English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

امضاء طومار 5 متری دفاع از حقابه قیزیل اوزن+ تصاویر+ امضاها

آذوح: طومار 5 متری اهالی شهرستانهای خلخال و کوثر در دفاع از حقابه این مناطق از رودخانه قزل اوزن و استفاده از این آب جهت توسعه پایدار منطقه، در روز عید فطر در مقابل مسجد جامع خلخال امضاء شد.

به گزارش آذوح این طومار که توسط تعدادی از همشهریان دلسوز تهیه شده بود با استقبال بی نظیر همشهریان اعم از اساتید دانشگاه، معلمان، کارمندان، دانشجویان، مدیران و حتی برخی مدیران ارشد کشوری، اصناف و اقشار مختلف روبرو شده و به امضاء رسید.

در ادامه، اهالی شریف بخش شاهرود خلخال این طومار را امضاء کرده و بعلت نبود جای خالی، امکان گرفتن امضاء از اهالی شریف خورش رستم فراهم نشد .

شایان ذکر است که اهالی بخش خورش رستم و شهر هشجین طی طومارهای جداگانه ای مراتب حمایت قاطع خود از حقابه قزل اوزن را اعلام نموده و به انحاء مختلف مناطق مختلف شهرستانهای خلخال و کوثر مراتب اعتراض خود نسبت به انتقال غیر قانونی و غیرشرعی آب قزل اوزن به خارج از حوضه آن در دشت اردبیل را اعلام نموده اند .

این طومار خطاب به رئیس جمهور ایران نوشته شده است .

متن طومار :

بسم الله الرحمن الرحیم

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

احتراما ؛ ما اهالی حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن در استان اردبیل شامل شهرستان خلخال با سه بخش مرکزی، خورش رستم و شاهرود و شهرستان کوثر با دو بخش مرکزی و فیروز چند وقتی است مطلع شده ایم که طرح انتقال بین حوضه ای آب رودخانه قزل اوزن به دشت اردبیل از محل حقابه و روانابهای تولیدی و مهار نشده در دو شهرستان خلخال و کوثر به شدت از طریق عده ای حتی برخی مسئولین استانی بدون توجه به عوارض شوم این طرح دنبال می شود.

نمایندگان محترم شهر اردبیل در مجلس شورای اسلامی با وعده های خوش انتخاباتی به مردم شریف و عدالتخواه دارالارشاد شهر اردبیل بدون اینکه آنان را از عوارض شوم این طرح ( نابودی تمام هستی و آینده منطقه خلخال و کوثر و افکندن تخم نفرت در بین اهالی دو منطقه ) آگاه سازند عملاً با استفاده از غفلت مردم دو منطقه، طرح مذکور را به شدت پیگیری می کنند، این در حالی است که این نمایندگان به شدت با طرح انتقال بین حوضه ای آب رودخانه مرزی ارس به دریاچه اورمیه مخالف هستند.

بدینوسیله ما اهالی حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن در استان اردبیل شامل شهرستان های خلخال و کوثر، به این طرح ناحق، ظالمانه، غیرعقلانی، غیرشرعی، غیرفنی و غیر قانونی (هرچند در ظاهر در لفافه قانون هم باشد) شدیداً معترض هستیم و مخالفت و نارضایتی خودمان را که صاحبان و ذینفعان اصلی حقابه و رواناب های تولیدی منطقه خویش هستیم را اعلام می نماییم.

این نوشتار به عنوان سند نارضایتی اهالی حوزه آبریز قزل اوزن در شهرستانهای خلخال و کوثر به طرح انتقال آب منطقه به خارج از منطقه تولیدی آن بوده و خواستار اعلام توقف آنی طرح مزبور می باشیم.

مطالبی جهت روشنی بیشتر موضوع، حقانیت و مظلومیت منطقه در این خصوص را به محضر مبارک و منصف معروض می داریم:

1- حوضه آبریز منطقه خلخال شامل شهرستان های خلخال و کوثر در حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن قرار دارد در حالی که حوضه آبریز دشت اردبیل در حوضه رودخانه ارس قرار دارد لذا هیچکدام حقی طبیعی، عرفی، منطقی و قانونی از آب های همدیگر نداریم.

2 - در حالی که شهر هشجین مرکز بخش خورش رستم شهرستان خلخال و بیشتر روستاهای این بخش، فاقد آب آشامیدنی سالم هستند و آب شرب آنها با پمپاژ از رودخانه قزل اوزن تامین می شود و بسیاری از روستاهای آن در طول شبانه روز فقط چند ساعتی به آب لوله کشی و بهداشتی دسترسی دارند، خبر انتقال آب از رودخانه قزل اوزن در بالادست این منطقه که بدون شک بر آبدهی چاه های آب شرب این منطقه تاثیر خواهد گذاشت مایه تعجب و نارضایتی شدید اهالی منطقه می باشد.

3 - مسئولین استان اردبیل ادعا می کنند که این انتقال برای تامین آب شرب صورت می پذیرد، در صورتی که بررسی اسناد مطالعاتی این طرح مشخص می کند که حقابه منطقه خلخال و کوثر برای تغذیه آبخوان ها و امور کشاورزی و همچنین تامین آب پتروشیمی اردبیل در نظر گرفته شده است.

4- مشکلات زیست محیطی همچون خشک شدن دریاچه ارومیه و رودخانه زاینده رود و ... که باعث نگرانی های جدی در سطح کشور شده، این نگرانی را نیز در بین اهالی منطقه خلخال ایجاد کرده است که عدم در نظر گرفتن موارد زیست محیطی ممکن است فجایعی مشابه با وضعیت دریاچه ارومیه و ... را در رودخانه قزل اوزن در محدوده منطقه خلخال رقم بزند.

85% جنگل های استان اردبیل در منطقه خلخال قرار دارد که حیات بخش عمده آنها در بخش خورش رستم، وابسته به رطوبت رودخانه قزل اوزن می باشد که خبر انتقال آب از بالادست این رودخانه و تخریب احتمالی جنگل ها به دلیل کاهش رطوبت منطقه و در نتیجه مشکلات امنیتی و اجتماعی احتمالی در آینده، مایه نگرانی شدید اهالی منطقه می باشد.

در حالی که هنوز مطالعات زیست محیطی این طرح انجام نگرفته است و مدير كل محيط زيست استان اردبیل هم مخالف اين طرح هستند و به عنوان يكي از كارشناسان اين حوزه با بيان اینکه «توسعه پایدار و مدیریت بهینه منابع مقدم بر انتقال است» مخالفت خود را با اين طرح اعلام كرده اند، اعلام خبر انتخاب پیمانکار برای این پروژه از سوی مدیرعامل آب منطقه ای استان اردبیل بر نگرانی ها افزوده است.

5- علی رغم پتانسیل بالای منابع آبی و اراضی مستعد آبیاری، متاسفانه میزان سرمایه گذاری وزارت نیرو در بخش مهار آب های سطحی و شبکه های بهره برداری در خلخال در حد صفر می باشد، با این وجود، در موقعیت فعلی و با لحاظ مدیریت به هم پیوسته منابع آب در حوضه قزل اوزن و سرمایه گذاری های انجام شده در بالا دست و پایین دست، اندک سهمی که در این حوضه برای طرح های توسعه منابع آبی دو شهرستان خلخال و کوثر تخصیص یافته، با هر میزان انتقال به شهر اردبیل، به همان میزان منجر به حذف و تقلیل طرح های توسعه منابع آبی دو شهرستان خواهد گردید.

6 - وزارت نیرو برای انتقال بین حوضه ای آب، ملزم به رعایت پیش شرط هایی است که اگر یکی از این پیش شرط ها رعایت نشود، هیچگونه آبی، حتی برای مصرف شرب نمی تواند منتقل شود.

پیش شرط‌های اول و دوم ؛ ارزیابی اثرات زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین حقوقی، سیاسی و امنیتی در هر دو حوضه.

سوم ؛ مدیریت تقاضا در حوضه مصرف به طوری که تمام راهکارهای مدیریت مصرف در حوضه مصرف باید انجام شده و دیگر امکان صرفه‌جویی وجود نداشته باشد.

چهارم ؛ وجود مازاد آب در حوضه آبریز مبدأ و توجه به برنامه‌های توسعه‌ای و نیاز آینده آن.

پنجم ؛ منتفع شدن حوضه آبریز مبدأ از منافع انتقال آب.

و پیش شرط ششم ایجاد نشدن ناپایداری در هر دو حوضه.

با توجه به بررسی جمیع جهات به نظر می رسد این پیش شرط ها در طرح این پروژه مورد توجه قرار نگرفته است.

7- هم اکنون خلخال و کوثر به عنوان یکی از مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور از مهاجر فرست ترین مناطق کشور می باشند که با انتقال حقابه خلخال و کوثر از قزل اوزن به دشت اردبیل به تعداد مهاجران افزوده خواهد شد و این امر مشکلات اجتماعی و امنیتی این منطقه را تشدید خواهد کرد.

طبق آمار ثبت احوال شهرستان خلخال، از 300 هزار شهروند متولد خلخال که هم اکنون در قید حیات هستند حدود  210 هزار نفر به دلایل مختلف مهاجرت کرده اند که بخش عمده این افراد مشتاقانه در انتظار توسعه خلخال و بازگشت به منطقه خود هستند.

8-    انتقال 50 میلیون متر مکعب از آب تخصیص شده دو شهرستان خلخال و کوثر به شهر اردبیل از نظر فنی و اقتصادی نیز فاقد توجیه بوده چرا که آب منطقه ای اردبیل با اقداماتی نظیر انسداد چاه های غیرمجاز و ممانعت از اضافه برداشت چاه های مجاز و اصلاح الگوی کشت و... از محل صرفه جویی در مصارف خود می تواند 50 میلیون مترمکعب را تامین و جلوی هزینه های میلیاردی این طرح را بگیرد.

با توجه به اينكه دشت اردبيل منابع زيادي درحوضه آبریز رودخانه ارس براي تامين آب (شرب، صنعت،كشاورزي) خود دارد و بنا به گفته كارشناسان از رودخانه آقچاي براحتي مي توان با هزينه هاي خیلي كمتر، آب بيشتري را انتقال داد، صرف هزينه حداقل ٤٠٠ ميليارد توماني براي اين انتقال بین حوضه ای اصلا توجيه اقتصادي ندارد.

9 - در پايان به استحضار جنابعالی می رسانیم که اين انتقال، زندگی مردم منطقه را با مشكلات عديده مواجه خواهد نمود و امكان زندگي در پايين دست اين رودخانه در منطقه خلخال را تقريبا غير ممكن خواهد ساخت و تبعات امنيتي، اجتماعي و سياسي بسياري خواهد داشت. لذا خواهشمند است دستور فرمایید از عملیاتی شدن این پروژه جلوگيري گردد تا در سایه تدبیر دولت «تدبیر و امید» که در عمل نشان داده است به نظرات کارشناسی بیشتر از طرح های عامه پسند اعتقاد دارد، از تضییع حقوق مردم مظلوم و محروم منطقه خلخال و کوثر جلوگیری به عمل آید.

رونوشت:

دفتر مقام رهبری

رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه مقننه

سازمان محیط زیست کشور

وزارت نیرو ، وزارت جهاد کشاورزی

دفتر نماینده ولی فقیه در استان اردبیل

استانداری اردبیل

شرکت آب منطقه ای استان اردبیل

دفتر امام جمعه شهرستان خلخال

دفتر امام جمعه شهرستان کوثر

فرمانداری شهرستان خلخال

فرمانداری شهرستان کوثر

دفتر نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی

دادستان عمومی شهرستان خلخال

دادستان عمومی شهرستان کوثر

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter