English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گزارشی از کارشکنی های مسئولین امنیتی در نمایشگاه کتاب چاربورج+ تصاویر

آذوح: چندی پیش نمایشگاه کتابی با محوریت تاریخ و ادبیات آذربایجان در شهر کوچک چاربورج (چهاربرج، چار + بورج) از توابع شهرستان قوشاچای (میاندوآب) برگزار گردید. این نمایشگاه کتاب که اکثریت کتب نمایش داده شده در آن را کتابهای ترکی تشکیل می دادند، با حواشی بی سابقه ای همراه بود و در نهایت نیز عوامل امنیتی موجب نیمه کاره گذاشتن آن شدند.

 

به نمایش گذاشتن کتابهای ترکی در نمایشگاه جرم است!

مقدمات برپایی این نمایشگاه که توسط تنی چند از فعالین ملی شهر چاربورج برگزار شد، با هماهنگی کامل اداره ی فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان قوشاچای فراهم شد. پس از تایید کتب توسط نماینده ی اداره ی فرهنگ و ارشاد و تعیین مکان برپایی نمایشگاه با هماهنگی شهرداری، همه آماده ی شروع برپایی نمایشگاه بودند که در لحظات آخر با باز شدن پای مامورین اطلاعات به مساله و زیر فشار گذاشتن اداره ی فرهنگ و ارشاد، این کار به تعویق افتاد. بهانه ی مامورین برای این کار، ترکی بودن اکثریت کتابهای نمایشگاه بود. این درحالی بود که کلیه کتابها با مجوز ارشاد و توسط ناشرین مجاز منتشر شده بودند.

 

پس از سه روز، نمایشگاه با دستور مستقیم رئیس شروع شد

در پی مراجعات پی در پی برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب به اداره ی فرهنگ و ارشاد و نبود دلیل منطقی برای لغو مجوز نمایشگاه، بالاخره بعد از گذشت سه روز از تاریخ قید شده در مجوز، نمایشگاه با دستور مستقیم رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی و با حضور مستقیم رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد شهرستان میاندوآب افتتاح گردید.

 

شروع تهدیدهای امنیتی

به گزارش خبرنگار آذوح پس از گذشت چند ساعت از افتتاح نمایشگاه و استقبال فراتر از انتظار مردم منطقه، تهدیدهای بی مورد مامورین انتظامی و امنیتی شروع شد. در ابتدا مامورین نیروی انتظامی منطقه ی مرحمت آباد شمالی با حضور در نمایشگاه خواستار مجوز گردیدند، که با ارائه ی مجوز از طرف کادر اجرایی، نمایشگاه را ترک کردند. ساعتی بعد، مامورین اداره ی اطلاعات به همراه مامورین اداره ی اماکن شهرستان با حضور در نمایشگاه به طرزی کاملا غیر فانونی و خشونت آمیز و بدون ارائه هیچ گونه دلیل غیر قانونی اقدام به ضبط قسمت اعظم کتابها نمودند. مامورین که از استقبال فوق العاده مردم از کتابهای ترکی عصبانی به نظر می رسیدند، دو تن از مسئولین نمایشگاه را به همراه کتابهای ضبط شده به نیروی انتظامی منتقل کرده و این دو نفر را به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار دادند.

 

تشکیل جلسه ی دادگاه، پس از گذشت چند ساعت!

در حالی که در سیستم قضایی ایران تشکیل دادگاه چندین روز و در بعضی موارد چندین ماه به طول می انجامد، در صبح روز دوم برگزاری نمایشگاه در حالی که فقط چند ساعت از تشکیل پرونده گذشته بود، جلسه دادگاه بررسی پرونده توسط قاضی مجیدی و با حضور شهردار چاربورج برگزار گردید. در پاسخ به سوال فعالین ملی راجع به شاکی پرونده، قاضی "امت حزب الله" را به عنوان شاکی معرفی کرد. در طی جلسه دادگاه قاضی مجیدی بدون ارائه هیچ گونه دلیل و منطق حقوقی، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و به بهانه ی فعالیت در راستای خدشه دار نمودن وحدت ملی برگزاری این نمایشگاه  را غیر قانونی دانست. در پی مقاومت مسئولین نمایشگاه با ارائه مستندات حقوقی، قاضی برای صدور حکم نهایی اقدام به حضور در نمایشگاه و بررسی فضای آن از نزدیک کرد. در نهایت قاضی با حضور در محل برگزاری نمایشگاه، در حکمی از پیش تعیین شده دستور به پایان کار نمایشگاه، همچنین توبیخ کتبی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد شهرستان قوشاچای و شهردار چاربورج داد. وی در برابر مقاوت فعالین ملی تهدید کرد، در صورت عدم انجام این کار پرونده را به دادگاه انقلاب ارجاع خواهد داد.

 

سرانجام نمایشگاه پس از دو روز به کار خود پایان داد!

پس از بررسی مسئولین نمایشگاه معلوم شد که دستور جلوگیری از فعالیت نمایشگاه به قاضی و فرماندهی انتظامی شهرستان، از سوی فرماندهی سپاه شهرستان و اداره ی اطلاعات داده شده است. درنهایت در کمال ناباوری نمایشگاه کتاب چاربورج پس از دو روز در حالی که هجده روز از تاریخ تعیین شده در مجوز باقی مانده بود، به کار خود پایان داد. مسئولین اداره ی فرهنگ و ارشاد شهرستان و استان نیز در پاسخ برگزارکنندگان اعلام کردند کاری از دستشان بر نمی آید.

این اقدام غیر قانونی مسئولین امنیتی و قضایی در حالی صورت گرفت که مشابه این نمایشگاه در بعضی از شهرهای آذربایجان برگزار شده است.

 

احضار مسئولین برگزای نمایشگاه به اداره اطلاعات قوشاچای

مامورین امنیتی در این حد نیز راضی نشده و پس از گذشت چند روز از نیمه کاره ماند نمایشگاه اقدام به احضار تلفنی مسئولین برگزاری نمایشگاه به اداره ی اطلاعات نموده و آنها را به مدت چندین ساعت مورد بازجویی قرار دادند. سوالات مامورین محدود به نمایشگاه نبوده، بلکه پیرامون دیگر فعالیت های این فعالین نیز بوده است. تهدیدهای مامورین اطلاعات تا به امروز ادامه داشته است.

 

سوالی که پس از این اتفاق در ذهن مردم منطقه نقش بسته این است که آیا اگر به جای نمایشگاه کتابهای ترکی، نمایشگاه کتابهای فارسی برگزار می شد، آیا باز هم شاهد چنین سنگ اندازی هایی می بودیم؟

آذوح

http://up.iranblog.com/images/ihdegk6g9mli2e3yk25o.jpg

http://up.iranblog.com/images/zxklspbi1hxm5vggeci.jpg

http://up.iranblog.com/images/qr6wjfhccmu429j6da.jpg

http://up.iranblog.com/images/gyw2yhp86rd0kdh0paxy.jpg

http://up.iranblog.com/images/frz8ejo6p4wl11bvs4.jpg

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter