English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آمانو پنج ‌شنبه با روحانی در تهران دیدار می کند

آذوح: یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین المللی اتمی روز چهارشنبه به تهران می رود و روز پنج شنبه با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یک منبع غربی نزدیک به مذاکرات هسته ای، بامداد روز چهارشنبه از احتمال سفر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داده بود.

به گفته این منابع این سفر احتمالا روز پنج‌ شنبه صورت می‌ گیرد.اما پس از برخی خبرگزاری های خارجی و داخلی از سفر آمانو در روز چهارشنبه به ایران خبر دادند.

این در حالی است که مذاکرات ایران و گروه موسوم به 1+5 از دو هفته قبل در وین در جریان است و همچنان ادامه دارد. آمانو این هفته چند بار در محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای حاضر شده و با وزرای خارجه مذاکره‌ کننده، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بحث ابعاد احتمالی و همچنین دسترسی‌های آژانس در صورت توافق احتمالی، از جمله موارد حل‌ نشده در مذاکراتی است که باعث شد ضرب الاجل سه شنبه (30 ژوئن) برای یک هفته دیگر تمدید شد.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأیید این خبر خودداری کرد. مقامات ایرانی نیز هنوز این خبر را تائید نکرده‌اند.

اما خبرگزاری های ایرانی گزارش داده اند که دبیرکل آژانس به تهران دعوت شده است تا روی فعالیت های سابق هسته ای ایران که باعث اختلافات در مذاکرات هستند با وی بحث و تبادل نظر شده و برای پیدا کردن راه حل با وی مشوره شود.

قرار است وی در این سفر با روحانی رئیس جمهوری و علی شمخانی دبیرکل شورای امنیت ملی ایران دیدار و گفتگو کند.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی به ایرنا خبرگزاری رسمی این کشور گفت: "طرف ایرانی در مورد فعالیت های سابق هسته ای خود با آمانو بحث و گفتگو خواهد کرد و نظر این کشور را به وی خواهند گفت که چطور اختلافات را با طرف های 1+5 حل کنند"

اگر توافقی بین ایران و قدرتهای بزرگ صورت گیرد، مجری و ناظر مفاد این توافقنامه آژانس انرژی اتمی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ایسنا، انتظار می رود سفر اومانو به تهران برخی شک و تردیدها را در مورد برنامه هسته ای این کشور بردارد.

کشورهای 1+5 خواهان بازرسی های گسترده آژانس از تاسیسات هسته ای ایران هستند که در آینده شامل مراکز نظامی این کشور نیز بشود مسئله ای که خامنه ای رهبر ایران هفته پیش در یک سخنرانی آن را رد کرد.

به گزارش ایسنا، سفر اومانو به تهران به درخواست دولت این کشور صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا دیپلمات نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور نوشت: "ایران مصاحبه دانشمندان هسته ای خود را نمی پذیرد و آژانس راه حل ایران را جویا شد. حال ایران در صدد است راه حل خود را در این باره ارائه دهد".

این دیپلمات به آژانس گفته است این مسئله را می توان از طریق توافق به یک نقشه راه و همکاری دوجانبه حل کرد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter