English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

عفو بین‌الملل: ظرف شش ماه گذشته هر 6 ساعت 1 نفر در ایران اعدام شده است

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۳ ژوئیه/ اول مرداد منتشر کرد تعداد افراد اعدام شده در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ در ایران را ۶۹۴ تن اعلام کرد.

این سازمان هشدار داد در صورتی که روند اعدام در ایران متوقف نشود، تا پایان سال جاری میلادی، بیش از هزار تن در ایران اعدام خواهند شد.

این در حالی است که دولت ایران شمار اعدامیان را تا ۱۵ژوئیه ۲۴۶ نفر اعلام کرده است.

برمبنای این گزارش تعداد اعدام‌شدگان در ایران نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در سال ۲۰۱۴، حکم اعدام ۷۵۳ تن در ایران اجرا شده بود.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل روزانه به طور میانگین سه تن در ایران جان خود را در اثر مجازات اعدام از دست می‌دهند.

سعید بومدوحا، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل در این‌باره گفت:«تلفات اعدام در ایران سرسام آور است. این نشان می‌دهد دستگاه قضایی ایران به ماشین قتل و کشتار در مقیاسی وسیع تبدیل شده است.»

او در ادامه اظهار داشت: «مقامات ایران باید احساس شرمساری کنند که صدها تن از شهروندان خود را بدون روند دادرسی عادلانه اعدام می‌کنند.»

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل همچنین اشاره شده که در ماه رمضان که معمولاٌ اعدام در ایران متوقف می‌‍شود، امسال دست‌کم چهار تن اعدام شدند.

اعدام ها ادامه دارد

هشدار عفو بین‌الملل درباره افزایش «بی‌سابقه» اعدام در ایران درست زمانی منتشر شد که در آخرین روز تیرماه سال جاری، ۱۰ متهم به قتل، در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند.

خبرگزاری هرانا گزارش داد که سحرگاه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴، ۱۴ زندانی برای اجرای حکم اعدام برده می‌شوند که از میان آنها یک تن موفق می‌شود تا رضایت اولیاء دم را جلب کند و سه تن دیگر نیز با مهلت گرفتن، فرصت پیدا کنند تا رضایت خانوانده مقتول را بدست آورند. باقی ۱۰ زندانی اما اعدام شدند.

یک روز پس از اعدام این ۱۰ نفر، یک متهم دیگر نیز در اصفهان به دار آویخته شد.

رئیس دادگستری استان اصفهان می‌گوید این فرد که با نام اختصاری “س.ب” معرفی شده است، با اتهام “تجاوز به عنف” محاکمه شد. بنابر گزارش هرانا، به دنبال پیگیری‌های مراجع قضایی، دادگاه کیفری استان اصفهان و دیوان عالی کشور نیز در کمتر از چهار ماه، برای “س.ب” حکم قطعی اعدام را برایش صادر کردند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter