیشگام شوند و در فعالیت‌های مذهبی مربوط به رمضان شرکت نکنند.»

کودکان دانش‌آموز، مانند سال‌های پیش، در دستورالعمل‌های محدودکننده روزه‌داری و سایر مراسم مذهبی گنجانده‌شده‌اند.

اداره آموزش شهر تارابقاتی که در چینی به آن تاچنگ می‌گویند؛ این ماه به مدارس دستور داد که به دانش‌آموزان این پیام را برسانند که «در طول رمضان،‌ دانش‌آموزان اقلیت قومی روزه نمی‌گیرند، به مسجد وارد نمی‌شوند… و در فعالیت‌های مذهبی دیگر حضور نمی‌یابند.»

دستورات مشابهی در وب‌سایت‌های سایر ادارات آموزش و مدارس سین‌جیانگ پست شده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت رسمی شهرستان کیمو در این منطقه مقامات دولتی این هفته با رهبران مذهبی محلی دیدار کردند تا به آن‌ها اطلاع دهند که در طول رمضان بازرسی‌ها برای «حفظ پایداری اجتماعی» افزایش خواهد یافت.

اعلامیه‌ای دیگری روی یک وب‌سایت دولتی نشان می‌دهد که در آستانه ماه رمضان، در دهکده‌ای در ییلی، نزدیک مرز با قزاقستان به مساجد دستور داده‌شده است که باید کارت‌های هویت هرکسی را که برای نمازخواندن در رمضان به این مکان‌ها می‌آید، وارسی شود.

سیاستهای اعمالی چین علیه ترکهای مسلمان اویغور از سوی حکومت جمهوری خلق چین، زمان مدیدی است که در پلاتفورمهای بین المللی مورد مباحثه قرار دارد.

در حالیکه مدافعین حقوق بشر، اقدامات چین را به عنوان اختناق، رفتارهای خشونت آمیز و سیاستهای از خودبیگانه ساز ارزیابی می کنند حکومت پکن مدعی است که این اعمال در راستای حل مشکلات امنیتی و تروریسم صورت می گیرد.

حکومت چین در آخرین اقدام خود، روزه داری در ماه رمضان را ممنوع اعلام کرده بود.

مردم ترک اویغور که قصد داشتند این ممنوعیتها را مورد اعتراض قرار دهند با سرکوب نیروهای دولتی مواجه شده اند که تاکنون خبر از کشته شدن دهها ترک اویغور منتشر شده است.

۱۷۳ ترک اویغور گریخته از ستم چین، به آغوش ترکیه آمدند

۱۷۳ ترک اویغور دیگر که پس از فرار از چین به جنگلهای تایلند گریخته بودند و حکومت این کشور از ماه مارس سال ۲۰۱۴ اقدام به بازداشت انان به بهانه عبور غیر مجاز از مرز کرده بود، پس از اینکه با خطر دیپورت به چین روبرو شدند، به ترکیه پناهنده شدند.

براساس این خبر، ترکان اویغور نخست به فرودگاه استانبول و سپس به شهر کایسری منتقل شده و به مراکز اسکان در این شهر فرستاده شدند.

به این ترتیب شمار اویغورهای مسلمانی که از ستم چین به این شهر آمده اند به ۱۰۰۰ نفر رسید.

سید تومتورک، معاون کنگره جهانی اویغورها و نیز ریس کانون ترکستان شرقی در این خصوص اظهار داشت: برادران ما امروز صحیح و سالم به ترکیه رسیدند. از دولت و ملت ترکیه بسیار متشکریم.

گفته می شود که اویغورهای پناهنده بصورتی کاملا محرمانه به ترکیه آورده شده اند و تا طی زمان ویژه ای این وضعیت ادامه خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter