English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سیاست تازه آمریکا: پافشاری بر تعمیر حکومت‌ها، نه تغییر آنها

آذوح: روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال می‌گوید که پس ازهفته‌ها مذاکره در کاخ سفید درباره قیام‌های مردمی خاورمیانه و شمال آفریقا و زیر فشار سنگین سران عرب و اسرائیل، ایالات متحده آمریکا سیاست تازه‌ای را به جای حمایت سریع از انقلابیون در کشورهای هم‌پیمان خود تنظیم کرده است.

به گزارش این روزنامه، محوراصلی سیاست جدید آمریکا حمایت از آن گروه از کشورهای هم‌پیمان این کشور است که آماده اصلاحات دموکراتیک هستند. آمریکا قول داده است که در صورت جدی بودن اصلاحات پیشنهادی دیکتاتورها، تغییر و برکناری آنها را حتی در صورت ادامه قیام‌های مردمی نخواهد.

وال استریت جورنال روز شنبه نوشته است که بدین ترتیب مردم در کشورهایی که خواهان دموکراسی واقعی و سریع هستند، باید صبر پیشه کنند و منتظر ثمرات روند اصلاحات در کشور خود بمانند.

این نشریه آمریکایی با یادآوری رویکرد باراک اوباما که سریعا خواهان برکناری حسنی مبارک از رهبری مصر شد و از چهارشنبه گذشته نیز آشکارا گفته است که معمر قذافی باید از رهبری لیبی کناره‌گیری کند، نوشته است که اکنون وضع فرق خواهد کرد.

حال در پی سیاست جدید، آمریکا از تظاهرکنندگان در بحرین گرفته تا مراکش می‌خواهد که با رهبران کنونی کشور خود به خاطر موفقیت در اصلاحات همکاری کنند.

وال استریت جورنال می‌نویسد که واشینگتن و دیپلمات‌های آمریکایی این سیاست تازه دولت آمریکا را «تعمیر حکومت‌ها» می‌نامند.

به نوشته این نشریه، نیاز به تنظیم استراتژی جدید برای آمریکا پس از آن احساس شد که رهبران حکومت در کشور‌های عربی کمپین شدیدی را در برابر دولت آمریکا در پیش گرفتند.

به گزارش وال استریت جورنال، سران حکومت‌های عربی از آن نگران‌اند که اگر اوباما درخواست کناره‌گیری آن‌ها را نیز مطرح کند، به‌ویژه در حالی که امیر بحرین با بحران جدی روبه‌روست، مردم در سایر امیرنشین‌ها و سرزمین‌هایی که هم‌پیمان آمریکا بوده‌اند، تشویق خواهند شد برای تغییر حاکمان خود دست به انقلاب بزنند.

این گروه از رهبران عرب به سران آمریکا گفته‌اند که کمک غیرمستقیم آمریکا به انقلاب‌های جدید در منطقه، ثبات خاورمیانه را با بحرانی بسیار جدی روبه‌رو می‌کند و آمریکا باید به فکر عواقب آن نیز باشد.

وال استریت جورنال فاش کرده است که مقطع «سرنوشت ساز» در اتخاذ این سیاست جدید از سوی دولت اوباما در همین روزهای پایانی ماه فوریه بوده است: زمانی که اوباما از امیر بحرین خواست در منامه مرتکب خشونت در قبال تظاهرکنندگان نشود، هیئتی از سوی امیر بحرین به واشینگتن اعزام شد و با مقامات کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا دیدار کرد.

این هیئت هشدار داد که اگر اوباما تغییر سیاست ندهد و در کنار امیر بحرین قرار نگیرد، حکومت کنونی بحرین فرو می‌پاشد و آمریکا یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان خود را در خلیج فارس از دست خواهند داد و دیگر هیچ کشوری در منطقه در امر مبارزه با جمهوری اسلامی ایران در کنار آمریکا قرار نخواهد گرفت.

وال استریت جورنال افزود که سیاست جدید «تعمیر حکومت‌ها» در خاورمیانه تنها نتیجه فشار سنگین حکومت‌های عربی نیست، بلکه در عرصه سیاست داخلی آمریکا نیز انتقاد‌ها از اوباما در این زمینه شدت گرفته است.

این روزنامه می‌نویسد که اسرائیل نیز در این کمپین فشار بر اوباما سهیم بوده است: مقامات اسرائیلی از واشینگتن خواستند که محتاطانه عمل کنند تا هم‌پیمانان خاورمیانه‌ای آمریکا احساس نکنند که اوباما آن‌ها را‌‌ رها کرده است.

به نوشته وال استریت جورنال، رهبران اسرائیلی به مقامات آمریکا گفتند که باید بدانند که ممکن است عوامل اسلام‌گرای افراطی با سوء استفاده از خیزش‌های منطقه‌ای، زلزله‌ای در امنیت اسرائیل ایجاد کنند.

به نوشته این نشریه، منتقدین آمریکایی اوباما گفته‌اند که او در خیزش مصر، رفتاری ضد و نقیض داشته است: ابتدا از حسنی مبارک حمایت کرد، و سپس سریعا تغییر نظر داد و چتر حمایت خود را بر سر انقلابیون مصری گشود.

وال استریت جورنال تاکید کرده است که در بحران بحرین نیز حمایت اوباما از تلاش‌های امیر آن کشور برای اصلاحات تنها زمانی بیان شده است که او با انتقادهای شدید داخلی روبه‌رو شده است.

در همین حال، مقامات دولت آمریکا مدعی هستند که پیوسته و منظم از رهبران خواسته‌اند که از روی آوردن به خشونت خودداری کرده و اصلاحات دموکراتیک در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا به مطالبات مردم کشورشان پاسخ داده شود.

صدای آمریکا

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter