English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا:سخنان اخیر خامنه‌ای نگران کننده و آزار دهنده است

آذوح: جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه العربیه تاکید کرد که با همتایان خود در شورای همکاری خلیج دیدار خواهد کرد تا آن ها را در جریان جزئیات توافقنامه اتمی و تمام بندهایی که به امنیت کشورهای خلیج مرتبط است، قرار دهد.

او گفت که راه مقابله با سیاست های ایران و دخالت هایش در شماری از کشورهای منطقه، در حالی که کشوری غیر اتمی باشد، آسان تر خواهد بود از زمانی که به قدرتی اتمی تبدیل شود.

کری تاکید کرد بودجه نظامی کشورهای خلیج چند برابر بودجه ایران است و از این رو کشورهای خلیج خواهند توانست با فعالیت های مزدوران ایران، به شکلی موثر مقابله کنند.

در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران که گفته بود این کشور در وضعیت جنگ با آمریکا باقی خواهد ماند، کری گفت: «نمی دانم چگونه این سخنان را در این مقطع زمانی تفسیر کنم جز این که آن را همانگونه که هست بفهمم. به این معنی که این ها سیاست های خامنه ای است. من درک می کنم که گاهی مواضع علنی با واقعیت فرق دارد.»

با این وجود کری سخنان خامنه ای را «بسیار نگران کننده و آزار دهنده» توصیف کرد و گفت: «این یکی از دلایل دیدار پیش روی من با رهبران خلیجی است، یکی از دلایلی است که بیش از پیش به امنیت و ثبات خلیج اهمیت دهیم. ما در مبارزه با تروریسم و نمایندگانی که نقش مخرب ایفا می کنند، جدی هستیم.»

در پاسخ به این سوال که «آیا ایالات متحده از نفوذ خود بر ایران برای فشار آن بر نظام سوریه به منظور پذیرفتن راه حل مسالمت آمیز و دولت انتقالی بدون اسد استفاده خواهد کرد؟»

کری گفت: «نمی توانم به نمایندگی از ایران سخن می گویم زیرا ما با آن فقط در پرونده هسته ای مذاکره کردیم و به مسائل دیگر نپرداختیم. اما رئیس جمهوری ایران در واکنش به توافق هسته ای گفت که او در پی برپایی روابط متفاوت با کشورهای منطقه است.»

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: «من به صورت گسترده با دوستان در پادشاهی سعودی همکاری کردم. با سعود الفیصل وزیر امور خارجه این کشور که رحمت خداوند بر او باد، با وزیر امور خارجه کنونی ، با ولیعهد و ولی ولیعهد همکاری کردم. ما درباره چگونگی حل و فصل بحران سوریه گفت و گو کردیم. ما با روس ها هم گفت و گو می کنیم. یکی از آن ها با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دیگری با سرگئی لاوروف وزیر این کشور بود. در این باره بحث کردیم که چگونه با پرونده سوریه تعامل کنیم. از این رو امیدوارم هنگامی که تلاش ها هماهنگ شود و طرح های جدیدی مطرح شود، شاهد تغییر در سوریه باشیم.»

او با تاکید بر این که برای بشار اسد نقشی در آینده سوریه نمی بیند، افزود: «نمی توانم متصور شوم که با ادامه حضور اسد در قدرت، خشونت در سوریه متوقف شود و سرازیر شدن جنگجویان خارجی به این کشور پایان یابد.» او اسد را به «آهنربایی برای جذب جنگجویان خارجی» تشبیه کرد.

العربیه

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter